К.і.н. Філіппенко Р. І.,
Берестова А. А.
Національний фармацевтичний університет, Україна
Розвиток
мистецтвознавства у Харківському та Казанському університетах: Є. К. Рєдін
і Д. В. Айналов – друзі та колеги
Величезну
роль при вивченні давньоруського церковного мистецтва зіграли найвидатніші
вчені, історики мистецтва Є. К. Рєдін (1863–1908) і
Д. В. Айналов (1862–1939), перший із яких (а саме Рєдін) працював з
1893 по 1908 р. у Харківському університеті, а другий з 1888 по 1903 р.
– у Казанському.
Є. К. Рєдіна
і Д. В. Айналова пов’язували дружба та наукова робота упродовж
двадцяти чотирьох років. Вчені ніби зрослися за роки, вони мали спільні риси
характеру, їх об’єднувало навчання, вчителі, кафедри, а також були одностайні у
вирішенні наукових питань, писав Г. І. Вздорнов [1. С. 272].
Спільне захоплення
друзів історією мистецтва проявилось у виборі сумісної дипломної роботи
«Киево-Софийский собор. Исследование древней мозаической и фресковой живописи».
У рішенні вченої ради Новоросійського університету зазначено: «По рассмотрении
сочинений, представленных на заданные темы, присуждены золотые медали студентам
VIII семестра словесного отделения историко-филологического факультета:
М. Попруженко – за сочинение: «Славянская Минея 1096 года, как памятник
местного языка» и Е. Редину – за сочинение на тему: «Живопись
Киево-Софийского собора»; студент того же семестра исторического отделения
Д. Айналов получил право на получение золотой медали за сочинение на
вторую из названных тем» [2. С. 55–56].
Робота
Д. В. Айналова та Є. К. Рєдіна «Мозаики и фрески
Киево-Софийского собора», за яку вони отримали золоту медаль, у 1889 р.
була опублікована в «Записках Русского Археологического Общества» і відзначена
в 1891 р. почесним відгуком Товариства [3. С. 201, 206].
За рішенням
ректорату Новоросійського університету Є. К. Єдіна
залишили «для приготовления к профессорскому званию», но с прикомандированием к
Петербургскому університету [2. С. 57]. У свою чергу, Д. В. Айналов
значився при Казанському університеті з 29 грудня 1888 р. [4]. Як
Д. В. Айналова, так і Є. К. Рєдіна, було відряджено до
Петербурзького університету. Насамперед, це було пов’язано з тим, що їхній
учитель М. П. Кондаком (1844–1925) із січня 1888 р. розпочав читати
лекції у вище згаданому університеті.
Незважаючи на
велику завантаженість як Д. В. Айналова, так і Є. К. Рєдіна,
друзі опубліковують низку статей. За приклад можна взяти такі роботи як
«Мозаики и фрески Киево-Софийского собора» [5], «Древние памятники искусства
Киева. Софийский собор, Златоверхо-Михайловский и Кирилловский монастыри» [6]
та інші. Обидва брали активну участь у роботі Археологічних з’їздів, у тому
числі і в роботі XII Археологічного з’їзду, який проходив в Харкові в
1902 р.
Друзі уважно
слідкували за новими публікаціями. Про глибокі знання та науковий авторитет Д. В. Айналова
і Є. К. Рєдіна в царині історії мистецтв і археології підтверджує ряд
науково-критичних статей, що були надруковані в такому відомому виданні як
«Византийский Временник» [7].
У травні 1907 р.
Є. К. Рєдін тяжко захворів. Один із останніх листів Є. К. Рєдіна
був адресований Д. В. Айналову. Він писав: «Болезнь сильно подорвала
мои силы, и я никак не могу оправиться, а самое главное: моя голова, на которую
я возлагал надежды, что, когда я оправлюсь после болезни, будет работать, увы,
в данное время, по-видимому, не хочет работать» [8. С. 23–24].
У 1907 р.,
враховуючи наукові заслуги Є. К. Рєдіна, Петербурзький університет
присвоїв йому ступінь доктора теорії та історії мистецтва. У клопотанні від 6
жовтня 1907 р. на ім’я ректора щодо декана історико-філологічного
факультету мовилось: «Заслушав представление проф<ессоров>
Д. В. Айналова и С. А. Жебелева о возведении в степень
доктора истории и теории искусств и. д. экстраординарного проф.
Е. К. Редина honoris causa, факультет подверг означенное
представление закрытой баллотировке. По подсчету голосов оказалось, что искомая
степень присуждена Е. К. Редину единогласно» [9. С. 340].
Ректорат
Харківського університету, у свою чергу, прийняв рішення щодо призначення
Є. К. Рєдіна ординарним професором по кафедрі теорії і історії
мистецтв [10. 1908. С. 93].
Професор
Харківського університету, доктор наук Є. К. Рєдін помер 27 квітня
1908 р.
Після смерті
друга Д. В. Айналов і П. С. Уваров (1840–1924) взяли на себе
всі клопотання щодо друкування незавершеної монографії Є. К. Рєдіна
«Христианская топография Козьмы Индикоплова по греческим и русским спискам»
[11]. Перша частина дослідження була надрукована в 1916 р. Другу частину
монографії Є. К. Рєдіна так і не було опубліковано.
Література:
1.
Вздорнов Г. И. История открытия и изучения русской средневековой живописи.
XIX век. – М., 1986.
2.
Новороссийский университет в 1888 году // Журнал Министерства народного
просвещения. – 1890. – № 4. – С. 54–58.
3.
Веселовский Н. И. История императорского Русского Археологического общества
за первые пятьдесят лет его существования (1846–1896). – СПб., 1900.
4.
Список лиц, служащих по ведомству Министерства Народного просвещения на
1904 г. – СПб., 1901. – С. 459.
5.
Айналов Д., Редин Е. Мозаики и фрески Киево-Софийского собора // Вестник
изящных искусств, издаваемый при императорской Академии художеств. – 1890. –
Т. 8. – С. 211–224.
6.
Айналов Д., Редин Е. Древние памятники искусства Киева. Софийский собор,
Златоверхо-Михайловский и Кирилловский монастыри. – Х., 1899.
7.
Айналов Д. В., Редин Е. К. Искусство и археология // Византийский
временник. – 1904. – Т. 11, вып. 1–2. – С. 257-291; вып. 3–4.
– С. 689–743; 1906. – Т. 13, вып. 3–4. – С. 589–633.
8.
Айналов Д. Памяти Е. К. Редина: (Некролог) // Журнал Министерства народного
просвещения. – 1908. – № 11. – С. 18–24.
9.
Е. К. Редин: жизнь и деятельность (по материалам петербургских
архивов) // Мир русской византистики: Материалы архивов Санкт-Петербурга. –
СПб., 2004. – С. 311–345.
10. Отчет о состоянии и
деятельности Императорского Харьковского университета за 1907 г. – 1908. – Кн.
3. – С. 1–200.
11. Редин Е. К.
Христианская топография Козьмы Индикоплова по греческим и русским спискам / Под
ред. Д. В. Айналова. – М., 1916.