Тодерич Д.Б.
Науковий керівник: Рибаков
В.В
Проблеми української демократії
Свобода, демократія, соціальна справедливість - це не
лише гасла політичних партій і рухів сучасної України, а й реальне життя
суспільства. За умов, коли стара державна структура зруйнована, а економіка
знаходиться ще у незадовільному стані й відбувається процес подальшого
зубожіння переважної більшості населення, коли ослаблені складові механізму
державного управління, престиж виконавчої і законодавчої гілок влади низький та
дедалі зростає апатія населення, проблема свободи, демократії, соціальної
справедливості актуальна, як ніколи.
Ринкові інститути і демократія в Україні тільки-но стають
на ноги. Навіть невеликі потрясіння здатні їх похитнути і завалити. У
політичному сенсі держава нині являє собою авторитарно-олігархічну систему
управління. В економіці склалися квазіринкові відносини, які ринком у
класичному розумінні цього слова можна назвати лише умовно. Наша економіка
нині, як коктейль: елементи минулого радянського соціалізму змішані з деякими
інститутами ринку, що й породило олігархічний напівкапіталізм. Авторитаризм -
найхарактерніша риса цього періоду. До речі, приклад Китаю - свідчення того, що
перехід до ринку не обов'язково супроводжується розвитком і поглибленням політичної
демократії. Але це виняток у політичній історії сучасного світу.
На сьогоднішній день в Україні існує ціла ниска проблем Невизначеність
концептуальних основ суспільного розвитку, слабка теоретична розробка
конкретних механізмів трансформації українського суспільства в ринкову
соціально-культурну систему призвели до того, що такі явища, як спад
виробництва, криміналізація багатьох сфер суспільного життя, спекуляція,
корупція, злодійство, розкрадання, асоціюються у масовій свідомості з переходом
до ринкової економіки. За цих умов набутий деструктивний соціальний потенціал
може призвести до катастрофи.
За таких обставин на запитання, чи є у нас демократія,
очевидно, слід чекати негативної відповіді. Суспільство дістало певну свободу,
котра фактично зводиться лише до обмеженої свободи висловлювати свою думку, але
це ще не вся свобода. Вона виникає тоді, коли особистість має можливість
самостійно діяти за нормами, заданими сформованим громадянським суспільством.
Сьогодні в Україні фактично немає середнього класу як соціальної бази
громадянського суспільства. Демократія - це нормально функціонуючий соціальний
організм, пошук альтернатив, свобода вибору. Вона дала нам таку свободу, котра
зробила суспільство хворим економічно, політично і духовно. Це швидше
демократія несвободи. Демократична фразеологія, яка панує у нашому суспільстві,
далека від реальної демократії.
Розвиток і досконалість форм демократії залежать від форм
суспільної свідомості й відображають одну з основних ідей - соціальної
справедливості. Ця проблема - одна з найважливіших у сучасному розвитку
суспільства. Дослідження її у взаємозв'язку з такими суспільними категоріями,
як демократія, право, мораль, управління надасть можливість глибше осмислити
сутність нашої соціальної перебудови.
Загрозливим явищем стала аморальність не лише людей, які
стоять біля керма влади, а й усього суспільства, яке обирає цю владу. І принцип
такої влади - нівелювати суспільство до свого аморального посереднього рівня.
Природно, за таких умов про демократизм та ефективність управлінської
діяльності у нашому суспільстві годі й говорити. Зниження морально-ціннісних
критеріїв, бюрократизм і корупція в усіх ешелонах державної влади не надихають
на високопродуктивну працю, в тому числі управлінську, а низька ефективність
державного управління не дає змоги подолати кризовий стан у суспільстві. Це
замкнене коло, на жаль, є переконливим доказом об'єктивної потреби у тісній
взаємодії демократії, соціальної справедливості й управління.
У результаті сприйняття реальної дійсності на підставі
«здорового глузду», тобто такою, якою вона лише видається конкретній людині,
поза увагою залишаються багато зв'язків, явищ, причин, котрі навіть не
усвідомлюються як складові елементи складнішої системи взаємодії,
багатоаспектного процесу і котрі можна виявити лише на рівні теоретичної
абстракції. Такою складною є проблема взаємодії демократії, соціальної
справедливості й управління.