Право/8.Конституционное право
Глинянська О.В.
Національна юридична академія України імені Ярослава
Мудрого
Проблема
правового становища новітніх релігійних організацій в Україні
Інтенсивне зростання неорелігійних формувань в Україні пов'язане із впливом
багатьох чинників, серед яких особливе місце займає географічна специфіка
країни, яка сьогодні особливо відкрита для різних впливів. У суспільстві виник
ідеологічний вакуум внаслідок відсутності загальнонаціональної української
ідеї, яка консолідувала б суспільство; кризи традиційних релігій; пошуку
соціально-активною і високоосвіченою частиною суспільства нових
духовно-моральних цінностей.
Ряд неорелігійних формувань порушують гарантовані Конституцією України
права людини. Жорстка ієрархія в них, авторитарна структура, беззастережне
підпорядкування членів організації абсолютній владі лідерів, у тому числі
шляхом погроз, шантажу, щодобових самозвітів, примусу, суперечить
загальновизнаним в суспільстві демократичним цінностям. Нетрадиційні культові
організації: а) примусово обмежують права своїх членів на освіту, працю,
використання засобів масової інформації; б) примушують своїх членів голодувати;
в) обмежують час їх сну та відпочинку; г) застосовують засоби і заходи, що в
комплексі зумовлюють зниження критичності мислення, вольового та
інтелектуального потенціалу особистості. Специфіка деструктивних культів
полягає в акцентуванні на істинності їх віровчення, різко негативному ставленні
до інших релігій, що веде до міжконфесійної конфронтації.
Завдання держави та законодавця - знайти гармонійний баланс свободи і
традиції. Таким чином, роль та місце Української держави у забезпеченні свободи
віросповідання за кожною людиною має визначатися такими положеннями: 1) держава
має бути світською. «Світськість» держави не означає, що держава впроваджує,
підтримує, «спонсорує» атеїстичну ідеологію, зацікавлена у ній. Це лише
вираження того, що держава є нейтральною, безсторонньою щодо будь-яких
різновидів віри - як релігійних, так і нерелігійних; 2) держава має чітко законодавчо
визначити межі свого втручання (впливу, протидії, сприяння та ін.) у діяльність
релігійних та світських організацій, виходячи із загальнолюдських цінностей і
прав людини. Вона не повинна надавати матеріальної підтримки або в іншій формі
активно виявляти свою прихильність до якихось релігійних організацій, а також
до організацій атеїстичного спрямування; 3) позитивна діяльність держави щодо
різних конфесій має бути обмежена: а) обліково-реєстраційною діяльністю;
б)
нейтральним арбітруванням у разі виникнення міжконфесійних суперечок,
конфліктів з майнових та інших неідеологічних питань; 4) держава має
законодавчо визначити межі діяльності, фізичної поведінки (проте аж ніяк не
думок, не віри), поза які не можуть виходити прихильники будь-якої релігії або
іншої віри. Реалізація саме такої державної політики щодо права людини на
свободу віросповідання є гарантом здобуття миру і злагоди у міжконфесійних
відносинах та відносинах між державою та церквою.
Діяльність
певних новітніх релігійних рухів може розцінюватись як загроза
національній безпеці у масштабах країни та окремої
особи, тому вимагає негайного реагування з боку
державних органів влади на всіх рівнях. До таких заходів відносяться: 1) у сфері вдосконалення законодавства - внесення
змін і доповнень до Закону України “Про свободу совісті та релігійні
організації”; внесення законодавчої ініціативи щодо юридичного механізму
заборони діяльності небезпечних для суспільства та окремих громадян
релігійних організацій, а також захисту громадян України від
застосування незаконних методів залучення членів (психологічний тиск,
зомбування, маніпулювання свідомістю та поведінкою людей); внесення законодавчої ініціативи щодо
реалізації юридичного механізму заборони розповсюдження і поширення релігійними
організаціями літератури антидержавного й антиукраїнського змісту; 2)
у сфері посилення національної безпеки - здійснення
контролю відповідними органами державного управління за дотриманням
українського законодавства представниками неорелігій з метою гарантування
національної безпеки; посилення контролю над фінансово-економічною
діяльністю релігійних (особливо нерелігійних) організацій та ліквідація
пільг підприємницьким структурам релігійних організацій; здійснення моніторингу
діяльності неорелігійних організацій відповідними органами державного
управління для виявлення їхнього впливу на громадськість і попередження
негативних наслідків їхньої діяльності; 3)
у сфері розповсюдження інформації - постійне інформування
громадян через засоби масової інформації про можливі небезпеки та
загрози, котрі зумовлені діями окремих релігійних течій чи деномінацій ;
створення служби довіри та центру реабілітації для осіб, які постраждали
внаслідок діяльності тоталітарних культових практик чи певних релігійних
організацій, при місцевих департаментах з питань сім’ї та молоді; 4) у сфері міжнародного співробітництва - використання
закордонного досвіду протидії негативним впливам від діяльності
деструктивних нерелігійних організацій ; налагодження міждержавної співпраці
для обмеження негативних впливів тоталітарних релігійних організацій з
країнами, що мають досвід у цій сфері.
Таким чином, конституційно-правове регулювання свободи совісті, діяльності
релігійних організацій має забезпечувати відповідний баланс церковно-державних
відносин.