Философия /5 философия религии
Лук'яненко
Олександр Вікторович,
Полтавський державний педагогічний університет імені
В.Г.Короленка
УЯВЛЕННЯ ПРО ТВОРЦЯ У ПОГЛЯДАХ
«АНАСТАСІЇВЦІВ»
Близько десятиліття тому у суспільстві з’явилася нова ідея створення родових
помість, простору Любові, що виникла під впливом книг В.Мегре і за декілька
років здобула велику кількість послідовників у Російській Федерації. У його
творах з серії «Дзвенячі кедри Росії» описані духовні шукання автора та
сибірської відлюдниці Анастасії.
Згідно наших попередніх досліджень, однією з провідних властивостей
божественності може бути визнаний її енергетизм [3]. Поняття єдиного Бога, не схожого на інші
енергетичні субстанції, вводиться Анастасією для вирішення окресленої у цитаті
проблеми: допомогти у конструктивному творенні.
Серед перших його характеристик,
може перерахувати наступі: Він становить собою комплекс енергій; має здатність
освітлювати інших (на відміну від енергій, які існували до цього і
випромінювали світло лише всередині себе). Крім того, є неможливим визначити
вік Бога-комплексу енергій: «Був старий
той комплекс чи дуже юний, не можна сказати звичайними словами» [4, С.17]. Ця
невизначеність, в вочевидь, покликана припинити пошуки першооснови світотворення
у Богові чи у первинному хаосі енергій, насправді, породжує ще більше запитань.
Але саме через подібну невизначеність, ми і звертаємося до паралелей з міфологією
Стародавнього Єгипту. У ній верховний бог-творець первинно має пасивну форму Неб-ер-чер («Володаря до крайньої межі»). Можемо
припустити, що й Бог Анастасії мав ту ж саму пасивну форму, виконуючи роль
споглядача, контролера, аналізатора. Надалі Неб-ер-чер
переймає активні риси, перетворюючись на Хапрі,
шляхом озвучення власного імені. Бог Анастасії також починає процес творення
лише тоді, коли на вимогу енергій назвати себе, відповідає, що Він – Бог. Варто
провести паралель між одвічним океаном Нуном Єгипту,
у якому споконвіку перебував Бог-творець, та енергетичним «бульйоном»
Анастасії, що кипів у неповноцінній творчості до оголошення Богом свого імені.
Нагадаємо, що за версією сибірячки, у безмежному просторі спостерігалася лише
пульсація енергетичних комплексів, позбавлена основної характеристики буття –
руху (чи можемо говорити про первинне енергетичне існування як про небуття?).
А тепер подивимось на опис з єгипетського папірусу Нес-Мену:
«У цей час ще не було створене небо,
земля не існувала, і діти землі з усіма істотами ще не були створені. Я сам
підійняв їх з Нуна, зі стану безпомічної в’ялості»
[7, С. 81]. Бог Анастасії фактично робить те саме: руйнує подібний стан
безпомісної в’ялості енергетичних комплексів первинного всесвіту.
Подальше співвідношення Єдиного Бога і багатьох богів-енергій Анастасія
вирішує в досить цікавий спосіб. Наведемо уривок першого діалогу Бога з
енергетичним хаосом стосовно подальшої його долі:
[діалог
починається питанням енергій]
« - Що радість може принести для
всіх?
-
Народження!
-
Чого
народження? Самодостатність мається у кожного давно.
-
Народження,
в якому частинки будуть заключні всього!
-
В одному
як можливо возз’єднати все руйнуюче та творче
все?
-
Протилежні
енергії спочатку збалансувавши у собі!
-
Кому
подібне під силу?
-
Мені!» [6, С. 18-19].
Фактично, у наведеному уривкові остаточно викристалізовується основна характеристика
Творця: здатність збалансовувати у собі усі протилежні енергії. І на сонові
цієї якості уже надбудовуються інші характеристики. По-перше, ставлячи останнє
питання, енергетичні комплекси визнають одиничність того, хто здатен до
постійного, тривалого і конструктивного балансу субстанцій.
По-друге, Бог сам пропонує вихід із стану вічної апатії, викликаної відносної
самодостатністю через спільний творчий процес. Який, зокрема, не можливий без
його участі. Бо з уривку можемо сформувати наступне рівняння: вічна творчість
(народження) = енергетичний хаос + баланс. І якщо викинути з цього рівняння
такий доданок як баланс (читайте Бога), воно втрачає сенс.
Крім того, подальший опис світотворення лише підсилює наше твердження: «Бог мав енергію мрії. Він все в собі зміг
сприйняти, все збалансувати й усмирити та розпочав творити. Ще у собі творити.
Ще у собі творіння майбутнє створюючи, леліючи кожну деталь зі швидкістю, якій
немає визначення, продумував взаємозв’язки з усім для кожного творіння. Він
робив усе один. Один у пітьмі Всесвіту неосяжного. Один в собі енергій усіх
всесвітніх прискорював рух» [6, С. 20].
Маємо наступну картину: позачасовий Бог вбирає у себе частинки кожної
енергетичної субстанції Всесвіту. Побідне збирання відбувається з суворим
дотриманням принципу рівності задля створення балансу для творчості. Щоб
остаточно переконатися у цьому, розглянемо епізод з варіанту Космогонії, за
яким Бога у процесі творчості від неминучої втрати видимої форми заради Сотворіння,
спасає Любов, утворюючи навколо нього захисний кокон (подібний до того, що
створила Лада-Матінка навколо бога Роду слов’ян). Енергія Любові звертається до
Творця: «Я зрозуміла, що я любов. Я не
можу частинкою… Твоїй душі хочу віддатись вся. Я знаю, щоб не порушувалась
гармонія добра і зла, всю мене не
впустиш Ти» [6, С.22].
Для подальшого визначення категорії Бога, звернемося до теологічних
роздумів епохи Відродження. Згідно М.Кузанському, Бог
розглядається як єдність, якій не протиставляється множинність. Таку єдність
він називає максимумом, бо він у собі концентрує все, зберігаючи таким чином
свою єдність. Чи можемо ми говорити про Бога Анастасії як про подібний
максимум? Для цього спробуємо дати відповіді на питання, що випливає з творчості
Кузанського. Чи Творець «пов’язує те, що є відмінним і те, що віддалене від іншого як протилежності,
між якими немає середини» [2, С. 185]. Відповідаємо: так. Згідно космогонічної
традиції сибірської відлюдниці, до сутності божественної душі входять полярні
за значенням поняття як то «добро-зло», «щедрість-жадність», «дружба-ненависть»
та ін. При чому Всевишній Анастасії не є абсолютним добром. Він у собі поєднує
все, і саме не віддаючи перевагу будь-якій із утриманих ним енергій, зберігає
здатність до світотворення. Єдність і боротьба протилежностей в особі Бога
особливо підкреслюється відлюдницею: «існування
Розуму, а тим паче Всесвітнього – це єдність двох начал великих – Розуму і Антирозуму» [5, С.213]. Звідси виводимо зв'язок
Бога-Всесвітнього Розуму із тлумаченням сутності слов’янського божества Роду.
Весь світ складається з двох протилежностей: однина-множина, біле-чорне,
чоловік-жінка, верх-низ, правда-кривда. Окрім цього Рід також розглядається як
вмістилище постійної боротьби двох величних начал – Білобога
та Чорнобога (чому б не Розуму і Анти розуму
Анастасії?). При чому воюють «у сварзі єднаючись, тим світ удержаний є. Вони суть одно і
немає одного без іншого» [4]. Як
слов’янська традиція визнає за ними рівність, не висуваючи вперед ні відносне
добро Білобога, ні відносне зло Чорнобога,
так і Анастасія стверджує про величність цих двох начал.
СПИСОК
ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
1.
З Богами у Триглаві. Карби віровчення
рідної православної віри… // Електронний варіант книги: http://pravo.iapt.org.ua/lev/bookzbut1.html
2.
Кузанский Н. Об учёном незнании. / Пер. с латыни С.А. Лопашова. – СПб: Азбука, 2001. – 320 с.
3.
Лук'яненко О.В. Категорії «бог» та
«боги» у системі поглядів В.Мегре-Анастасії // www.rusnauka.com.ua/Page_ru.htm
4.
Мегре
В. Н. Кто же мы? – СПб.: «Диля Паблишинг»,
2001. – 240 с.
5.
Мегре
В.Н. Новая цивилизация.Ч.1.– СПб: Изд-во «ДИЛЯ», 2005. – 224с.
6.
Мегре
В.Н. Сотворение. – Р-на-Д: Изд-во «Профф-Пресс»,
1999. – 400 с.
7.
Э.
Бадж. Легенды о египетских богах. Пер. с англ. – М.: Рефл-бук,
К.: Ваклер, 1997. – 304 с.