Кандидат
мистецтвознавства Туминская О.А.
Державний
Російський музей, Росія
Ентелехія юродства
Христа раді: Ісаакій Печерський-старець Паїсій
Спонукальним імпульсом для написання цієї статті
послужило ретельне вивчення монографії С.А. Іванова «Візантійський юродство»
[3], полеміка цього автора зі своїм опонентом А.Ю. Виноградовим [5] після
написання ним книги по культурній історії російського юродства, О.Л. Юрганова
[8] про феноменології юродства в середні століття, а також стаття О.I.
Гончарова [1] про ентелехії феномена юродства, назва якої послужило темою для
нашого дослідження.
До вивчення юродства як наукової проблеми
приступили в кінці XIX – початку XX ст. Перші праці зацікавлених просвітителів
на цю тему у вітчизняній науці представлені авторами християнського спрямування
і носять моралізаторський характер. З позиції спадщини житійної літератури
Київської Русі в загальному культурологічному процесі за часів XX
столiття питаннями поведінки юродивих займалися O.М.
Панченко, Н.В. Понирко [4]. O.I.
Гончаров на підставі аналізу давньоруського тексту приходить до висновку про
ентелехії літературних та образотворчих образів [1, с. 95]. Визначимося з
термінами і дефініціями. «Ентелехія» розуміється нами як «...самоціль, активний
початок, що перетворює можливість у дійсність» [6, с. 800]. «Христа ради
юродиві» ставили собі завданням побороти в собі корінь всіх гріхів – гордість.
Для цього вони вели незвичайний – бурхливий для інших і прихований для себе –
спосіб життя, іноді представляючись як би позбавленими розуму, викликаючи тим
над собою глузування людей, агресію і неприязнь. Таким чином, нині існує точка
зору, відповідно до якої юродство – це сакральна симуляція божевілля. Головними
«методами» юродства визнаються насамперед провокація, звершення абсурдних
вчинків і самознищення. Витоки юродства виявляються в старозавітному
профетизму, кинізме і деяких культових практиках древніх східних релігій – а
саме – пустинножітельство і чернецтво Сирії, Палестини і Єгипту. Християнство,
зародившись в надрах світу «загального синтезу і всепроникного синкретизму»,
змогло переробити основні положення свого вчення у зв'язку з визначенням правил
юродской поведінки, прийняти його в свої обійми і дати потенцію для подальшого
існування в інший культурно-історичному середовищі – в Росії. Треба відзначити,
що російський грунт виявився найбільш сприятливою для проростання древа
юродства «добривом».
Перший юродивый у Киiвськой Русi
був Iсаакiй Печерський (пом.
1050/1054 р.). Останнiм треба назвати старця
Паiися, який такoж подвiзався
у Киво-Печерськой лаврi, але це був кiнець
XIX столiття (пом. 1893 р.) [7,
с. 42]. В наявностi ентелехийность – самозавершеннiсть
процессу. На відміну від Ісаакія Печерського, який був затворником і
печерником, старець Паїсій, можна сказати, жив серед своїх побратимів по Лаврі.
Виходячи за монастирські межі, Паїсій також юродствував в церквах міста Києва,
відганяючи кишенькових злодюжок від зазевашіхся прихожан, годував жебраків
дітлахів солодким, якщо сам мав гроші. Подвиг юродівого Паісія більше
скидається на подвиг юродства Христа ради в миру, хоча проводив він своє життя
в монастирі. Але Київський лаврський монастир являв собою і закриту для
звичайних людей частина – печери, і відкриту – спуски, дороги, церкви, лавки для
звичайних людей. Саме з ним і в них ходив юродивий старець Паїсій і проводив
свій «спектакль», в нетрадиційній манері освічував народ, вчив таїнства любові
до Бога.
О.І. Гончаров відносить свої спостереження
розвитку процесу появи юродивих на Русі з періодизацією розподілу потенційних
можливостей етносу у праці Л.М. Гумільова [2, с. 294-295]. Люди любили читати
житія візантійських святих, в тому числі і юродивих, але власний подвиг
юродства ними був не усвідомлений і не на часі. В цей період відомий тільки
один споконвічно російський юродивий – Ісаак Печерський (пом. 1090). Та й то,
його подвиг більше схожий на монастирське слухняність, ніж на власне юродство,
тим більше, що «блаженний» тривало в обмежений період часу його життя. У фазі
обскурації російського етносу є теж одиничний випадок поведінки, схожого з
юродской – Авраамій Смоленський (XIII ст.). «Після пасіонарного поштовху в XIII
в. починається процес етногенезу, який призвів до формування великоруського
етносу. У фазі підйому виділяється велика група «класичних» юродивих у
візантійському стилі: Прокопій Устюжский, Кирило Білозерський, Феодор і Микола
Качанова, Ісидор Ростовський – Твердіслов, Іоанн Устюжский та ін Кількість
юродивих в акматіке росте, повний список і скласти-то важко, обмежимося приведенням
імен юродивих, які прославилися на початку фази: Лаврентій Калузький, Яків
Боровицький, Василь Блаженний, Арсеній Новгородський, Микола Псковський (Нікола
Салос), Іоанн Волосатий, Іоанн Великий Ковпак, Симон Юр'євецькі, Кипріян
Суздальський та іншi. В період переходу від акматікі до надлому
ставлення влади до юродивим погіршується (початок переходу ми датуємо другої
пол. XVII ст. – кінець переходу лежить десь близько 1760 р.) ».
Як нам здається, провівши аналогії з розвитком
візантійського і російського юродства, ми довели, що зазначене вище положення
речей сталося через причин етногенетичного характеру, релігійно-культурному
фактору ми можемо віддати тільки другоі позиції. Коли Русь офіційно прийняла
християнство з Візантії в X в., то і візантійці (ромеї), і росіяни перебували
на одній і тій же фазі етногенезу – інерційної, що значно спрощувало
взаєморозуміння, створювало додаткову комплементарність і полегшувало
релігійно-культурну трансляцію. Тому-то і сприйняття юродства як виду святості
було схожим: повагу і шанування преставився в інші роки юродивих і стримана
терпимість до юродивим-сучасникам. А так як в Північно-Східній Русі запустився
новий процес етногенезу, то і до юродство стали ставитися майже так само, як і
в ранній Візантії. Перетворення в культурі можуть відбуватися у відносно
спокійній обстановці, їм потрібно вирости, а для цього необхідні відповідні
умови історичної і політичної стабільності (хоча б деякий час). Найбільш вдалим
для формування культури і нововведень в областях літератури і мистецтва є час
XV-XVI ст. Отже, зростання кількості повторень юродской подвигу за
візантійським зразком в російському середовищі пов'язаний з одного боку, з
визначеної історичної та політичною обстановкою на Русі, з іншого – з падінням
Візантії (1453 р.) і переходом церковного лідерства до російської «короні» –
білому патріаршому куколю – як символу первосвященства в православному світі.
Фаза акматікі у візантійському світі схожа з періодом оновлення в російській, і
тому візантійсько-грецькі зв'язки в XV в. сприяють самовизначенню Росії саме в
культурно-релігійному плані. Ця обстановка є сприятливим фоном для зростання
культурного явища юродства на Русі.
На перший етап виникнення юродства на Русі,
точніше – його проникнення і закріплення з Візантії, який припадає на XI-XIV
ст. – випадає три імені: Ісаакій Печерський – монах-чорноризець
Києво-Печерської лаври (XI ст.), Авраамій Смоленський – монах, настоятель
церкви Положення Різ Богородиці (XIII ст.), Прокопій Устюжский – мiрянин,
колишній купець, свідомо обрав цей дивовижний подвиг (XIV ст.). На початковому
етапі не дуже швидко прищеплюється цей вид християнської чесноти: раз на
століття. Дотримуючись теорії Л. М. Гумільова, перший етап християнізації Русі
з точки зору формування релігійної свідомості збігається з фазою етногенезу,
тобто зародження цивілізаційного світосприйняття. Після пасіонарного поштовху в
XIII в. (мабуть, після виходу з татарського ярма) почався безпосередній процес
етногенезу і ось тут згодилися візантійські житія святих, що підштовхнули до
формування власного російського буйства [2, с. 298]. Примітно, що почалося
юродство з варіанту монастирського юродства, увійшло в стадію розквіту в
різновиди міського похабство і зійшло «нанівець» знову серед представників
чернечої братії. Останніми давньоруськими юродивими можна вважати Тотемського і
Верхотурський святих, які не тільки хронологічно (час їхнього життя відноситься
до XVII ст.), А й світоглядно – вони, на нашу думку, ставляють останню крапку в
лiтописi розвитку явища юродства
на Русі – етап споглядального і умиротвореного юродства.
У висновку слід зазначити, що юродство на
російському грунті зародилося в південних областях Стародавньої Русі – в Києві.
Однак, згодом, у XV-XVII вв., Перейшовши в північні області, не залишило в
південних регіонах подвижників в названому вигляді святості. Старець Пасій з
Києво-Печерської лаври завершує список юродивих Христа ради не тільки
хронологічно – він останній юродивий кінця XIX ст., а й географічно: з Києва на
Русь прийшов цей подвиг, у Києво-Печерській лаврі і отримує своє умоглядне
завершення. Вперше проблема кодування образотворчого мистецтва виявилася при
переході політеїзму в монотеїзм. На думку А. І. Гончарова, юродство
проявляється в перекладі язичницької образотворчої символіки в християнську,
тобто мова йде про питання іконографії, а не іконопису. Юродство сприйняття ікони про юродивих полягає в
зображенні гнаного і зневажають в хворому одязі або зовсім голим, щоб звернути
увагу глядача на найбільш епатажний образ.
Литература:
1. Гончаров О.I. Энтелехия юродства в "Слові" Данила Заточника //
Вісник ВДУ. Серія: Філологія. Журналістика. 2004. № 1. С. 92-102.
2. Гумільов Л.М. Від Русі до Росії: Нариси етнічної історії.
- Спб: Юна, 1992. С. 294-295.
3. Іванов С.А. Візантійське юродство. - М.: Міжнародні
відносини, 1994.
4. Лихачов Д.С., Панченко О.М., Понирко Н.В. «Сміх в Древній
Русі». - Л.: Наука, 1976.
5. Рецензія А.Ю. Виноградова на книгу С.А. Іванова
«Російське похабство». - М., 2005. http: //www.patriarchia.ru/ua/db/text
6. Філософський словник /Під ред. І. Т. Фролова. - М.: Вид-у
гуманітарної літератури, 1987.
7. Христа радi юродивий старець Паїсій. - Київ, свято-Успенська Почаївська
Лавра, 1992.
8. Юрганов А.Л. Вбити біса: шлях від середньовіччя до нового
часу. - М.: РДГУ, 2006.