Філологічні науки/Риторика і стилістика
К. філол. н.
Полякова А.А.
Чернігівський державний інститут економіки і управління, Україна
ЗАСОБИ СЕМАНТИЧНОЇ
ОРГАНІЗАЦІЇ ТЕКСТУ
ДЛЯ УТВОРЕННЯ
ХУДОЖНЬОГО КОНТІНУУМУ
( НА МАТЕРІАЛІ ЕСЕ
АСОРІНА)
Відомо, що художній текст - це нерозривна єдність глибинних і
поверхових структур, де авторська позиція будує ідейний каркас, який, в свою
чергу, обумовлює організацію системи семантично витриманих мовних засобів.
Творчість Асоріна /Хосе Мартинеса Руіса, 1873-1967/, одного з представників
Покоління 1898 року в Іспанії, якнайкраще ілюструє взаємовідносини
ідеологічного /авторська позиція/, ідейного /рівень художньої ідеї/ та мовного
пластів художнього та художньо-публіцистичного твору. Так, властива для
Асоріна ідеологічна позиція невтручання в коловорот історії спричинила
утворення моделі Іспанії, де "нічого не трапляється", де "життя
зупинилось багато років тому".
У зв'язку з цим задумом знаходиться і
побудова повільного художнього часу асорінівських творів. Він тече
так повільно, що може характеризуватися як "тягучий",
"густий" [1]. Для
досягнення цієї художньої мети автор відповідним чином організує семантичну
тканину твору. Наприклад, він використовує посилену ад'єктивізацію, також
вживає ідейно обумовлені лексико-морфологічні засоби, які характеризують
час: "...години тягнулись повільні, вічні". Виразне дієслово
"тягнулись" дається в імперфективній формі, як і тоді, коли
"автор описує дії, що повторюються: "Я знову ходив по
порожніх кімнатах та читав вже читані газети". Тут повільність художнього
часу передається прислівником "знову", словосполученням "вже
читані", які свідчать про повторність дій, а також про їх ідентичність. В
інших випадках це досягається за допомогою чисельного вживання дієслів, які
характеризують перебування в якомусь стані: сидіти, стояти, спостерігати.
Взагалі, серед засобів, які утворюють
особливий характер художнього контінууму в есе Асоріна, лексичні посідають
важливе місце. Так, епізодичність тих чи інших, як правило, незначних подій
провінціального буття підкреслюється
вживанням прислівників "іноді", "зрідка",
"коли-не-коли". Одноманітність звуків дзвона, годинників, води, яка
тече, зозулі, яка кує, тощо, котрі часто описуються автором і іноді передаються
звуко- імітаційними вигуками, також характеризують хронотоп есе як
одноманітний.
Опис як художній засіб сприяє утворенню повільності художнього
часу, але він не зупиняє його руху до кінця, як трапляється в інших жанрах,
тому що сам стає темою і будується на фіксації спостережень автором фасадів
будинків, інтер'єрів патіо та соборів, історичних монументів, пейзажів тощо.
На синтаксичному рівні художньо-публіцистична проза
Асоріна пропонує чисельні ряди однорідних членів та синонімів, що обумовлено
глибинною ідеєю, наприклад: "Ви заходите до салону, подаєте руку тим чи
іншим дамам, розмовляєте з ними, спостерігаєте їх жести, бачите їх руки,
дивитесь, як вони сідають, відкривають двері, як торкаються меблів".
Очевидно, що центром уваги автора тут стає загальна атмосфера сцени, її
внутрішня наповненість одноманітними діями. Семантична одноманітність
посилюється завдяки ритмічній організації фрази та вживання дієслів
синонімічного лексичного поля і однієї граматичної форми. При цьому автор робить
тільки декілька штрихів для персоніфікації сцени. Після одноразового вживання
іменника "дами" він згодом замінює його на займенники
"вони", "їх", приділяючи основну увагу діям, які
організують художній контінуум. Співвідношення денотатів дій та власне дій, які
здійснюються, знаходиться в пропорції 2:9. За таких умов лексичні
характеристики дієслівного ряду відіграють провідну роль в утворенні якості
художнього контінууму.
В описах Асоріна багато повторів,
часто зустрічаються перелікові плеонастичні ряди: "Ми пройшли дві, три,
чотири вулиці" ; "Скільки годин минуло: одна, дві, три, чотири?"
Спостережний характер позиції автора
відповідає ідейному задуму - показати, що "реальна тільки
теперішність". Цьому сприяє і використання Асоріном граматичних форм
теперішнього та близьких до нього по значенню інших дієслівних часів, що
помітили навіть сучасники автора.
Внаслідок наявності головної ідеї –
показати дійсність, «де нічого не трапляється», творчі зусилля Асоріна спрямовані
на пошук "вічних" деталей, які переходили б з віку в вік і були б
завжди актуальними. Це не тільки речі – свідки сторіч, але й дійова особа –
людина. При цьому образ людини ніколи не здобуває у Асоріна внутрішнього
розвитку. Закони жанру, а також творча мета автора обумовлюють надання їй
досить статичної характеристики. Типовим прикладом є образ дійової особи, що
займає статичну позу – сидить, або стоїть, або читає, або розмірковує. Таким
чином дійова особа поступово припиняє дії, які передають рух, життя, розвиток.
Таким
чином, стильові і семантичні засоби художньо-публіцистичних творів Асоріна
мають характер жанроутворюючих і сприяють наданню творів цього автора
специфічних рис, які відображають ідеологічну позицію автора.
Всі
такі засоби спрямовані на організацію художнього контінууму, який відповідає
ідейним установкам автора і не
вступає в суперечні відносини з законами художньо-публіцистичних жанрів, за
якими зображення подій відбувається в зоні «крапка», тобто не може розгорнутися
і поширитися на «минуле і майбутнє», а відображає тільки ідеологічно зумовлене
і постійне «теперішнє».
Література:
1.
Бахтин М. М. Творчество Ф. Рабле и народная культура
средневековья и Ренессанса / М. Бахтин. — М.: Прогресс, 1965. – 224 с.
2. Аzorin. Obras
selectas. – Madrid: Biblioteca Nueva, 1969. – 1396 p.