Яловая А.Ю.
Донбаська національна академія будівництва та архітектури
Традиції бароко в українській музиці
Доба українського музичного бароко не лише залишила
величезний корпус творів непроминальної художньої вартості, а й заклала міцне
підґрунтя для подальшого розвитку українського мистецтва.
Музично-виражальні засоби з арсеналу барокового
мистецтва потрапляли до різних жанрів української музики унаслідок
безпосереднього впливу західноєвропейської музики. Дихання епохи бароко
торкнулося у XVIII столітті навіть сфери інструментальної музики за
посередництвом західного ранньокласичного інструменталізму [1].
Для музичного
бароко характерні сильні образи, прагнення відобразити внутрішній світ людини,
драматизм її почуттів, спеціальні засоби виразності, що створюють велич,
пишність, декоративність, емоційність музичних картин.
Українська
музика епохи бароко є поки що недостатньо вивченою, про її творців теж відомо
небагато. Великий вклад у дослідження
українського музичного мистецтва внесли: Шуміліна O.A., Корній Л.В, Івашко Ю.П. та інші дослідники. До найвидатніших представників українського музичного
мистецтва другої половини XVIII століття відносяться: Андрій Рачинський
(1724—1794), Максим Березовський (1745—1777), Дмитро Бортнянський (1751 —1825),
Максим Концевич (роки життя не встановлено), Артемій Ведель (1767-1808), Степан
Дегтярьов (1766-1813), Степан Давидов (1777-1825).
Українське бароко складалося на протязі
XVI – XVIII століть, в той час, коли Україна мала два історичних державних
утворення. Перший, коли входила до складу Польсько-Литовської держави і другий,
коли була фактично приєднана до складу Росії. Світська професійна вокальна та
інструментальна музика, яка існувала в поміщицьких садибах і військових
частинах, з XVII століття почала розвиватися і в містах.
Українська музика цієї доби в контексті
європейської культури виявилася художньо розвиненою, професійною, розмаїтою за
жанрами. Характерна для неї опора на народно-музичні джерела, зумовлювала
розвиток виразових засобів та жанрів, які поступово проникали і живили
професіональну музику, що і визначало її специфіку та особливість, мелодії [2].
Провідним жанром у музиці стає хоровий,
так званий партесний (хоральний) концерт. Поштовхом до вироблення
багатоголосової композиції в Україні стали західноєвропейські моделі. Сильні
контрасти, чуттєва повнота, емоційність цієї музики роблять її близькою до
ораторського мистецтва. Дається взнаки особливість стилю бароко — захопити,
вразити, зворушити слухача. Складається хорове виконавство. Значну роль у
розвитку партесного співу відіграли школи при братствах.
Барокова церковна музика синтезує глибину
душевних переживань, таємничість, властиву тогочасним храмам.
З розвитком партесного співу почали
з’являтися й теоретичні посібники, які давали необхідні знання з теорії
написання цієї музики та її співу. У хоровому концерті другої половини XVІІІ
ст. важливим чинником стає авторство, і творчість композиторів, позначена індивідуальними стильовими рисами.
Основними
рисами доби бароко є теоцентричність, глибоке душевне переживання перипетій
людської долі, напружені протиріччя між гармонійним та дисгармонійним, плинним
і вічним, наявність релігійної містики І схоластики, символами тощо. Мистецтво
бароко демонструє свої можливості багатостороннього втілення світу душевних
переживань та прагнення переборення особистісних І соціальних пристрастей [3].
Бароко має
глибинну ментальну укоріненість в українській культурі. І закономірним є те, що
немало дослідників знаходять "барокові" ознаки в сучасному
українському музичному мистецтві. Сучасні музиканти поступово повертають і
відроджують забуту інструментальну музику українського бароко. З огляду на це у
подальших дослідженнях було б коректним глибше дослідити культурно-мистецькі
реалії українського сьогодення та виявити світоглядні домінанти збереження
барокового "сліду" в музичній культурі України.
Українська професійна музика другої половини XVIII
століття засвідчує наявність у досить сформованому класицистичному стильовому
полі цілої низки ознак барокового музичного мислення. Усі вони стосуються
мовних особливостей (мелодики, метрики, гармонії, поліфонії, фактури), а також
принципів формотворення [4]. Однак, все це є лише один бік справи, оскільки стиль
бароко, таким чином, виявився представленим, власне, у вигляді фрагментів системи
формальних ознак — засобів музичної виразності.
В українському музичному мистецтві другої половини
XVIII століття стиль бароко поєднувався з іншими стилями та стильовими течіями,
проявляючись як на рівні музично-виражальних засобів, так і на рівні
духовного, змістовно-образного ладу [5].
Українська музика доби бароко — найвище
досягнення національного мистецтва. Отже, провідним жанром став багатоголосий
партесний спів. Помітну роль у його поширенні відіграли братські школи.
Партесний спів відзначався стриманістю образного ладу, гармонійністю і
простотою.
Література
1. Ольховський Андрій. Нарис історії української музики. — К.: Музична
Україна, 2003. – 120 c.
2. Снитіна В.О. Духовна музика бароко: культурологічний аналіз. Режим доступу:
http://www.culturalstudies.in.ua/kns1_15.php
3. Жолтовський П. Український живопис XVII - XVIII ст.- К.: Наук. думка,
1978.- 327 с.
4.
Лисько
3. Музичний словник / Муз.
т-во ім. М.Лисенка. - Репринт, відтворення вид. 1933 p. - К.: Муз. Україна. 1994. - 165 с.
5. Гусарчук Т. Традиції бароко в українській музиці другої
половини XVIII століття // Українське бароко / Кер. Проекту Д.Наливайко: у 2-х
т. – Т.ІІ. – Б.м.: «Акта». – С.41-68.