Костюк Д. В.
викладач Кам’янець-Подільського
національного університету імені Івана Огієнка, кафедра ОДПМ і РТМ
Палаци Кам’янеччини
Анотація: Стаття висвітлює головні риси
палацової та маєткової архітектури м. Кам 'янця-Подільського. Матеріал містить
мистецтвознавчий та архітектурний аналіз маєткового зодчества міста.
Ключові слова: палац, архітектура,
ренесанс, бароко, класицизм.
Архітектурна спадщина України багатогранна та різнопланова. Зодчество
українського етносу в силу об'єктивних економічних та політичних причин зливалося з
архітектурними традиціями багатьох інших народів, народжуючи самобутнє поліетнічне
культурне
явище. Невід'ємною частиною української архітектурної спадщини є маєткове зодчество,
зокрема польські палаци та резиденції.
Упродовж ХV-ХVIII ст. на території
Подільського воєводства у центральних престижних кварталах міст зводилися замки, палаци, садиби аристократів.
Нашарування культур, мистецьких течій та архітектурних
форм демонструє Старе місто Кам'янеця-Подільського, архітектурну спадщину якого
досліджують наукові співробітники ДІАЗу «Кам'янець» Г.О. Осетрова та Г.Б.
Ківільша, доктор
мистецтвознавства, професор Н.О.
Урсу, І.В. та ін.
Метою статі є мистецтвознавчий та архітектурний аналіз польської маєткової
архітектури м. Кам’янця-Подільського.
Один із палаців, що залишився незруйнованим, знаходиться в Старому місті на вулиці
Зарванській, 13 та відомий як палац Чарторийських. Він є зразком палацової забудови міста.
У ХVIII ст. маєток належав генералам подільських земель, польським
магнатам
Чарторийським. В архітектурі палацу присутні елементи ренесансу і бароко. Від давнього
ядра споруди, датованої XVI ст., зберігся кам'яний підвал з
коробовим склепінням. У турецький пері од наземна частина будинку була зруйнована, але
вже в середині ХVIII ст. він був відновлений і розширений. Великий кам'яний
палац зведено
на високому цоколі з прямокутним ризалітом на західному фасаді. Ризаліт
увінчаний фронтоном з круглим вікном. Вікна на фасадах декоровані білокам'яними
наличниками. Підвіконня у вигляді карнизних поличок тесані з білого каменю. Вхід на східному фасаді
оздоблений білокам'яним порталом. Кути будинку оздоблені рустом. Всередині
будинку зберігся пишно декорований у стилі бароко камін з гербом «Погонь», нині в
будинку Чарторийських знаходиться
греко-католинька місія [1, с. 107].
У Старому місті на вулиці Вірменський Ринок, 10 знаходився ще один палац, який
за красою і величю не поступався палацу Чарторийських. Це був палац коменданта
кам'янецької фортеці Яна де Вітте (іл. 2). Палац був зруйнований пожежею в 1920 р. І лише на кресленнях з
архіву, старовинних поштових листівках та фотографіях збереглося його зображення. Зараз
на цьому місці знаходиться пожежна частина. На сьогоднішній день від садиби Яна де Вітте зберігся
великий фрагмент східної частини кам'яного муру з порталом хвіртки в ньому [ 2, с. 150].
Палац коменданта фортеці Яна де Вітте споруджено за його власним проектом. Він
відігравав значну роль в ансамблі Вірменського Ринку і після перебудови у XIX ст. на губернаторську резиденцію. В цей час
перед його фасадом з'явився масивний портик стилю класицизму. В його архітектурі
гармонійно поєднувалися риси
ренесансу й елементи бароко.
У південній частині міста знаходиться палац Рациборовського на вулиці Вірменська [5, с. 112].
Ділянка, яку
займає палац з прилеглим до нього садом, розташована на двох терасах. Тераси
підтримуються з півдня і заходу кам'яними підпорними стінами. Садиба
складається з двох будинків, розташованих на верхній терасі саду, і оточена
кам'яною огорожею.
Вхід на терасу садиби знаходиться з боку вулиці Вірменської.
Головний будинок стоїть в глибині двору, старий кам'яний флігель (вул.
Вірменська, 2) - ліворуч від входу. Будинок одноповерховий з мансардою
Будівельна історія палацу Рациборовського сягає,
ймовірно, XV ст. Тоді він був побудований вірменами як двооб'ємний,
одноповерховий,
прямокутний в плані житловий будинок. В 1672-1699 роках дві тераси, на яких
знаходиться подвір'я садиби, були укріплені потужними підпірними стінами з боку вул.
Госпітальної.
У 1770 році будинок був
реконструйований під комендатуру архітектором, комендантом фортеці Яном де Вітте шляхом надбудови мансарди. В
1843 році він ще раз був перебудований: замість мансарди влаштований другий поверх капітальної конструкції. Хоча садиба остаточно сформувалась як
палац у XVIII ст., коли панував стиль бароко,
все ж архітектурний вигляд головного будинку зберігає виразні риси, притаманні
ренесансу. Плани
будинку і його приміщень мають чітку геометричну форму. На південно-східному та
північно-західному фасадах збереглися білокам'яні, профільовані ренесансні лиштви вікон.
В інтер'єрі 1-го
поверху знаходяться два різьблені білокам'яні портали, оздоблені орнаментом рослинного
та міфологічного характеру, що був властивий епосі ренесансу. Стеля приміщень
першого поверху
у XVIII ст. була прикрашена вже в новому
стилі – бароко [6, с. 11].
Під час досліджень будинку у 1980-х роках виявлені розписи стелі в кімнаті першого
поверху. На жаль, не вдалося повністю зберегти їх. Кілька орнаментів цього
розпису, створеного на міфологічні теми у XVIII ст., відреставровані і
зберігаються у фондах Національного історіко-архітектурного заповідника «Кам'янець».
Упродовж
існування палац Рациборовського змінив багато власників. У кінці XVIII ст. це шляхетна садиба
Рациборовських, багатих подільських магнатів. Людвик Рациборовський, староста
Червоногородський,
був маршалом шляхти подільської губернії. У XIX-XX ст. тут знаходились
комендатура фортеці, жіноча гімназія, при ватне володіння. В радянські часи -
технікум іноземних мов, у 1931-1941 роках - єврейська школа. Після Другої світової
війни - дитячий садок. У другій половині 1980-х років була проведена реставрація палацу. Розібрано
другий поверх і відновлено мансарду, котра існувала у XVIII ст.
Потім роботи з реставрації були законсервовані. В 1994 році планувалося відкрити тут
Польський дім, але пізніше садибу було віддано під Український бізнес-клуб. Тепер це приватне володіння [7, с. 24].
Таким чином, мистецтвознавчий та історико-архітектурний аналіз маєткової
архітектури Старого Кам'янця дозволяє зробити такі виснови:
-
невід'ємною частиною архітектурної спадщини міста є палацове зодчество;
-
маєтки та резиденції Кам'янця-Подільського містять характерні риси та
ремінісценції європейських мистецьких напрямків (ренесанс, бароко, класицизм);
-
архітектурні споруди міста - це не тільки пам'ятки українського зодчества, а й свідки історії краю.
Зібраний та
проаналізований матеріал відкриває перспективи подальших розвідок в галузі
дослідження палацової архітектури
міста та краю.
Література:
1.
Пламеницька О.
Кам’янець-Подільський. – Львів, 2003. – 107-110с.
2.
Віньков О. Кам’янець-Подільський. – К., 1988. – 150-155 с.
3.
Маєток. Науково-краєзнавчий збірник державного історично-краєзнавчого
заповідника «Самчики». – С., 2007. – С., 11-17 с.
4.
Пажинський О.,
Пажинський П. Маєтки Хмельниччини XVIII – XIX ст. 2007. –
24-28 с.
5.
Хмельничинна
Дивокрай. Науково-Краєзнавче видання №1 2007 - №1 2008.
6.
Архітектура:
Короткий словник-довідник. – К., 1995.
7.
Поляки на
Хмельниченні: погляд крізь віки.: Збірник наукових праць за матеріалами
міжнародної наукової конференції (23-24 червня 1999р.). – Хмельницький:
Поділля, 1999.