Чернівецький університет ім.
Ю.Федьковича
Фреймове
моделювання концепту APPEARANCE
у свідомості носіїв англійської мови
Дослідження
аксіологічної специфіки художнього тексту неможливе без урахування особливостей
його структурної організації. Зважаючи на те, що будь-який текст
"ґрунтується на ситуації" (оскільки провокується нею та відображає
її, але це відбувається не безпосередньо, а через сприйняття ситуації автором
тексту і через її відображення у свідомості автора [2; 55]), видається
доцільним розглянути текст як якусь когнітивну структуру, котра відображає
фрагмент реальної дійсності, відображену крізь свідомість автора.
Як відомо,
основною одиницею когнітивної структури виступає концепт, з яким у структурі
тексту ототожнюється його смисл, на що неодноразово звертають увагу мовознавці.
Складна природа концепту визначає специфіку підходів до його вивчення [4; 208]. Метою нашого дослідження є
об’єктивація концепту APPEARANCE/ЗОВНІШНІСТЬ у
свідомості носіїв англійської мови. Основним завданням є презентація моделі
фреймів концепту APPEARANCE/ЗОВНІШНІСТЬ в англійській
лінгвокультурі. Об’єктом
нашого дослідження було обрано роман Джека Лондона «Мартін Іден» (Jack London “Martin Eden”).
Фреймове моделювання є одним з продуктивних
способів встановлення структури концептів. Засновник теорії фреймів М. Мінський
визначає фрейм як структуру даних, у якій відображаються одержані у результаті
попереднього досвіду знання про деяку стереотипну ситуацію і про текст, що
описує цю ситуацію [3; 7].
На
основі вищевикладених базових теоретичних принципів нами пропонується
макроперцептивна модель досліджуваного концепту APPEARANCE,
зведених у формат розгалуженої схеми 1, що відображає слоти та підлоти даного
фрейму (на базі іменників).
Схема 1. Фреймове моделювання концепту Appearance
Отже, слотами фрейму APPEARANCE є SOMEBODY, WEIGHT, GROWTH, FACE, HAIR, BODY, DRESS, BEHAVIOR. Майже кожен із даних слотів поділяється на підлоти, які своїм
розгалуженням утворюють мікроперцептивну модель досліджуваного концепту (на
базі іменників).
З огляду на вищезазначене зауважимо, що виокремлені нами фрейми концепту
APPEARANCE/ЗОВНІШНІСТЬ здебільшого перцептивно марковані та кваліфікуються нами як
макроперцептивна модель досліджуваного концепту. Відповідні слоти формують
мікроперцептивну модель, тобто, основний семантичний інвентар англійської етнолінгвокультурної спільноти
при вербалізації знань про зовнішність людини.
Глибше
вивчення засобів сприйняття національної сенсорної картини світу представниками
англійського етносу видається перспективним для подальшого дослідження,
оскільки вказує на свідомість та сприйняття фрейму APPEARANCE даною спільнотою.
Література:
1. Jack London. Martin
Eden [електронний ресурс] / J. London – Macmillan and Company, 1913. – Режим доступу до книги:
http://london.sonoma.edu/Writings/MartinEden/
2.
Красных, В. В. От концепта к тексту и обратно (к вопросу о психолингвистике
текста) // Вестн. Московского ун-та. Сер. 9: Филология. – 1998. – № 1. – С. 53 – 70
3.
Минский М. Фреймы для представления знаний / Минский М. – М.: Энергия,
1979. – 152 с.
4.
Привалова И.В. Интеркультура и вербальный знак (лингвокогнитивные основы
межкультурной коммуникации) : Монография / И.В. Привалова. – М. : Гнозис, 2005.
– 472 с.