Історія. 2. Загальна історія
Павлюк М.В.
Запорізька
державна інженерна академія
Групи індійських
фонопарних етнонімів
До фонопарних етнонімів
привертає увагу вже родина епонімів етносу. Чотири етноніми за епонімами - яду, турвасу, ану й
пуру тягнуть за собою фонетично парні етноніми з іншим називником - панду,
саувіра, венука та куру.
Міфоепічна генеалогія, також,
гуртує фоно- й семопари етнонімів. У першій книжці Магабгарати (Аді-парва)
наведено дві версії генеалогії династії Пуру (наступника Яяті). Вони мають
спільну ділянку (від Матінари до Куру). Друга версія ґрунтовніше викладає
ділянку роду Шантану. Звісно, є сенс додати ділянку генеалогії роду Раґгу з
Сонячної династії.
Puru
Raghu
... Ajá Dusyanta
Indumati Çakuntala Dasaratha Bharata Kausalya Kaikeya Sumitra .
...
Rama Bharata
Laksmana Çatrughna Samvarana Sauri/ Tapati Kuru ... Janamejaya / Çrila Vyasadeva . Dhrtarastra Pandu [Bahlika Nisadha Vasati] /
Vidura (kaurava) Yudhisthira Yaudheya |
Отже, маємо фонопару 2-го типу v/b-гілки puru - kuru, а на „сонячний”
додаток семопару 2-го типу (2-а група) d/t-гілки bharat - *laksmana (відзначимо первісний вигляд етноніму, що міг
поступитися місцем заступленому етнонімові, а також, і те, що Лакшмана
володарював у Матгурі). Фонопару 1-го типу m-гілки складають етноніми yadu - pandu, проте, в наведеній ділянці Яду ніби замінює
Яудгейя; онук Панду замість, наприклад, його діда.
Серед дітей Джанамеджаї є
епоніми племен багліка, васаті та нішада, що є другим у фонопарі 2-го типу n-гілки. Першого в ній знаходимо на ділянці
генеалогії роду Дгруви, онука 1-го Ману Сваямбгуви. Та ділянка поєднує епонімів
трьох племен, чиї етноніми належать до трьох фонопар. Син Уру (брата Пуру -
тезки вже згаданого) Анґа є батьком Вени й дідом Нішади. Скидається на те, що
етнонім „анґа”, що очолює фонопару 1-го типу l-гілки анґа - ванґа (бангла, бенгальці) та якому бракує показника тієї
гілки, вжито замість етноніма „ану” з фонопари 1-го типу n-гілки ану - венука, де епонімом другого етноніму
має бути Вена. Певно, фонопару основ an-/ven- виставлено іменами різних, хоч і сусідніх гілок
та з дотриманням позиції: анґа - (ванґа) l-гілка, (ану -) венука n-гілка.
Такого засоба вжито й далі.
Сином Вени є Нішада - епонім племені рибалок, мисливців і грабіжників нішада в
горах Віндг’я (гр. Пінд). Згідно з народною етимологією, відбитою, однак, у
міфоепічній традиції, нішада значить „сядь!”. Проте, насправді той етнонім має
нормативний вигляд із метатезою показника в усіх спільнот та належить до
фонопари 2-го типу n-гілки (гр. ніси - нісеї, хет. неси -
ненаси тощо): нішада - нішадга (народ і країна Наля, чоловіка Дамаянті).
Dhruva Çambhu ... → |
→ Uru
Puru ... Agneya Anga → |
→ Anga -
Sumitha Vena (стегно) Nisada |
Принагідно відзначимо
метатезну варіацію етноніму „анґа” - „наґа” з тотемним значенням „змії”. У
греків парними етнонімами до фонопари тієї групи егінети - егіалеї були тотемні
етноніми мірмідони „мурахи” та фокейці „тюлені”. Можливо, в індійців вони були
такого ж типу: наґа „змії” та бгала „ведмеді” (naga - bhalla).
Індійський епос відзначає
походження племен від синів Яяті (Переказ про Яяті - передання влади): Яду -
гайгеї, бгоджа, відарбги, чеді, ядави; Турвасу - явани (іонійці, тобто греки за
Аюрведою); Друг’ю - володарі Ґандгари; Ану - кекаї, мадри, яудгеї, саувіра,
ушинара, анґа, ванґа, калінґа, пундра (за Аюрведою ще й млеччги - паглава,
шабара, шака - скифи, явана, пундра, кірата, драміда або дравіда, сінгала,
дарада; пор.: численні нащадки-епоніми грецького Еола); Пуру - паурава,
бгарата, панчала, каурава, пандава. Традиція гуртує, таким чином, етноніми
різних і невідповідних гілок, але разом із тим відзначає деякі етноніми з
фонопар: ядава - пандава, (лата) - чеді, турвасу - саувіра, анґа - ванґа, пуру,
паурава - куру, каурава.
Окрім того, серед нащадків Яду
знаходимо чимало епонімів племен. Ядави володарювали в Анарті - плем’я анарта,
що згодом розпалася на низку країн: Відарбгадеша - відарбга, Кундіна, Чеді -
чеді, Матгура - матгурці. Серед володарів Відарбгадеша були Кунті - кунті й
Дашарга - дашарга. Онуками Кроштги, володаря Анарти, були брати Вришні й
Андгака - вишні й андгаку, а наступниками другого: Кукура - кукура (каукура) й
Тітірі - тітіра. Першим володарем Матгури був Андгака - епонім племені андгаку,
а наступними Кукура й Тітірі: Andhaka → Kukura → Dhrsu → Kanotaroman → Tittiri. До ядавів належали й роди сатвата,
акука, гайгая, шині, чайтрака, найкая.
То ж, фонопарні етноніми доцільно
добирати, й оглядаючись на відповідників інших спільнот, що виявляється не лише
прикладами, а й засобом перевірки. Відзначимо брак „справжніх” фоноквартетів ув
індійській етнонімії (пор.: гр. тевкри - локри еп., локри оп., локри оз.; герм.
тунгри - луги, руги, ульмеруги; слов. тиверці - сівера, севірці, севери тощо).
andumbara ... kerambaka ... |
añga ... vanga ... |
anu ... venuka ... |
venupa ... cucupa ... |
yadu ... pandu ... |
aratta ... çurasena ... |
turvasu ... sauvīra ... |
uluka ... pulinda ... |
nisada ... nisadha ... |
puru ... kuru ... |
madra ... matsya ... |
lata ... cedi ... |
Деякі фонопари етнонімів
тягнуть за собою ніби фоноваріації: яду → яудгеї; турвасу →
(тітіра, саувіра → абгіра) з редуплікацією називника в першому етнонімові
та його редукцією в іншому *ti-ttira - * s-abhira; пулінда → калінґа; каурава → каурав’я;
панду → пандья; mathura ↔ mithila. Якщо етнонім „тітіра” пасує до r-гілки (турвасу - тітіра - саувіра - абгіра), то
етнонім „кукура (каукура)” пасуватиме до групи v/b-гілки (пуру - ? - куру - кукура). Пару
йому може скласти етнонім „кріві”. А у фонопарі 1-го типу тієї ж гілки можуть
опинитися етноніми „ніпа” й „пішачі (пайшачі)”.
Плем’я сінду називають
близьким до саувірів (дві гілки одного племені), але його етнонім може пасувати
до етноніму „андгаку”, а обидва етноніми можуть належати до 3-ої групи d/t-гілки.
Етнонім „шині” (рід ядавів)
пасує до етнонімів фонопари 2-го типу нішада - нішада, хоча маємо два дуже
схожі імені: Вишні, епонім племені, та Кришна - герой епосу, а в індуїзмові -
аватари бога Вишну.
Пара етнонімів пулінда →
калінґа становить приклад використання індійцями індоєвропейських патронімічних
показників -anda/ -inda/ -unda (напр., хет. Пурусханда) та -anga/ -inga/ -unga (найширше
використані германцями, балтами й слов’янами - міленці, бетенці). Ті показники
мали, певно, ширший склад із огляду на алтайський матеріал: тюрк. -тар та -гур;
тунг. -гир; монг. -гит (← -гир); мчж. -гя (← -гир); айн. -куру; яп.
укара „великий рід”, якара „малий рід”. Імовірно, показника -anda вжито як препозит у першому етнонімові фонопари
1-го типу r-гілки and-umbara. У другому етнонімові бачимо, також,
метатезу: kerambaka ← *kembra(ka). Додати до
зазначеної пари можна первісну назву столиці Відеги Джайпура, а саме, Амбер, а
також, етнонім амбастга (гр. ambutai).
Додатковими етнонімами до
фонопари n-гілки ану - венука можуть бути етноніми
„танґана” - плем’я у верхній частини долини річки Сараю, та „найкая” - рід у
племені ядавів.
У
фонопарі етнонімів 1-го типу v/b-гілки стикаємося, певно, з нормативним
препозитуванням.
інд.
іран. герм. балт. слов. гр. клт. ілір. |
venupa yazbi ubii abanga du(d)lĕbi ophioi mandubii colapiani cucupa kaspii wispi kapsai
kaszebi thespiai esubii
messapi |
Додатковими до них можуть бути
етноніми nīpa - piçaci з іншим оголошенням та
метатезою в другому -up-/-cup- та nīp-/piç-. Вже припущено збіга етнонімів
людських племен із етнонімами племен міфічних істот: наґа „наґи” та „змії”;
ґандгарви „ґандгарви” (гр. кентаври ← гом. ферес) та „небесні музики в
царстві Індри”. Третім прикладом будуть пішачі (пайшачі) „пішачі” та „різновид
демонів”.
Перший етнонім фонопари 1-го
типу d/t-гілки мусить
зберегти основу самоназви єдности *ard-: aratta, хоча в першій самоназві спільноти він і зазнає
переміни: arya. Другому етнонімові „шура-сена” бракує
показника, як ув обох іранських етнонімах аорси - сираки та другому
вірменському арцах - ширак.
У фонопарах 2-го типу знаходимо дві помітні
особливості: метатеза в першому етнонімові r-гілки turvasu ← *tuvrasu, як у дардів torvali ← *tovrali; первісний зубний у першому етнонімові m-гілки madra, як ув іранців mada „мідяни”.
andumbara Amber ? kerambaka ambastha ? |
añga naga ? vanga bhalla ? |
anu tangana ? venuka naikaya ? |
venupa nīpa ? cucupa piçaci ? |
yadu yaudheya ? pandu pandya ? |
aratta avanti çurasena ujjayini |
turvasu tittira sauvīra abhira |
uluka gandharva pulinda kalinga |
nisada çini ? nisadha vrsni ? |
puru krivi ? kuru kukura ? |
madra mathura matsya mithila |
lata andhaku ? cedi sindhu ? |
Література.
Грантковский
Ю.В. Народы Пакистана (основные этапы этнической истории). - М., 1964; Ковалев
И.М. Судьбы индийских племен. - М.,1982.
Махабхарата. Кн. 1-2, 4. М.-Л., 1950-67.
Мифологический словарь. - М., 1991.
Темкин Э.Н. Мифы Древней Индии. - М., 2003.
Павлюк Микола Васильович
Запорізька державна інженерна академія
кафедра українознавства, ст. викладач
69097
м. Запоріжжя
вул.. Запорозького козацтва 15-б, кв. 25
(0612) 277-00-06