Філософія / 4. Філософія
культури
К.філос.н. Журба М.А.
Інститут хімічних технологій Східноукраїнський
національний університет ім. В. Даля (м. Рубіжне), Україна
Трансформація цінностей культури у
віртуальному просторі
Утворення
другої реальності призводить до відокремлення свідомості від тіла завдяки
новітнім технологіям: чудова графіка, тривимірне зображення, сенсорні прилади, -
все це дозволяє людині не виходячи зі свої кімнати бути ким завгодно та де
завгодно. Унаслідок чого людина втрачає відчуття реальності, часу та простору:
„Час зупинився, простір зник. Ми тепер живемо у всесвітньому селищі ... у
єдиночасовому пришесті” [1, c. 341]. А якщо втрачається відчуття реальності, то
зникають ті духовні цінності, які їй притаманні. Коли ми говоримо про реальне життя, то головними орієнтирами є сформовані протягом
всієї історії людства цінності культури
через призму яких людина дивиться на всесвіт. Але у віртуальному просторі ці
цінності втрачають свою актуальність та вседієвість. Чому так відбувається? Які
процеси притаманні віртуальному простру? Що змінює цінності культури? У даному
досліджені хотілося привернути увагу до деяких аспектів цього багатогранного процесу.
Недостатньо дослідженим у
сучасній науці є визначення онтологічного статусу віртуального простору. Нажаль,
залишається ще не розкритим питання: реальне „віртуальне” чи ні? Як необхідно
до нього ставитися? Віртуальна реальність на думку Г. Андерса, С. Зонтага, Ж.
Бодріяра формує простір, в якому унеможливлюється безпосереднє контактування з
віртуальним об’єктом, його запахом, смаком і т. ін. Урешті-решт, глядач
здебільшого залишається байдужим до смерті, трагедій, катастроф, насильства. На
нове розуміння взаємодії людини і медіапростору звертає увагу В. Савчук,
аналізуючи праці Барбори Беккер: «...
медіа, з одного боку, перешкоджає безпосередньому дотику (тактильному
контакту), а з іншого, по-новому, провокує якусь затронутість, тобто в цілому,
медіа розвивають нові форми досвіду, змінюють і розширюють наше сприйняття» [2,
C. 13], настільки широко,
що культура і некультура зливається у єдине ціле. У нашому дослідженні
некультура розглядається у значенні посткультурного інформаційного простору.
Некультура – це культура, яка перебуває в стані анабіозу, при якому
уповільнюються усі процеси (культурні) внаслідок перенасичення інформацією [3]. Функціонування простору
некультури обумовлено наступними аспектами:
- розмиття меж культури, її
ціннісних орієнтацій у віртуальному просторі;
- несприйняття віртуальної реальності як об’єктивних обставин буття: людина, сприймає як гру, забаву, і тому налаштовує себе робити усе те, чого не може у реальному житті. «Урешті-решт, усе стає грою образів, в якій все можливо, так, що значення втрачають і етичні питання. Якщо все перетворюється на гру образів, то неминучі свавілля і необов'язковість. Створені таким чином світи образів надають зворотну дію на життя [2, C. 47]. Ці обставини суттєво підривають цінності культури. Чому так відбувається? У цьому сенсі проведені змістовні дослідження священиком Г. Сєліним, який спираючись на преподобного Євфімія підкреслює: «... ретельно оберігайтеся від помислів, що поганять душу: бо під час розлучення душі з тілом сприймуть однакову муку як ті, що мріють про розпусту, так і ті, що творять гріх той» [4].
З релігійної точки зору – це є
повністю зрозумілим явищем: злі помисли є гріхом, навіть якщо вони і не
реалізуються, а лише виникають миттєво у свідомості людини. У наш час ця
миттєвість стає вічністю і знаходить дуже зручне місце для реалізації цих думок
у ніби то несправжньому віртуальному просторі. «Розпусник-практик дивиться з
жаданням на живу жінку, а розпусник-теоретик – тільки на образ її, показаний
йому в голові або у телевізорі. Реальна і віртуальна це – різні жінки?
Звичайно, різні, проте розпусту з тією і з іншою преподобний Евфімій, слідуючи
за Господом, називає рівною і рівнокараємою» [4]. Виходить, що блуд мислений і реалізований у житті не тільки
тотожні, але перший, на думку Г. Сєліна, є більш небезпечний: «… гріх
здійснений в серці, страшніше за гріх тілесного» [4].
Віртуальний простір – це простір
образів. Тому зараз немає ніякої необхідності спрямовувати фантазію для того,
щоб уявити свій предмет зваблювання,
немає потреби перебирати усі зустрічі, враження, достатньо лише увімкнути
телевізор або ввійти у світову мережу, де за людину уже про все потурбувалися. Це
призводить до того, що людина не здатна самовдосконалюватися. У неї забрали
можливість навіть створювати власні образи. Зникає уява, як зазначає К. Вульф,
уява – це condition humana, без якої людина не
відбулася у якості людини: «… уява – це енергія, що зв'язує людину з світом і світ
з людиною. Вона є мостом між зовнішнім і внутрішнім, вона хіастична
(відбувається перетин внутрішнього і зовнішнього) і в цій функції полягає її
призначення» [2, C.
42]. Але у реальності утворюється прірва між внутрішнім і зовнішні, тим самим
починає зникати condition humana. Прірва виникає тому, що
між внутрішнім і зовнішнім виникає протез (медіа), який переформатовує сенс,
ціннісні орієнтації та саму людину: «Медіа – це протез людини, його продовження
у світі. Протез, який належить і не належить суб'єктові, є рідним і чужорідним
одночасно. Виконуючи функцію протеза, медіа знаходиться на межі
внутрішнє/зовнішнє, встановлює і порушує ці межі. Медіа дивляться на тебе
зсередини і показують зовні» [2, C. 109]. Це призводить до того, що
життя стає несправжнім, керованим і передбачуваним та втрачає усілякий сенс.
Інший аспект, на який необхідно
звернути увагу, це віртуальний злочин, який не здійснюється до кінця. А кінець
один – каяття. Якщо людина вчинила злочин у реальному бутті, то обов’язково
прийде час, коли вона розкається за здіяне. Людина по своїй природі вписана у
логіку краси та гармонії, де може себе відчувати вільно, а коли вона відходить
від цієї логіки, то обов’язково з’являються імпульси (естетичної імперативності),
які повертають її у природне середовище. У даному випадку злочин
віртуальний (несправжній), тому і немає каяття.
Віртуальний простір розвиває нові
форми досвіду, змінює та розширює наше сприйняття, що призводить до розмиття
меж культури та трансформації її цінностей. Світ змінюється, а цінності вічні.
Їх треба лише відповідно сприймати у новому просторі.
Література:
1. Маклюен М. Галактика
Гутенберга / Маршалл Маклюэн: пер с англ.
– М.: Академический проект, 2005. – 496 с.
2. Медиафилософия. Основные проблемы и понятия
// Материалы
международной научной конференции "Медиа как предмет философии" – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.intelros.ru/intelros/biblio_intelros/2974-mediafilosofija.-osnovnye-problemy-i.htmli.html
3. Журба М.А. Культура некультури
/ М.А. Журба // Вісник Луганського національного університету імені Тараса
Шевченка / Гол. ред. Курило В.С. – Луганськ: Луганський національний
університет імені Тараса Шевченка, 2010. – № 7 (194). – С. 95-101.
4. Селин
Г. Про коммунизм, телевизор и антихристово царство / Священник Георгий Селин //
Русская линия – [Електронний ресурс] – Режим доступу:
http://www.religare.ru/2_68911.html