Педагогічні науки 2. /Проблеми
підготовки спеціалістів
Писклинець У.М.
Івано-Франківський національний
медичний університет
ПЕДАГОГІЧНІ
ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ СТУДЕНТІВ-МЕДИКІВ
Виховання молодої
особистості, як всебічно розвиненої людини, здатної не лише засвоювати досвід
старших поколінь, а й збагачувати його власними досягненнями, створювати своєю
діяльністю щось нове, збагачувати і прикрашати ним як життя, так і сферу науки,
являє собою актуальне завдання сучасної вищої школи. Щоб підготувати
висококваліфікованих фахівців, здатних до генерування та використання нових
ідей і задумів, підходів і рішень, які творчо ставляться до своєї праці,
потрібно виховувати в них у студентські роки цікавість до наукового
дослідження, раціоналізаторської, винахідницької діяльності, навчати творчості.
Метою нашої
статті є обґрунтувати педагогічні засади формування технічної творчості
студентів-медиків.
Творчість
базується на розвинених мисленні та уяві, інтелекті і є його особистісним
дериватом. Творча діяльність за своєю природою дуже складна. У науці й техніці
розрізняють три види творчої діяльності [4]: наукову, науково-технічну та
технічну творчість. В основі наукової творчості лежать фундаментальні науки.
Науково-технічна творчість є тією ланкою, що відкриває шлях упровадження
фундаментальних наук у техніку, виробництво. Технічна творчість забезпечує
можливість широкого використання в інтересах суспільства вже апробованих
результатів наукових досліджень[5]. Технічна творчість може бути об’єктивною і
суб’єктивною [6, 7].
Тільки
педагогічно організована технічна творчість студентів-медиків буде давати
соціально вагомі результати. Організувати відповідні види діяльності певним
чином, зробити процес технічної творчості цілеспрямованим, таким, щоб у ньому
формувалися і розвивалися соціально значущі якості, – завдання викладачів. Проте
організований процес виховання може бути реалізований лише у тому разі, якщо
чітко визначено мету виховання, побудовано адекватний меті педагогічний процес,
який здійснюється у межах певної системи керування – педагогічної системи. Лише
тоді можливо досягти результатів, що виявляються не тільки у створених студентами
технічних приладах, а у перетворенні соціального досвіду творчості на ідеали та
якості молодої людини, її культуру і мораль, здібності, звички, характер.
Організовану
технічну творчість студентів-медиків можна розглядати як взаємопов’язану
діяльність викладача і студента. Викладач, керуючись педагогічною метою, за
допомогою засобів, що є в його розпорядженні, спрямовує діяльність студента.
Він бере участь у формуванні мотивів, інтересів, потреб студента, впливає на
засоби діяльності студента, домагаючись оптимального їх використання для
досягнення поставленої мети.
Ефективність
творчої самореалізації студентів-медиків залежить від створення й реалізації
організаційно-педагогічних умов, а саме: 1) створення інтелектуально-творчої
атмосфери в колективі, сприятливої для творчого процесу, ситуацій, що дають
поштовх до творчої діяльності студентів та розвитку їх творчих можливостей; 2) урахування
зацікавленості, індивідуальних інтересів студентів у процесі творчо-пошукової
діяльності; 3) формування у студентів образного мислення, що спонукає до
самостійного вибору напрямів, форм і методів діяльності; 4) активізація у
студентів спонукальних мотивів до творчого самовираження.
Серед методів
і методик, які дають змогу більш ефективно вести пошук нових вирішень творчих
завдань, розвивати і реалізовувати здатність людини до творчості. них можна
виділити: а) евристичні, що стимулюють творчу активність людини завдяки
створенню сприятливої психологічної обстановки (“мозкова атака”); б) методики,
що забезпечують цілеспрямований пошук розв’язків задач на основі алгоритмів
(“морфологічний аналіз”).
Для передачі
інформації та її сприйняття студентами-медиками і організації технічної
творчості традиційно використовуються вербальні, наочні й практичні методи. Серед
вербальних методів можна виокремити наступні: бесіда, пояснення, розповідь,
лекція, інструктаж, робота з навчальною, довідковою, науковою і технічною
літературою. Ефективними на заняттях є наочні методи: демонстрація рисунків,
схем, використання мультимедійних засобів для пояснення будови і принципу
роботи різних фізико-технічних об’єктів, демонстраційний експеримент. Щодо
практичних методів, то розвиток технічної творчості студентів-медиків
забезпечується завдяки організації біофізичного експерименту, розв’язанню
конструкторських та винахідницьких завдань, виконанню практичних і лабораторних
робіт та ін.
За характером
діяльності, до якої залучають студентів-медиків у процесі технічної творчості,
методи його організації поділяють на пояснювально-ілюстративні, репродуктивні,
проблемного викладу, евристичні, дослідницькі.
На заняттях з
студентами-медиками, використовуючи методи організації технічної творчості,
реалізовують творчі завдання: на прогнозування, на оптимізацію, на рецензування,
завдання з некоректно представленою інформацією, дослідницькі завдання, логічні,
завдання на управління, завдання комунікативно-творчі, завдання-проблеми, завдання
на набуття нових способів діяльності.
Отже,
розвитку технічної творчості студентів-медиків сприяють створені
організаційно-педагогічні умови, використання педагогами різних форм і методів
роботи, прояв професіоналізму і компетентності викладачів, що з ними працюють.
Для студента-медика технічна творчість є справою професійного росту, бо
повністю охоплює всі сфери його життєдіяльності.
1.
Фізико-технічна творчість учнів: Навч. посіб. / М.П. Бойко, Є.Ф. Венгер,
О.В. Мельничук. – К.: Вища шк., 2007. – 262 с.
2.
Антонов А.В. Психология изобритательного творчества / А.В. Антонов. – К.: Вища шк., 1978. –
175 с.
3.
Разумовский В.Г.
Техническое творчество детей / В.Г. Разумовский // Педагогическая энциклопедия:
В 6 т. – М., 1968. – Т.4. – С. 265-273.
4.
Техническое творчество
учащихся / Ю.С. Столяров, Д.М. Комский, В.Г. Гетта [и
др.] – М.: Просвещение, 1989. – 223 с.