Сергєєва Вікторія Євгеньевна
к.пед.н.,
Луганський національний університет ім. Тараса
Шевченка, Україна
ЗНАЧЕННЯ
ПІЗНАВАЛЬНОГО КАТАРСИСУ У ФОРМУВАННІ ЗАГАЛЬНОЛЮДСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ ШКОЛЯРІВ
У процесі розвитку людської культури історично вироблялися особливі духовні
механізми підтримки і стимулювання діяльності людей, що можуть бути
охарактеризовані загальним поняттям "катарсис". Для кожного окремого
виду діяльності існує свій, специфічний катарсис (наприклад, пізнавальний,
комунікативний, трудовий, ігровий, творчий тощо).
Катарсис включається у зміст і структуру відповідної діяльності, стаючи
одночасно її метою, мотивом, засобом і результатом. Висока привабливість
діяльності для особистості великою мірою визначається реалізацією в ній
катарсичного ефекту. Сказане прямо стосується сфери людського пізнання,
мислення, освіти. Інтелектуальний розвиток індивіда в процесі навчання,
насичений переживаннями пізнавального катарсису, є найважливішим завданням
гуманістичної школи.
Пізнавальний катарсис – один з різновидів духовного катарсису, що
характеризує загальний перехід культури і світогляду особистості на якісно
новий рівень. Постійно включаючись у зміст навчальної діяльності дитини,
пізнавальний катарсис набуває характеру духовної цінності, стає елементом її
загальної культури.
Сучасні вчені вважають, що "катарсис – це цілісний, насичений,
динамічний стан особистості, що виражає вищий ступінь її духовної організації і
виникає в результаті очищення, ускладнення й піднесення її цінностей і ідеалів
до рівня соціально значущих, національних, загальнолюдських" [1, 134].
Духовну кризу в сучасному українському суспільстві культурологи характеризують
як антикатарсис. Вона означає втрату соціальними суб'єктами потреби і здатності
до духовного очищення, ускладнення й звеличення. Антикатарси на рівні
суспільства – тотальне зниження в ньому позитивного ціннісного ставлення до
головних умов збереження й розвитку людини. Самі духовні цінності набувають
маргінального характеру, стрімко руйнується "сакральний простір
культури". У період антикатарсису швидко зникають колективістичні й
гуманістичні установки свідомості; спостерігається відхід від конструктивної
суспільно-політичної і духовно-культурної діяльності, виникає індиферентне
ставлення до ідентифікації суб'єкта із соціальним і національним цілим;
поширюється егоїстична і споживацька мораль; абсолютизується перевага
матеріального над духовним тощо. [2].
У цілому, на нашу думку, антикатарсис відбиває втрату членами
співтовариства якості пасіонарності. Пасіонарність – ознака окремих індивідів і
цілих суспільних, національних та інших "колективних суб'єктів",
котра характеризує їхню потребу і здатність до зміни соціального і природного
оточення, до порушення в ньому "інерції покою" (Л. М. Гумільов).
Пасіонарність індивідів – свідчення їхньої готовності до духовного катарсису,
а зниження катарсичного потенціалу – ознака їхньої деградації і занепаду.
Виділення ядра загальнолюдських цінностей відноситься до початку людської
ери в історії Землі. Сліди історичної трансформації духовних цінностей
зафіксовані в найдавніших пам'ятниках культури. Указівку на цінності, що
поєднують усіх людей, можна знайти в рукописах старокиївського періоду. Як
писав книгар Феодосій, "німці, татари, росіяни – усі суть єдині у
господа" [3, 203]. Єдність людського роду, таким чином, забезпечується
його спільною духовно-ціннісною основою.
Розуміння виховання як духовного катарсису активно утверджувалося вже в
античній педагогіці. Зокрема, катарсична ідея присутня в чіткому поділенні
навчання, з одного боку, на "корисне", що має утилітарно-практичне
значення, і з іншого боку – на те, що розвиває у людини піднесені почуття й
ідеали, творчі і гуманістичні установки життя і діяльності. За Платоном, який
підтримував другу точку зору, заняття науками "піднімає кращу частину душі
до споглядання кращого у сущому". Цих же поглядів дотримується й Аристотель, коли говорить, що
існує такого роду виховання, яке батьки повинні давати своїм синам не тому, що
воно корисне, а тому що саме по собі прекрасне.
Реалізація катарсичного підходу у вихованні особливо актуальна зараз, коли "навчити всьому і
назавжди " просто неможливо. Катарсичний напрямок у педагогіці притаманний усім
культурно-історичним епохам. Формування всебічно й гармонійно розвинутої людини
можливо тільки за умови реалізації в навчально-виховному процесі ефекту
духовного очищення, ускладнення й піднесення особистості. З одного боку,
будь-яка справді гуманістична педагогічна система спрямована до духовного
катарсису особистості, з іншого боку, саме здатність системи до катарсичної
трансформації людини виступає мірилом її соціокультурної зрілості та цінності.
Людинотворчий потенціал виховної системи, отже, збігається з реалізацією нею
функції духовного катарсису. Присутність
катарсису в багатьох видах людської діяльності дозволяє говорити про наявність
катарсичного принципу у вихованні. Справедливість цього твердження заснована на
тому, що сам процес виховання реалізується через залучення й навчання людини
різноманітним катарсичним видам соціальної практики. Катарсис входить у зміст і
структуру процесів праці, спілкування, творчості, гри й ін. Катарсичний принцип
у вихованні означає цілеспрямоване, свідоме моделювання ефекту духовного
очищення, ускладнення й піднесення особистості в навчально-виховному процесі.
Пізнавальний катарсис пов'язаний із задоволенням потреби особистості в
інтелектуальній гармонії з природою, суспільством і культурою і містить наступні
моменти: досягнення повної компетентності в якій-небудь галузі пізнання, тобто
оволодіння глибокою і різнобічною інформацією про неї; цілісне н системне
бачення явищ (усередині себе й у зв'язку з іншими); проникнення з приховану
сутність явищ дійсності; перетворення й переоцінка раніше прийнятих ідей і рішень; сприйняття нових
ідей; постановка принципово нових для суб'єкта чи його культури проблем;
звільнення від оман і помилкової аргументації, від жорсткого контролю
шаблонного мислення; використання оригінальних, інноваційних шляхів і способів
рішення проблем.
Загальною основою для прояву пізнавального катарсису вчені вважають
наявність в особистості особливої інтелектуальної установки, так званої
"домінанти юності". Вона виражає, за словами О.О. Ухтомського,
"готовність прийняти реальність такою, яка вона є, а не такою, як ми її
упереджено хочемо розуміти і тлумачити на свій старий аршин" [4, 400-401].
Пізнавальний катарсис у внутрішньому плані характеризується своєрідною
"трансформацією знань". "Мається таке поступове уявне
заглиблення в знання, – говорив В.О. Сухомлинський, – у результаті якого
учень щоразу, повертаючись до вивченого раніше бачить у фактах, явищах,
закономірностях щось нове, розглядає, аналізує якісь нові сторони, риси, особливості
фактів, явищ, закономірностей" [5, 53].
У гносеологічному плані катарсис пізнання виявляється в особливих операціях
мислення. "У процесі мислення об'єкт включається в усе нові зв'язки й у
силу цього виступає у все нових властивостях і якостях, що формуються у все
нових поняттях; з об'єкта, таким чином, як би "вичерпується" все
новий зміст; він як би повертається щораз іншою своєю стороною, у ньому
з'являються все нові властивості" [6, 55]. Таким чином, ускладнення розумових процесів і
придбання нового змісту в знаннях про світ катарсично змінює позицію
особистості у ставленні як до навколишньої дійсності, так і до самої себе
(прояв почуття "інтелектуального достоїнства", поваги до своїх
досягнень тощо).
Потреба в пізнавальному катарсисі формується в людини дуже рано й може
супроводжувати все її життя, визначаючи її емоційно-ціннісне тло, вибір галузі
діяльності, розвиток специфічних здібностей і глибину особистісних досягнень.
Видатний учений Ч. Дарвін, згадуючи шкільні роки, писав у
"Автобіографії", що він завжди "відчував гостре почуття
задоволення", коли йому "ставали зрозумілими які-небудь складні
питання чи предмети". Це задоволення, очевидно, і можна назвати
пізнавальним катарсисом.
Передумови катарсису в навчально-пізнавальній діяльності забезпечуються
багатьма факторами, завдяки яким особистість постійно почуває себе
"напередодні перемоги" (А.С. Макаренко), включається в створену
педагогом "ситуацію успіху" (А.С. Бєлкін). Серед факторів "успіху" як каталізатора
пізнавального катарсису виступають: проблемне, евристичне кавчання; створення
позитивного мікроклімату в класі; установлення гуманних відносин між учителями
і школярами; участь у дискусіях і обговореннях; комплексне застосування відомих
способів рішення навчальних задач; змагання з товаришами по класу і із самим
собою; взаємне навчання і допомога відстаючим; зв'язок знань з життєвими
планами й орієнтаціями школярів; демонстрація наукових відкриттів через долі
їхніх авторів тощо.
Наприклад, катарсичний пізнавальний процес "запускається"
педагогом за допомогою чіткого структурування певних елементів знання і
встановлення спеціальних зв'язків між ними. Учитель націлює увагу учнів на
пізнання точок торкання між фактами і явищами, ниток, якими ці факти і явища
зв'язуються. "Готуючись, до уроку, – зізнавався В.О. Сухомлинський, –
я завжди прагну продумати, осмислити саме ті точки дотику, ті нитки, де завдяки
зчепленню думок розкривається щось нове, несподіване в змісті пізнання істин і
закономірностей навколишнього світу" [5, 67].
Мова йде про виділення педагогом вузлових інтелектуальних елементів у
цілісній структурі знання, що, з одного боку, тримають усю його конструкцію і
виражають головний зміст, з іншого, – направляють мислення дітей на збагнення істини, на оволодіння уміннями
творчої розумової діяльності. Процеси розуміння і, ширше, мислення завжди можна
зробити контрольованими і керованими, якщо навчитися точно виділяти і правильно
оперувати "пізнавальними вузловими формулами".
Пізнавальний катарсис багато в чому зв'язаний з характером мотивації навчальної
діяльності школярів. Саме мотиви діяльності в першу чергу підносять особистість
в інтелектуальному і моральному планах. Тому гарний педагог завжди спочатку
формує мотиви дитини, а потім ставить перед нею навчальні цілі. Як пише
В.В. Давидов, "правильна організація навчальної діяльності полягає в
тому, що вчитель, спираючись на потребу і готовність школярів до оволодіння
теоретичними знаннями, уміє ставити перед ними на визначеному матеріалі
навчальне завдання" [7, 85]. Пізнавальний катарсис, введений у педагогічний процес,
активізує соціальну й індивідуальну творчість дітей, дозволяє повніше
реалізувати гуманістичний потенціал духовної культури.
Катарсисна педагогіка будується на свідомому "закладанні" у
навчально-виховний процес високої міри проблемності й конфліктності.
Раціональне керування духовним становленням особистості передбачає послідовне
використання проблемних і конфліктних ситуацій у виховних цілях. Здійснювати цю
вимогу – значить свідомо будувати процес виховання на високому рівні труднощів.
А.В. Зосимовський виділяє еталонні види діяльності учнів за зазначеним
критерієм: безконфліктні, малоконфліктні, середньоконфліктні та
ви-сококонфліктні. "Інтенсивність морально-вольового розвитку школярів
багато в чому залежить від міри моральної конфліктності (моральної
напруженості) виконуваної діяльності. При цьому міра конфліктності виступає як
відношення кількостей конфліктних моральних ситуацій різного ступеня складності
(перший, другий і третій), що містяться в тій чи іншій діяльності, до тривалості
їх протікання" [8, 188]. За логікою автора, складність діяльності дітей
повинна постійно наростати від дошкільного до старшого шкільного віку. Мова йде
про ускладнення катарсичної діяльності дітей, додамо ми.
Катарсисне навчання і виховання завжди виявляється важким для дитини. Однак
ці труднощі мають творчий характер, оскільки перетворюють цілісну особистість
докорінно, ускладнюючи одночасно і ситуацію її соціального розвитку. Як пише
Ш.О. Амонашвілі, розвиток здійснюється в умовах функціонування фізичних і
психологічних сил на грані граничних можливостей, і ця гранична грань
створюється труднощами. Розвиток дитини грузинський педагог представляє у
вигляді висхідної зиґзаґоподібної лінії. При цьому сходження йде від одних
труднощів до інших як вузлових точок росту, що переструктурують особистість,
закріплюють досягнуте й одночасно змушують людину прагнути до нових вершин [9,
53].
У такій формі виховання є постійним дорослішанням дитини. Завдання вчителя
– перебороти певний опір вихованця, що прагне до стабільного і легкого світу.
Домогтися цього можна, перетворивши необхідне з погляду педагогічного процесу в
особистісно значиме для дитини.
Катарсична організація навчально-виховного процесу вимагає ретельної
розробки вчителем спеціальної "педагогічної мелодії" кожного уроку чи
виховної справи, навчального дня, тижня, чверті тощо. Педагогічна мелодія "буде звучати здебільшого
в мажорній тональності, іноді в мінорній, не обійдеться і без мелодрам, але ця
музика не повинна звучати в тональності імператива, примусу, нервозності,
дратівливості, брутальності" [10, 130].
У педагогічній мелодії уроку, що нагадує музичний твір, за словами Ш.О.
Амонашвілі, повинна бути багата нюансировка за цілою низкою параметрів: зміна
колективної й індивідуальної роботи, творчої і репродуктивної діяльності,
внутрішньої і зовнішньої активності, самоконтролю і взаємної допомоги, швидкого
і повільного темпу, інтимного і громадянського, тихого і гучного, ліричного і
героїчного та ін. Через взаємодію цих факторів особистість і вводиться
педагогом у стан духовного очищення, ускладнення й піднесення. Зміст катарсичної діяльності
школярів визначається її специфічним предметом, об'єктивно представленим у
соціальній дійсності. У якості такого предмета ми пропонуємо виділяти
"катарсичну подію", що є одиницею виміру цієї діяльності, її
детермінантою і фактором соціально-педагогічного керування.
Катарсичні події – це цілісні, завершені одиниці духовної і практичної
діяльності людей (думки, почуття, дії тощо), що здійснюють істотний вплив на зміст їхнього життя, темпи і
напрямок суспільного чи особистого розвитку і викликають очищення, ускладнення
й піднесення їхнього внутрішнього світу. На нашу думку, вищим типом, найбільш зрілою формою
катарсичних подій виступають так звані "біографічні події". Останнє
поняття було запропоновано С.Л. Рубінштейном для характеристики
"людського виміру " життя і його продуктивності. Біографічними
подіями називаються вузлові моменти і поворотні пункти життєвого шляху індивіда,
що ведуть до значних змін способу його життя на більш-менш тривалий період
[11, 248].
Відповідно до соціально-психологічної концепції Б.Г. Ананьєва,
біографічно значимі події відрізняють життєвий шлях саме
"особистості", а не просто "індивіда". Образно кажучи,
особистість завжди "молодша" за індивіда, і тільки вона має
"життєвий шлях", фази якого "датуються історичними подіями,
зміною способів виховання, змінами способу життя і системи відносин, сумою
цінностей і життєвою програмою – цілями і сенсом життя, якими дана особистість
володіє. Категорія "життєвого шляху" підкреслює не пасивну, реактивну
присутність людини в бутті, а активне, багато в чому свідоме керування нею
життєвими процесами на особистому і соціальному рівнях" [12, 67]. Можна
припустити, що тільки людина, здатна до переживання катарсичного змісту життя,
може бути названа справжньою особистістю.
Доленосними, а отже, катарсисогенними подіями життя людини є далеко не всі.
Н.А. Логінова запропонувала розрізняти життєві події трьох видів, що виражають
різний ступінь активності в них особистості [13].
Перші – це
події навколишнього середовища, що трактується автором як істотна,
дискретна зміна в обставинах розвитку, що відбулася не з волі й ініціативи
суб'єкта життя. Ці події найвищою мірою об'єктивні, однак їхнє значення
розкривається у зв'язку з позицією, котру людина займає стосовно них.
Другі – події
поводження людини в навколишньому середовищі (вчинки, дії практичного
характеру, вчинені з ініціативи індивіда). Вчинки – найбільш активна форма
діяльної участі і ставлення суб'єкта до життя, керування зовнішніми обставинами
і власним розвитком. Саме переутворюючи обставини життя самого індивіда, вчинки
набувають якості катарсичних подій.
Треті – події внутрішнього життя, що складають духовну біографію людини (переживання,
стосунки, думки, рішення). Специфіка цієї групи подій складається, з одного
боку, у стимулюванні чи придушенні певних вчинків індивіда. З іншого боку,
переживання, наприклад, мають самостійне значення, тому що викликають якісні
зміни у свідомості, системі цінностей, напрямках розвитку особистості тощо.
Катарсис подій виражається через ставлення людини до предметного світу, до
інших людей і до самої себе (С.Л. Рубінштейн). Однак ставлення це повинне
бути вільним і відповідальним, тобто свідомим. Тільки завдяки так здійснюваним
подіям життя людини набуває переважно перетворюючого, а не адаптивного способу
реалізації його змісту. Якщо людина змушена просто підкорятися подіям,
запропонованим їй "ззовні", то дуже рідко виникає ситуація
справжнього духовного катарсису.
Моделювання катарсичних подій у навчально-виховному процесі формує
оптимістичне світовідчуття, світорозуміння і світовідношення дитини. Тільки
постійне чекання пізнавального катарсису створює "завтрашню радість"
(А.С. Макаренко) учня, дозволяє йому перебороти труднощі навчання, знайти
правильні орієнтири в безкрайньому інформаційному просторі. Навчити людину
вчитися все життя – значить насамперед сформувати в неї потребу і здатність до
пізнавального катарсису. Перетворившись у життєву установку, катарсис стане
могутнім стимулом саморозвитку, самоосвіти й самовдосконалення особистості.
Сучасна школа може і повинна бути катарсичною.
Розширення видів і збагачення змісту катарсичної діяльності складає головну
умову формування ціннісної сфери особистості. Необхідно використовувати
духовний потенціал катарсичних переживань у різних видах діяльності з метою
нагромадження досвіду ціннісного ставлення до світу, властивого різним
соціальним суб'єктам. Потреба і здатність до духовного катарсису робить людину
принципово виховуваною. На катарсичній основі можна будувати
формування будь-яких якостей і сторін особистості, висуваючи до неї найвищі
соціальні вимоги.
Література
1. Карпенко И.М. Катарсическая теория формирования духовной
культуры учащейся молодежи // Динамизм социальных процессов в постсоветском
обществе: Материалы метод, семинара. – Вып.1. – Луганск – Женева, 2000. – С.
127-142.
2. Карпенко 1-М. Духовний катарсис – центральна проблема
національного виховання // Слово і пісня Бориса Грінченка. Зошит третій. –
Луганськ, 1996. – С. 25-31.
3. Замалеев А.Ф., Овчинникова Е.А. Еретики и ортодоксы: Очерки
древнерусской духовности. – Л., 1991.
4. Ухтомский А.А. Письма // Пути в незнаемое. Писатели
рассказывают о науке: Сб. десятий. – М., 1973. – С. 271-435.
5. Сухомлинский В.А. Сто советов учителю. – К., 1984.
6. Брушлинский А.В. Психология мышления и кибернетика. – М., 1970.
7. Давидов В.В. Научное обеспечение образования в свете нового
педагогического мышления // Новое педагогическое мышление. – М., 1989. – С. 64-89.
8. Зосимовский А.В. Формирование общественной направленности
личности в школьном возрасте. – М., 1982.
9. Амонашвили Ш.А. В школу с шести лет // Педагогический поиск. –
М., 1987. – С. 9-56.
10. Амонашвили Ш.А. Здравствуйте, дети!: Пособие для учителя. –
2-е изд. – М., 1988.
11. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2 т. – М., 1989. – Т. 2.
12. Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды: В 2 т. – М., 1980. – Т. 1.
13. Логинова Н.А. Развитие личности и ее жизненный путь //
Принципы развития в психологии / Отв. ред. Л.И. Анцыферова. – М., 1978. – С.156-172.