“Педагогические
науки”/2. Проблемы подготовки специалистов
О.О.Якиміва
Харківський національний
педагогічний університет імені Г.С.Сковороди, Україна
Формування милосердя у майбутніх фахівців медичного профілю у процесі професійної підготовки
Сьогодні
медична сфера потребує нагального переосмислення, що пов'язано з
проблемами у сфері сучасної медичної освіти. Орієнтація медичних
училищ і коледжів переважно на формування професійних знань, умінь і навичок
відсунула на інший план питання формування, розвитку особистісних якостей
майбутніх медиків. Систему професійної підготовки у навчальних закладах
медичного профілю не повною мірою приведено у відповідність з
суттєвими потребами тієї сфери, в якій випускники медичних
закладів покликані працювати.
Аналіз досліджень праць науковців дав
змогу визначити напрями виховання і навчання майбутніх фахівців медичного профілю:
•формування професійної спрямованості
студентів медичних навчальних закладів (Н.Аніськіна);
•професійне самовизначення студентів медичного коледжу
(С.Стацук);
•формування професійної придатності фахівців
сестринської справи (Н.Семенков);
•моделювання особистісного портрету
медичної сестри для її спеціалізації і підвищення якості професійної діяльності (Т.
Бугаєва).
Однак, недостатньо уваги приділено
вихованню милосердя, як професійної якості майбутніх фахівців медичного
профілю.
Можна виділити низку суперечностей, які
стримують вирішення проблеми виховання милосердя у майбутніх фахівців медичного
профілю:
•
між потребою суспільства в медичному персоналі, що
ціннісно-орієнтований на милосердя, здійснює свою діяльність на основі емпатії,
гуманізму, і недостатньою увагою до формування даних якостей в
практиці медичних навчальних закладів;
•
між замовленням держави на медичних фахівців, у яких
сформовано милосердя, та недостатньою розробкою цього питання в
педагогічній теорії та практиці.
Проблема формування милосердної особистості, здібної до співпереживання, яка уміє відчувати біду інших людей і готова
виявляти діяльнісну участь в їх долі
з давніх часів займала центральне місце в історії педагогіки і філософії.
На
сучасному етапі «милосердя» знаходиться в одному ряду з такими поняттями як:
гуманізм, альтруїзм, толерантність, співчуття, співпереживання,
співчуття, доброта, любов, людяність, людинолюбство,
емоційна чуйність.
Гуманізм
в широкому значенні − система переконань, що історично
змінюється, визнаюча цінність людини як особистості, її право на
свободу, щастя, розвиток і прояв своїх здібностей.
Милосердя
- це конкретніше поняття і сутнісний вираз гуманізму, його діяльнісна сторона.
Милосердя припускає наявність в людині
трьох властивостей: чуйності (здібності побачити чужу біду),
співчуття (здібності відгукнутися на неї), потреби надати
безоплатну допомогу тому, хто потребує її.
Цінності - це категорії, що визначають
те, що людина цінує якнайбільше в житті, чому він додає
особливе позитивне значення. Сутність цінності виводиться
не з об'єктів, а з потреб людини.
У дослідженнях науковців С.Анісимова,
Л.Архангельського, В. Блюмкіна, Л. Буєвої та інших
розкривається сутність основних понять і категорій, що використовуються в
аксіології, таких як «цінність», «ціннісне відношення», «оцінка», «ціннісні орієнтації».
У психології цінності розглядаються як
елементи мотивації людини, як абстрактні цілі, які потрібні людині
для конкретного оцінювання тих або інших подій. Цінності виступають як
регулятори соціальної поведінки особистості і групи.
С.Рубінштейн, М.Басов на рівні
відносин до цінностей відносять: негативне; нейтральне; позитивне; яскраво виражене.
Більшість учених (Л.Архангельський та інші) ввважають, що позитивна або негативна значущість предметів або явищ для людини залежить від
інтересів, потреб, емоційних відносин і мають різні критерії оцінки цієї значущості. Це підкреслює суб'єктивний характер цінностей. Індивідуально-особистісний
характер всякої цінності відзначав М.Бахтін. «Ціннісній установці необхідно
зайняти єдине місце в єдиній події буття». Розуміння цінності в такому
контексті носить гуманістичний характер.
Специфіка цінностей, їх прояв
визначається міжсуб'єктними, діалогічними відносинами, і в них же реалізується. Людина структурує цінності за ступенем їх значущості.
Нові історичні умови породжують і нові
цінності, які можуть вступати в конфлікт з вже існуючими, тобто ієрархія цінностей
не є чимось статичним. Зміни в соціально-економічній структурі
суспільства призводять до зміни цінностей, що склалися в конкретному соціумі,
виникненню нових - цінностей-інновацій.
У той же час існують так звані
традиційні цінності, які зберігають своє значення в будь-яких соціокультурних
контекстах, для кожного індивіда, навіть якщо він не сповнений їх
значущістю для себе особисто.
Отже, милосердя можна розглядати як
індивідуальну цінність, набуту індивідом у процесі соціалізації, як
цінність групову, значущу на даному етапі розвитку суспільства,
як цінність загальнолюдську, що набуває
значення моральної норми.
Професійна медична
діяльність є науково-обгрунтованою системою заходів, що забезпечують
максимальну адаптацію кожного конкретного пацієнта до життя в умовах
хвороби.
Аналіз праць
науковців, філософів переконав, що формування милосердя повинно стати
невід’ємною складовою професійної підготовки майбутніх фахівців медичного
профілю.
Література:
1.
Педагогический энциклопедический словарь / гл.ред
.Б.М.Бим-Бад; редкол.: М. М. Безру-ких, В.А.Болотов, Л.С.Глебова и др.. – М.:
Большая Российская энциклопедия, 2008. – 528 с.
2.
Ощепкова Л.С. Педагогические условия воспитания и
развития милосердия у младших школьников. Дис.. .канд. пед. наук. -
Пермь, 2001 - 171с.