Секція Історія
Підсекція 2. Загальна історія
Ліщинська О.С.
аспірантка історичного факультету
У мусульманському світі жіноче питання здобуває особливу гостроту.
Більшість країн, одержавши незалежність, знаходяться на другому етапі визвольного
руху. Цей період насичений подіями, у яких виявляється активність усіх
прошарків суспільства, у тому числі і жінок. Мова йде про ліквідацію наслідків колоніального
минулого. В обговоренні всіх цих питань не остання роль належить жінці, що
колись не мріяла вийти за межі будинку і родини. Однак,
незважаючи на самітницький спосіб життя й удавану ізоляцію від суспільно-політичного життя, жінки арабських
держав брали активну участь у національно-визвольному русі. Так, наприклад,
алжирські жінки знаходилися разом з чоловіками в партизанських загонах.
Туніські жінки шили одяг для бійців, доглядали за пораненими.
Після перемоги національно-визвольних
революцій у багатьох арабських країнах питання про емансипацію жінок стало
набирати силу. Становище арабських жінок із усією гостротою було розглянуто на
перших двох конференціях солідарності народів Азії й Африки в 1957- 1958 роках.
Делегати конференції у своїх виступах і резолюціях з питання про становище
жінок указували на те, що жіноче питання неможливо вирішити доти, доки не буде
вирішене питання про вільний і незалежний шлях розвитку тієї чи іншої країни.
Важливим кроком на шляху розгляду жіночого питання стало проведення в Бейруті в
1974 р. семінару, присвяченого проблемі положення жінок у законодавстві арабських
країн у світлі міжнародних угод
укладених в межах Організації Об'єднаних Націй. У його роботі взяли участь
представники 12 арабських країн. Обговорювалися
три проблеми: 1) жінка і праця; 2) жінка і закони, що регулюють
цивільний стан; 3) жінка і політика. Були розроблені і прийняті 30
рекомендацій, що зводилися до наступного: дотримуватися принципів рівності
чоловіків і жінок у галузі трудових
відносин; установити мінімальний вік для вступу в шлюб (дівчинам-18 років,
юнакам-21 рік); надати дівчині право самій вирішувати питання про заміжжя; заборонити полігамію; визнати за
жінкою право брати участь у політичній і профспілковій діяльності.
Позитивне: у даних документах
уперше положення жінки розглядається в
соціальному плані. Негативне: немає ні слова
про перегляд і ліквідацію законодавчим шляхом ісламських уявлень про
жінку, крім того, дані резолюції носять рекомендаційний характер.
У конституціях арабських держав
проголошується принцип рівноправності, а в деяких з цих держав (Єгипет, Лівія,
Алжир, Марокко) беруть на себе охорону
родини і надають жінкам політичні права.
В арабських державах, що одержали
незалежність, відбуваються глибокі
соціальні процеси. Час усе активніше висуває в суспільному житті жіноче
питання, як проблему величезної соціальної важливості. Враховуючи необхідність країн, що розвиваються, у новому
осмисленні ролі жінки в суспільстві і родині, мусульманські ідеологи дуже
часто висловлюються з жіночого питання.
У засобах масової інформації йде ідеологічна боротьба навколо цієї проблеми.
Головним під час обговорення є питання про те, чи можливо надати мусульманській
жінці права і волю західноєвропейського зразка. При розгляді
питання необхідно враховувати глибоко
сталі в суспільній свідомості і повсякденному
житті релігійні уявлення про роль жінки насамперед як охоронниці
домашнього вогнища, хоча Коран і шаріат визнають за жінкою визначені соціальні
права й обов'язки. Фундаменталісти (прихильники строгих консервативних позицій) виступають проти надання мусульманкам рівних прав з чоловіками у всіх
сферах суспільно-політичної діяльності. Вони посилаються на Коран і вимагають
відновити його законоположення щодо жінок. Модерністи висловлюються за
пристосування Корана до нових, сучасних вимог. Однак і ті й інші, заявляють про
те, що в ісламі жіноче питання вирішено ідеально. Мусульманські ідеологи
дискутують з багатьох злободенних тем: чи може жінка працювати поза будинком, і
якщо так, кому належить її заробітна платня; чи може жінка одержати професію й
освіту; з питання укладання і розірвання шлюбу, тощо.
Повній участі жінок у сфері суспільного
виробництва, у сфері політичного життя своїх держав, у сфері культури заважають
не тільки релігійні догми, що зберігалися століттями, але і низка об'єктивних
причин, пов'язаних із залишками колоніалізму, з відсталим розвитком
національної економіки і з дискримінацією в оплаті праці. Ще є дуже сильні
забобони, що зміцнилися в поглядах на
жінку і жіночу працю. Однак, погоджуючись з тим, що зростаючий рівень життя не
може забезпечити один чоловік, а також з огляду на те, що розлучених жінок стає
усе більше, мусульманські ідеологи-модерністи змушені розробити концепцію, яка
виправдовуватиме процес залучення жінки до праці. Серед причин, що заважають
жінці гідно реалізувати себе, слід також зазначити масову неграмотність.
Незважаючи на ряд прийнятих ООН і
урядами деяких арабських країн документів про рівноправність жінок у
родинно-шлюбних відносинах, фактично
можна сказати про дискримінацію жінок з цього питання. Так, чоловік платить
викуп за дружину і вона стає його власністю, що перетворює жінку в предмет
торгу. Також чоловіки зловживають своїм правом на розлучення.
Як висновок: свідченням пробудження
мусульманських жінок і прилученням їх до суспільно-політичного життя є факти
скликання з'їздів жінок, створення жіночих організацій, вироблення політичних
резолюцій і рекомендацій з вимогою широких демократичних свобод і визнання за
жінкою права на працю, утворення, перегляд існуючого родинно-шлюбного права.
Також необхідно відзначити проведення дискусій зі становища жінок
у засобах масової інформації з закликом переглянути ісламські закони,
які регламентують життя мусульманок з урахуванням сучасних реалій і віянь часу.
Автор: Ліщинська
Олеся Сергіївна
Посада:
аспірантка кафедри всесвітньої історії історичного факультету
Донецького Національного університету
Науковий керівник: Єрхов Г.П. доктор історичних наук, професор
Тема доповіді: Соціальна роль жінки в
арабських країнах і сучасність
Секція: Історія
Підсекція 2. Загальна історія
Адреса: 84607
Донецька область, м. Горлівка, вул. 60 років СРСР, буд.51, кв.79
Телефон: мобільний
- 80954516608