Дмитрєнко Ю.М., член-кор МАНЕБ, доктор
філософії, ад’юнкт-професор, професор Харківського економіко-правового університету,
здобувач наукового ступеня доктора юридичних наук Київського національного
університету імені Тараса Шевченка
ПІДХОДИ
ДО ДОСЛІДЖЕННЯ ПРАВОСВІДОМОСТІ ЯК ОБ’ЄКТА ФІЛОСОФСЬКО-ПРАВОВОГО ТА СОЦІАЛЬНО-ФІЛОСОФСЬКОГО АНАЛІЗА
Тема правосвідомості за умов реформування громадського життя в цілому й
правовій системі зокрема, особливо тоді, коли за перехідного правостановлення
правосвідомість стає механізмом правового регулювання суспільних відносин, має
найважливіше значення. Вона пріоритетно присутня як у теоретичному осмисленні,
так й у формулюванні практичних рекомендацій, що дозволяють виправити
реальний стан речей в даній сфері
суспільної свідомості. Наші дослідження дозволяють зробити низку висновків, що мають не тільки теоретичне, але
й практичне значення. 1. Філософсько-правовий та соціально-філософський аналіз
надає можливість виявити всі грані феномена «правосвідомість», розкрити його як
філософсько-правове та соціокультурне явище. 1. Він дозволяє виявити сутнісні
ознаки правосвідомості, розкрити змістовні характеристики. Правосвідомості є
самостійною формою суспільної свідомості, тісно взаємодіючей з моральними,
релігійними, політичними й іншими її
формами. Вона містить у собі гносеологічні, аксіологічні й вольові
характеристики, пов'язані з наявністю певних знань про правову реальність, її
оцінкою й готовністю (або неготовністю) додержуватися правових принципів у
своєму реальному поводженні; воно охоплює й волю, і почуття, і уява, і думка, і
всю сферу несвідомого духовного досвіду. Правосвідомість є відбиттям діючого
права, але одночасно в певних правових системах може виступати в ролі права;
окрім того, вона має власну логіку розвитку, що визначає її якісну специфіку й
розбіжність із діючим правом. Структурний аналіз правосвідомості дозволив
зробити наступний висновок: структура правосвідомості містить у собі два
елементи: 1) правову психологію
(переживання, почуття, настрою): 2) правову ідеологію (поняття, принципи,
переконання, що виражають відносини людей до діючого або бажаного права).
За результатами проведення ункціонального аналізу був зроблений висновок: правосвідомість виконує в соціумі
ряд базисних функцій. До їхнього числа
ставляться: когнітивна, світоглядна, нормативно-прогностична, регулятивна
функції, а також функція моделювання. Конкретна реалізація названих функцій
виявляється з різних сторін, у тому числі й при взаємодії з діючим правом. З
одного боку, розвиток правосвідомості деякою мірою зумовлений чинним правом, з
іншого боку, саме право залежить від правосвідомості, як на рівні правотворчої,
так і на рівні правореалізації. У процесуальному законодавстві сказано, що
суддя розв’язує
справу, керуючись конкретною статтею закону та власною правосвідомістю. Правосвідомість
відіграє провідну роль у правотворчій та правозастосовній діяльності. Вона
наповнює правові акти своїм змістом, стимулює відновлення законодавства з метою
забезпечення поступального розвитку суспільства. Особливо яскраво це
виявляється на всенародних обговореннях і референдумах, на які виносяться
основні закони. Таким чином, правосвідомість пронизує все правове життя
конкретного суспільства, передує виданню юридичних норм, породжує їх у своїх
нормах і супроводжує на всьому протязі їхньої дії.
Філософсько-правовий та соціально-філософський аналіз припускає й
проведення типології правосвідомості. Насамперед, виділяються два рівні
правосвідомості: науково-теоретичний і повсякденний. Їх виділення зумовлене
специфікою отриманих знань та використаних при цьому засобів правового
пізнання. За характеристикою окремих
ознак правосвідомості розрізняються масову й професійну правосвідомість.
Остання ідентифікує правосвідомість тих, хто зайнятий професійною діяльністю в правовій сфері, на той час як перше ідентифікує
правосвідомість усього населення. Найбільший інтерес уявляє типологія правосвідомості за
мотиваційно-регулятивним характером та вольовою
цілеспрямованістю. Дана типологія дозволяє виявити різну мотивацію й,
відповідно, типи поведінки людей, що базуються на такій мотивації. Так,
виділяються: законоодобрююча, законослухняна, законопорушуюча правосвідомість.
Серед різних феноменологічних характеристик правової свідомості особливу увагу
дослідники приділяють правовому нігілізму як крайньої форми заперечення права. Проведений аналіз
показав, що теоретичне осмислення даного феномена багато в чому залежить від
різниці теоретичних підходів до розуміння права взагалі (легістський,
позитивістський та ін.). Разом з тим, більшість авторів виражає крайню
заклопотаність появою даного феномена в правосвідомості громадян. У
правосвідомості сучасного українського суспільства даний феномен також має
місце. Поява феномена правового нігілізму не можна трактувати тільки як реакцію
правосвідомості на ті негативні тенденції, які мають місце в сучасній правовій
дійсності. Багато в чому даний нігілізм пов'язаний з історичним минулим України
й має тут давні традиції. Одночасно не можна скидати з рахунків й ті негативні
процеси, що ініціюють правовий нігілізм у сучасному громадському житті.
Динамічний аналіз правосвідомості, пов'язаний з виявленням тенденцій її
розвитку, дозволив виявити загальні закономірності в історичному розвитку
суспільства. У цілому вони за своїм характером збіглися з магістральним
напрямом прогресивного розвитку соціуму: від права сильного до права цивільного
суспільства й правової держави. Однак, при цьому необхідно підкреслити, що
подібна спрямованість розвитку правосвідомості аж ніяк не виключає регресивного розвитку в конкретний історичний
хронотоп. Окрім того, у конкретному суспільстві правосвідомість може бути
виражена на різних суб'єктних рівнях, що робить картину розвитку
правосвідомості більше складної й багатомірної. Динамічний аналіз також
дозволив простежити основні тенденції розвитку правосвідомості в сучасному
українському суспільстві. Серед подібних тенденцій можна виділити як тенденції
негативного, так і позитивного характеру. До числа негативних тенденцій можна
віднести наявність правового нігілізму в частини населення країни, одночасне
співіснування протилежних тенденцій у правосвідомості, низький цикл соціальної
активності правової свідомості та правової культури, пасивність у відстоюванні
своїх прав і воль. Одночасно соціологічні дослідження показують відносне
збільшення тих громадян, які розділяють базисні установки правової держави й
керуються у своій поведінці тими принципами, які випливають із подібних
установок [1].
Серед основних засобів, спрямованих на
ліквідацію негативних тенденцій у правосвідомості, варто віднести, насамперед,
доведення до кінця тих перетворень, які дійсно могли докорінно поліпшити стан
справ в економічній і соціально-політичній сферах. Вимагає свого логічного
завершення й проведення адміністративної, судової та конституційної реформ. Все
це могло б привести до усунення негативних причин, що деформують суспільну,
групову та індивідуальну
правосвідомість.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Дмитрієнко Ю.М. Актуальні аспекти української правосвідомості як
категорії правознавства // Економічна
стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. Збірник наукових
праць. Вип. 2 (6). – Харків: ХДУХТ,
2007. - C. 430-436