Рудіна Марина Володимировна
к.пед.н.,
Луганський
національний університет ім. Тараса Шевченка, Україна
Теоретичні засади розвитку аксіологічного потенціалу
особистості студента в діалозі культур
Проблема професійного становлення
молоді відповідно до провідних цінностей та ціннісних орієнтацій була
актуальною для людства з давніх-давен, що знайшло своє відображення у відомій
школі Піфагора, системі філософських поглядів Гегеля, Г. Сковороди,
О. Лосєва та інших.
Провідні філософи, психологи,
соціологи, педагоги як сучасні, так і попередніх епох, бралися до висвітлення
проблеми цінностей. Давньогрецька етика подала практично весь набір ціннісних
орієнтацій або моделей поведінки людей у суспільстві: Демокрит та Аристотель
закликали до забезпечення щастя людей як вищої цінності; Аристипп культивував
гедонізм (чуттєву насолоду); Антисфен і Діоген вимагали звести потреби людини
до природної першооснови (аскетизму); Сократ ототожнював доброчинство та знання
(моралізуючий інтелектуалізм); Фрасимах та інші молодші софісти абсолютизували
місце і роль індивідуальних інтересів, свавілля особистості (волюнтаризм);
Платон орієнтував на споглядацько-духовну діяльність, а його учні –
неоплатоники – вимагали морально-очищувального аскетизму, Сковорода ж
пропагував філософію серця, тобто «сродної праці» тощо [1].
Необхідність вдаватися до
філософських концепцій як до джерел категорійного обґрунтування вихідних
педагогічних понять та побудови їх системи підкреслюється багатьма науковцями,
особливо С. Гессеном, В. Донієм, Г. Заїченком,
О. Сухомлинською [5, 41-45]. За висловом відомого педагога і
філософа С. Гессена, “навіть найбільш часткові і конкретні питання
педагогіки підносяться в останніх своїх засадах до суто філософських проблем” [2, 20].
Отже, педагогіка
звертається, зазначають філософи та сучасні дослідники, до доробку філософії як
пізнання універсальних смислів та еталонів людської діяльності,
суспільствознавчих, гуманітарних наук як до методологічного базису в
дослідженні проблем ціннісних орієнтацій, що можна визнати теоретичними
засадами розвитку аксіологічного потенціалу особистості студента в діалозі
культур.
Думку дослідників цієї
проблеми можна визначити словами Ф. Ніцше, який здійснив напередодні
ХХ ст. найбільш кардинальну переоцінку віджилих цінностей та застарілих
ідеалів: «Питання про цінності, – стверджував він, – більш фундаментальне, ніж
питання про достовірність: останнє набуває всієї своєї серйозності лише за
умови, що ми відповіли на питання про цінності» [3, 287]. Отже, саме цінності виступають
рушійною силою розвитку найважливіших педагогічних ідей, саме тому аксіологія –
як наука про цінності – має бути покладена в основу процесу формування
професійних цінностей студентів.
Більшість цінностей являють собою
не самоцінності, а лише умови існування більш високих цінностей. З досить
значної кількості визначень, акцентуємо увагу лише на трьох.
1)
Цінність
– філософське і соціологічне поняття, яке означає, по-перше, позитивну чи
негативну значимість будь-якого об’єкта, по-друге, нормативну, оціночну сторону
явищ суспільної свідомості [6, 462-463].
2)
Цінності
– специфічно соціальні визначення об’єктів оточуючого світу, які виявляють їхнє
позитивне чи негативне значення для людини та суспільства (благо, добро і зло,
прекрасне і потворне, які містяться в явищах суспільного життя і природи).
Зовнішньо цінності виступають як якості предмета чи явища, проте вони властиві
їм не від природи, не через внутрішню структуру об’єкта самого по собі, а тому,
що він залучений у сферу суспільного буття людини і став носієм певних соціальних
відношень людини. Цінності служать об’єктами інтересів людини, а для її
свідомості виконують роль повсякденних орієнтирів у предметній і соціальній
діяльності, позначок її різноманітних практичних відношень до оточуючих
предметів, явищ [7, 534].
Отже, в особистісному плані
цінність може бути визначена як таке ставлення до предметів і явищ дійсності,
яке показує людині її істинне благо, розкриває перед нею можливості життя,
здатного принести найбільше щастя, тобто стосовно студентів – цінність обраної
професії є основою подальшого успішного житті.
Оскільки в філософській літературі
склалися різноманітні підходи до визначення цінності, то для розкриття
зазначеної теми суттєвими вважаємо такі положення:
-
цінність
ототожнюється з новою ідеєю, яка виступає як індивідуальний або соціальний
орієнтир;
-
цінність
сприймається як поширений суб’єктивний образ або уявлення обраної професії;
-
цінність
синонімізується з культурно-історичними стандартами та сучасною соціокультурною
ситуації в країні;
-
цінність
асоціюється з типом “гідної” професійної поведінки, з конкретним життєвим
стилем.
Усі наведені визначення, на нашу
думку, пов’язуються спільним смислом: спрямовувати діяльність, погляди,
визначати напрям, мету, уміти оцінити обставини в процесі формування
професійних цінностей студентів. Сформоване в такому розумінні ціннісне
ставлення до професії сприятиме визначенню студентами власного смислу життя,
тобто відіграватиме роль ціннісних орієнтацій.
На
думку більшості науковців, розвиток аксіологічного потенціалу особистості
студента найефективніше розвивається в діалозі культур. З цього приводу є
ґрунтовне дослідження Полякової Олександри Олександрівни (Оренбург) [4].
На її
думку, й ми також її дотримуємося, розвиток аксіологічного потенціалу
особистості студента в діалозі культур здійснюється в напрямку зміни системи особистісних
цінностей, збагачення світоглядного тезаурусу студента, активізації його сили
волі й буде успішним, якщо:
-
діалог культур
виступатиме основоположним принципом організації освітнього процесу у внз;
-
в освітніх програмах вищої школи буде актуалізоване аксіологічне
ядро навчальних дисциплін;
-
в освітньому процесі внз буде забезпечуватися присвоєння
особистістю студента ціннісних смислів діалогу культур;
-
актуалізація
педагогічних функцій цінностей діалогу культур досягатиметься застосуванням
креативно-ціннісних технологій навчання;
-
логіка розвитку
аксіологічного потенціалу особистості студента в діалозі культур відображатиме такі
принципи: історичність цінностей, насиченість духовних потреб особистості,
альтернативність, ціннісний резонанс.
Таким
чином, аксіологічний потенціал особистості – особистісна освіта, синтезуюча в
собі сукупність ціннісних орієнтацій, ієрархію мотивів та силу емоційно-вольового
порядку, що забезпечує досягнення життєвих цілей. Суттєвими характеристиками
аксіологічного потенціалу особистості є: системно-структурна організація,
соціокультурна детермінованість, відносна стійкість, поліфункціональність,
креативне спрямування.
Вважаємо,
що на часі розробка моделі розвитку аксіологічного потенціалу особистості
студента немовних спеціальностей з метою формування цінності обраної професії
засобами діалогу культур у процесі вивчення іноземної мови на основі діяльнісного
підходу.
Література
1. Асмус В.Ф. Античная
философия. Учебн. пособие. Изд. 2-е, доп. М. : 1976. – 543 с.
2.
Гессен С.И.
Основы педагогики. – М.: Школа-Пресс, 1995. – 447с.
3.
Ницше Ф.
Воля к власти. Опыт переоценки всех ценностей. М. : 1910. – 430 с.
4.
Полякова А. А. Теория и практика развития аксиологического
потенциала личности студента в диалоге культур : Дис. ... д-ра пед. наук :
13.00.01/ Полякова
Александра Александровна. – Оренбург, 2002. – 482 c.
5.
Сухомлинська О.В.
Концептуальні засади розвитку історико-педагогічної науки в Україні // Шлях
освіти. – Київ, 1999. – №1. – С.41 – 45.
6. Философская энциклопедия под ред.
Ф.В. Константинова. Т.5. – М. : «Советская энциклопедия», 1970. – 740 с., С. – 462-463.
7.
Философский
словарь под ред. И.Т. Фролова. 5-изд. – М. :
Издательство политической литературы. – 1986. – 590 с. С. – 534.