Право/Історія держави та права
Надобко С.В.
Національна юридична
академія України ім. Ярослава Мудрого, Україна
Поняття держави : особливості поглядів
Держава, як продукт
суспільного розвитку,є складним соціальним явищем, тісно пов’язаним і багато у
чому залежним від економічного, політичного і культурного розвитку суспільства.
Держава – це знаряддя, інструмент політичної влади(яка,проте,здійснюється не тільки
за допомогою держави). У суспільстві діють політичні партії, союзи, релігійні
організації. Держава, займаючи особливе місце, має характерні ознаки, що
відрізняють її від інших політичних інститутів влади. Вона виникає на певному
етапі розвитку людського суспільства і зберігається до цього часу.
Багато мислителів
намагалися зрозуміти, що являє собою держава, чому вона виникає і чи взагалі
вона необхідна людству , яка природа її виникнення. Різноманітність поглядів
обумовлена тим , що держава – це надзвичайно складне явище , історично мінливе
явище. Науковість цих поглядів на
державу визначається ступенем зрілості людської думки у той чи інший період
розвитку суспільства. Досить часто поняття про державу базувалось не на
історичній дійсності, а на деякому уявному уявленні. Замість того , щоб
визначити , що таке держава, часто йдеться лише про те якою вона має бути.
Питання щодо
походження держави почало досліджуватись ще за Античних часів. Аристотель
вбачав у ній зосередження всіх розумових і моральних інтересів громадян.
Держава – це організація на засадах користі на справедливості. Цицерон визначав
державу як союз людей, об’єднаних загальними основами права і загальної
користі. Томас Гоббс назвав державу «природним тілом». І.Кант вважав, що
держава – це об’єднання людей , підвладних правовим законам. Г. Гегель писав
про державу як про «плин бога у світі». В.І. Ленін називав державу «машиною для
придушення опору пригноблених класів» . Слід зауважити, що кожна із цих
особистостей жила у різний період, у різній державі, вона формувала своє
визначення на основі своїх певних переконань , поглядів , які формувалися
впродовж тривалого часу, на це також впливали такі чинники , як те хто правив
їх державою , якими способами та заходами здійснювалось це керівництво, від
імені правителя чи народу. Так, наприклад, Людовік ХІV говорив, що «держава –
це я».З часом характеристики держави
поглиблюються, стають ширшими та точнішими. Відомий російський юрист
М.Коркунов вважає , що держава – це громадський союз, де вчиняється примус над
вільними людьми. Близьким є визначення держави російського юриста В.Хвостова:
держава - це одна з форм людського спілкування, один з видів громадських
союзів; держава - це союз вільних людей, що живуть на певній території і
підкоряються примусовій і самостійній владі. Своє визначення держави
запропонував Б. Кістяківський: держава є правовою організацією народу, що
володіє у всій повноті своєю власною, самостійною і первинною , тобто ні від
кого не залежною, владою. У цьому визначенні є деякі засади народного
суверенітету, думки про правову державу, що для того часу було прогресивним
кроком у розумінні держави.
Після Жовтневої
революції у радянській юридичній літературі на довгі роки утвердився однобічний
підхід до даного питання. Держава визначалася тільки як політична організація
пануючого класу, що має такий апарат примусу , як класова диктатура, апарат
класового насильства.
Така характеристика
походила з ленінського положення про державу як машину для підтримання
шанування одного класу над іншим. Це визначення на довгі роки стає для
юридичної науки радянського періоду керівним і спрямовуючим.
Уже в 60-і рр..
ХХст. радянським політикам і юристам
стає зрозумілим, що необхідні нові підходи до розуміння і визначення держави. В
СРСР з’являється і обґрунтовується ідея загальнонародної держави, яку ніяк не
можна було вважати «машиною для підтримання панування» . Було вирішено, що
характеристика держави як «машини» належить лише до експлуататорських держав і
частково до держави диктатури пролетаріату.
Нові можливості для
всебічного аналізу в усвідомленні дійсного змісту державної організації
суспільства і розуміння держави з’являються у 90-і рр.. Поряд з класовим
підходом до визначення держави , пропонується загально концептуальний підхід,
що обумовлює можливість ширшої і загальнішої характеристики суспільних ознак
держави. У цій частині українська юридична література поділяє загальнолюдське
розуміння держави.
Досить природно
виглядає більш широке визначення держави, а саме, як особливої організації публічної
влади одного класу, блоку класових сил, соціальної групи, всього народу, що має
спеціальний апарат управління та примусу, є офіційним представником суспільства
і забезпечує його інтеграцію. Державний апарат , проте, відокремлений від
суспільства і не збігається з ним, у певній ситуації є антиподом суспільству,
що може породжувати серйозні протиріччя між суспільством і владою. У інших
обставинах суспільство є системою, у яку державний апарат вписується досить
природно, діє адекватно суспільним потребам й інтересам. Це суспільство
вважається сильним громадянським суспільством, а держава – правовою. На
жаль , прикладів такої взаємодії дуже
мало.
В наведених вище
визначеннях увага звертається на таку важливу якість держави як її загально
соціальна визначеність, що , безумовно, робить їх більш змістовними і точними:
керівництво й інтеграція суспільства у першому визначенні і забезпечення
нормальної життєдіяльності суспільства – у другому. Те , що багато років у
визначеннях держави цей її якісний момент був відсутній, а наголос робився лише
на класовому характері держави, сутність і соціальне призначення
характеризувалися однобічно і , з наукової точки зори, перекручувалися.
Аналізуючи попереднє
визначення держави, не можна не висловити заперечень проти визначень , у яких
відсутня така її якісна ознака, як наявність апарату управління і примусу. Як
би не хотілося мати гуманну державу, що відповідає інтересам усіх, вона не може
існувати без апарату управління і примусу, без цієї іманентної якості державної
влади. Баланс між управлінням і примусом у тій чи іншій державі може бути
різним. У певних історичних умовах посилюється
елемент керівництва, управління без активного використання примусових
ресурсів, у інших – навпаки.
Список використаної
літератури:
1.Теория государства
и права. – М.:Юристь, 1997.-С.23
2.Аристотель.Философское
наследие: Соч. в 4т. – АН СССР, Ин-т философии. М.:Мысль, 1983.с. 376
3.Марк Тулій Цицерон.
Про державу. Про закон. Про природу богів/ Пер. З лат. В.Литвинова. – К.:
Основи, 1998. – с. 48
4.Томас Гоббс.
Философское наследие: Соч. В 2т. – АН СССР, Институт философии. – М.: Мысль,
1991. – с.129
5.Кант И. Трактаты и
письма. М.:
Наука, 1980. С. 104- 105
6.Гегель Г. Философия права. – М.: Мысль, 1990.
С. – 284
7. .Теорія
держави і права. Академічний курс: Підручник/За ред. О.В.Зайчука, Н.М.
Оніщенко.-К.:Юрінком Інтер, 2006. С. 59-63