Політологія/3. Теорія політичних систем
Богатчук
С.С.
Доцент Вінницького національного аграрного
університету
Роль
ідеології націоналізму в утворенні незалежної України
Формування націй та утворення
національних держав невід’ємне від поняття націоналізму.
В суспільно-політичній літературі
радянських часів націоналізм визначається як пропаганда національної
виключності, як підняття своєї нації над іншими, намагання закріпити певні
принципи для неї, як ідеологія і політика, що веде до роз’єднання, протиставлення
народів, до міжнаціональної ворожнечі.
Сьогодні ж, вчені відзначають, що
поняття націоналізму не містить ні позитивної, ні негативної оцінки. Воно є
констатуючою, а не оцінюючою категорією, яка свідчить, що є певний етнос
(нація), усвідомив свої інтереси, який вийшов на арену політичних змагань і
теоретично обґрунтував свої прагнення.
Політологія, як наука, відзначає,
що будь-яка ідеологія – це не що інше, як теоретичне обґрунтування цілей і
цінностей групових суб’єктів політичного процесу.
Ідеологія націоналізму обґрунтовує
цілі і цінності конкретної нації, коли та виходить на шлях державотворення,
наголошує на пріоритетності національних завдань.
Перед державами, що стали на шлях
демократії, стоять три дуже складних і масштабних завдань:
1.
Утвердити свій
державний суверенітет, перетворити незалежність з формально проголошеної у
справжню, підтвердженою економічною спроможністю держави і розвиненістю
громадських та державних інститутів, не допустити руйнування національної
державності;
2.
Здійснити
перехід від тоталітарного до демократичного ладу, поступово змінити політичну
еліту, створити демократичну правову національну державу, в якій і громадяни, і
влада дотримуються законів, де гарантуються права і свободи особи;
3.
Здійснення кардинальної економічної реформи
на засадах ринку і приватної власності.
Жодне з цих завдань не можна не
тільки проігнорувати, але й відкласти на деякий час без нанесення шкоди
вирішенню інших завдань.
Тим, хто вороже ставиться до мети
українського націоналізму – створення української державності завжди було
вигідно виставляти українців як націоналістів екстремістського типу. Однак,
історія свідчить про інше. На протязі століть визвольна боротьба в Україні,
часом жорстока і кривава, керувалася як національними, так й соціальними
цілями. Лише в ХХ ст. в Україні з’являються дійсно націоналістичні політичні та
ідеологічні течії та рухи.
В Західній Україні, де вони набули
найбільшого поширення, спостерігаємо значне зростання національної свідомості.
Та це був націоналізм крайніх ситуацій, відсутності державності, поразки
національної справи, націоналізм відчаю.
Був у нас і «дисидентський
націоналізм», який часто дорівнював обороні національної гідності і честі та
утвердження права на існування української мови і культури. Його прихильники і
створили напрям національно-демократичного націоналізму.
Твердження про те, що націоналізм
не зникає з утворенням національних держав, а лише набуває нової форми, не може
трактуватися так, що він має стати тепер державною ідеологією. Останнє було і
завжди залишиться небезпечним для свободи особи, народу, а можливо й світового
співтовариства, ніколи не буде визнане сумісним з вибором демократичного шляху
розвитку держави.
Зміст національної ідеї (це синтез
духовного буття і духовної творчості народу, «згусток» його свідомості)
будь-якого народу розкривається в процесі вивчення його духовної спадщини і
сучасних сподівань, аналізу притаманних саме йому форм суспільної творчості.
Зміст української національної
ідеї можна було б визначити як: мирна праця і добробут, мирне співжиття на
засадах політичного і соціального демократизму, правди (справедливості) і
краси. Ці її компоненти є наслідком розвитку хліборобської культури, яку протягом
тисячоліть оберігали і передавали із покоління в покоління.
Важливе місце сьогодні перед усім
українським суспільством посідає проблема поєднання демократії і українського
націоналізму.