Філософія/2. Соціальна
філософія
Дзирук С.В.
аспірантка 3-го року навчання Національного педагогічного університету
імені М.Драгоманова, Україна
СОЦІАЛЬНО-ФІЛОСОФСЬКІ
ПОГЛЯДИ НА СУТНІСТЬ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОЛОДІ
В
умовах сьогодення, коли частина
населення незалежної України ще живе особливостями старої ідеології і патріотичне виховання
молоді є спадкоємцем радянського патріотизму, одночасно з цим відбувається
народження незалежної України, формується новий світогляд особистості, йде зміна
її цінностей та ціннісних орієнтацій. Одним із найважливіший питань сьогодення
є вирішення проблеми патріотичного виховання серед
української молоді.
Теоретичне
осмислення патріотичного виховання характеризується різноманітністю змісту та
його спрямованості. Соціально-філософський аналіз патріотизму на всіх етапах
розвитку суспільства припускає різні напрямки та різні історичні етапи: від
стародавньої Греції до сьогодення, розглядаючи такі питання, як: розуміння
державного патріотизму; поєднання релігії і античного патріотизму; формування
нації, для якої патріотизм стає основним чинником.
Проблематика, пов’язана із
сутністю патріотичного виховання, давно має місце в філософії. Так, ідеям
патріотичного виховання приділяли увагу мислителі різних епох: від стародавньої
Греції до сучасності: Конфуцій, Платон, Макіавеллі, Фіхте, Гегель, Ф.Бекон,
Д.Дідро, З.Бауман та ін. У російській філософській думці питання любові до
своєї Батьківщини розглядалися в працях М.Ломоносова, П.Чаадаєва, А.Хом'якова,
А.Герцена, Г.Плеханова та ін. Цією проблемою займалися і займаються й українські
філософи, зокрема Г.Сковорода, В. Сухомлинський Д.Донцов, І.Дзюба, В.Бех, Д.Дзвінчук, Л.Рижко, І. Стогній, Н.Крохмаль та ін.
У кожну історичну епоху погляди на патріотизм змінювалися
в залежності від тієї ідеології, яка панувала в країні та соціального устрою
суспільства, але всі вони зводилися до одного: патріотизм — це, перш за все, любов до Батьківщини і діяльність на її
користь.
Сутністю
патріотичного виховання є вироблення високого ідеалу служіння народові,
готовності до трудового та героїчного подвигу в ім'я процвітання Української
держави. Воно покликане формувати громадянина-патріота, виробляти у нього
глибоке розуміння громадянського обов’язку, готовності у будь-який час стати на
захист Батьківщини.
Патріотом не
народжуються, а саме в соціумі відбувається формування й розвиток патріотизму,
як продукту розвитку особистості. Тому не можна забувати, що процес виховання
молоді в дусі патріотизму тісно пов’язаний із необхідністю створення
можливостей для самореалізації молодих громадян у всіх сферах суспільного
життя.
Виховання
патріотизму відбувається на різних рівнях розвитку особистості молодої людини.
На емоційному рівні почуття патріотизму виникає в шкільні роки та підтримується
і поповнюється протягом усього життя людини; на інтелектуальному – погляди та
переконання молодої людини набуваються в сім'ї, у колі друзів, на вулиці і
доповнюються в школі, трудовому або військовому колективах, а також під впливом
засобів масової інформації. Ті з них, які мають для найближчого оточення
молодої людини в початковий період її соціалізації значення безперечних,
механічно засвоюються. Вони просто інтеріоризуються, вбираються молоддю без її
свідомо вибіркової участі.; на діяльнісному – патріотична свідомість формується
в результаті вчинків на благо Батьківщини.
Почуття
патріотизму може й втрачатися у процесі життєдіяльності молодої людини, що
зумовлюється впливом соціальних, економічних та політичних чинників, а також,
якщо на формування патріотичної свідомості впливає західна модель, коли ще з
дитинства прищеплюють думку, що країну потрібно любити лише тоді, коли вона
створює для тебе умови для розвитку, роботи та відпочинку.
Необхідно
пам’ятати, що патріотичне виховання виступає складним соціально-культурним,
політичним феноменом, що слугує консолідації нації для найефективнішої
реалізації завдань українського національного відродження, яке має комплексний
характер і є цілісним процесом становлення і розвитку власної національної
державності, пробудження національної самосвідомості і гідності, розвитку
національної культури й мови, утвердження економічної незалежності.
Про
патріотизм необхідно не лише говорити, а й прикладати максимум зусиль для виховання його у дітей та
молоді, а також і відродження у населення середнього й старшого віку.
Патріотичне
виховання молоді діалектичне і поєднує в собі низку окремих напрямів виховання:
військового, морального, правового та ін. Проте головним результатом виховних
зусиль має стати готовність молодої людини до патріотичної діяльності як
внутрішнього системного утворення, що передбачає п’ять основних компонентів –
освітній, фізичний, психологічний, соціальний і духовний.
Освітня
готовність – це обсяг знань героїчного минулого українського народу. Фізична –
передбачає певний рівень розвитку в молодої людини фізичної сили,
витривалості, спритності, швидкості в рухах. Психологічна – включає в себе сформованість
таких якостей, як емоційна стійкість, розсудливість, сміливість, рішучість,
мужність, цілеспрямованість. Соціальна – передбачає вірність бойовим та
національно-історичним традиціям, високу дисциплінованість, національно-громадянську
активність.
Духовна
готовність проявляється в наявності ідеалу, в пошуках життєвого смислу і
цінностей; самоусвідомленні свого Я-фізичного, психічного, соціального;
самоочищенні та самовдосконаленні, в духовній активності. Остання передбачає
рефлексію як акт самопізнання окремих ознак своєї індивідуальності, власних
рис характеру, що відображають знання внутрішнього світу.
Основною
властивістю цих п’яти складових готовності виступає патріотична активність –
внутрішня активна позиція молодої людини щодо захисту своєї Батьківщини. Така
позиція розвивається шляхом послідовної зміни, трансформації простіших
властивостей, якостей особистості на різних вікових стадіях, з притаманною їй
структурою і психологічними закономірностями.
Таким чином,
патріотичне виховання молоді – це організований, планомірний та цілеспрямований
процес засвоєння особистістю національних цінностей і норм культури,
спрямований на формування у неї національно-громадянської самосвідомості,
патріотичних переконань та поведінки, усвідомлення своїх вчинків і дій на благо
народу й держави, готовності до захисту Вітчизни.
Складовими патріотичного виховання молоді є національна
ідея та культура, любов до малої й великої Батьківщини, самовизначення і
самоідентифікація, які охоплюють систему
поглядів етносу, його загальні принципи життєдіяльності, уявлення про основну
мету, до якої він прагне у своєму історичному поступі. Будучи своєрідною
“філософією життя” народу, ці складові базуються на спільному історичному
досвіді, спільній території, мові, побуті, традиціях і звичаях. Саме вони виступають стрижнем єднання і гармонізації
сучасного українського суспільства, збереження його самобутності, ідейного й
морального плюралізму.
Література
1. Лебедев А.Г. Социальные права и патриотизм // Психолого-педагогические
проблемы повышения
эффективности патриотического
воспитания школьников и студенческой
молодежи. – Тверь: ТФ МГЭИ, 2004. – Т.1. – С.22.
2. Липинський В. Націоналізм, патріотизм і шовінізм (Лист В.Липинського до
Богдана Шемета) // Хроніка 2000. – 2000. – Вип.39-40. – Ч.ІІ. – С.717-719.
3.
Філософський енциклопедичний словник / Редкол.:
В.Шинкарук та ін.; НАНУ, Інститут філософії ім.Г.С.Сковороди. – К.: «Абрис»,
2002. – 742с.