Психология
/ Социальная психология
Поснова Т.П.
Чернівецький
національний університет ім. Ю.Федьковича
ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ФАКТОРИ ПОЛІТИЧНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ
Аналіз наукової літератури з
проблем політичної соціалізації особистості дозволяє прийти до висновку, що даний
процес не може розглядатися лише як процес простого відображення особистістю
безпосередньо набутого або отриманого в процесі соціального спостереження
досвіду. Одні і ті ж соціально-політичні ситуації по-різному сприймаються й
оцінюються різними особистостями, тому “…різні особистості можуть виносити із
об’єктивно однакових соціальних ситуацій різний соціальний досвід” [8, 11].
Отже, не менш важливими є індивідуально-особистісні
фактори політичної соціалізації.
Психологічний напрям співвідносить
процес соціалізації з процесом становлення особистості. Г.М.Андрєєва виокремлює
три сфери, в яких в основному і відбувається становлення особистості: діяльність, спілкування, самосвідомість.
Загальною характеристикою цих сфер є процес розширення, збільшення соціальних
зв’язків індивіда із зовнішнім світом [1].
Аналізуючи сферу діяльності, необхідно відзначити,
що протягом всього процесу соціалізації “каталог” діяльності індивіда
розширюється із засвоєнням все нових і нових видів діяльності [7]. При чому це
супроводжується іншими надзвичайно важливими процесами. По-перше, розвивається
орієнтація в системі зв’язків, присутніх в кожному виді діяльності, і яка
здійснюється через посередництво особистісних смислів. Результатом такої
орієнтації є особистісний вибір діяльності. По-друге, відбувається зосередження
на обраному виді діяльності і підпорядкування йому всіх інших діяльностей.
По-третє, триває процес засвоєння особистістю в ході реалізації діяльності
нових ролей і осмислення їх значущості [1, с.160].
Сфера спілкування розглядається нами в контексті теорії соціалізації
О.М.Леонтьєва з позицій її розширення та поглиблення. Розширення спілкування
розуміється як умноження контактів особистості з іншими людьми та їх специфіка
на кожному віковому етапі. Поглиблення спілкування – це перехід від
монологічного спілкування до діалогічного, децентрованого,
яке передбачає вміння орієнтуватися на партнера, більш точне його сприйняття [5].
“Спілкування формує своєрідний емоційний механізм пізнання іншої людини, який
дозволяє в майбутньому не лише здійснювати аналогічні контакти з оточуючими,
але й активно шукати їх” [11]. Аналізуючи сфери діяльності та спілкування,
науковці вказують на недопустимість їх аналізу у відриві одна від одної і
відзначають їх тісний взаємозв’язок і взаємообумовленість. З одного боку,
діяльність є умовою спілкування, а з іншої – спілкування виступає засобом узгодження (або неузгодження) діяльностей
індивідуальних учасників [10; 10].
Третьою сферою соціалізації,
на думку багатьох вчених, являється самосвідомість
особистості. В теорії Р.Бернса процес соціалізації співвідноситься з
розвитком “Я”-концепції” особистості [4], Е.Еріксон вказує на „пошук самототожності”
[12]. Образ “Я” (“Я” політичного в тому числі) не виникає у людини відразу, а
складається протягом життя під впливом різноманітних соціальних впливів. І.Кон стверджує, що “у найзагальнішому вигляді можна
говорити, що процес соціалізації означає становлення в людині її образу “Я”.
“Унікальний внутрішній світ кожної людини втілює в собі загальнолюдські
цінності і набуває реальності лише в творчій діяльності індивіда, спрямованої
на інших. По мірі розвитку дитини її “Я” збагачується багаточисленними
новими якостями, що переломлюються в системі самооцінок
і в усвідомленні своєї індивідуальності, причому образ “Я” постійно
узгоджується з “Ми” і включає багато соціальних характеристик” [7].
Ще одна властивість
самосвідомості полягає в тому, що її розвиток в ході соціалізації – процес, що
піддається контролю і визначається постійним надбанням соціального досвіду в
умовах розширення діяльності і спілкування. “Самосвідомість, яка не базується на
реальній дійсності, виключає її як “зовнішню”, обов’язково заходить в тупик,
перетворюється в “порожнє” поняття” [8, с.28].
Такі властивості свідомості,
як цілісність і становлення в процесі діяльності, є ключовими і в суб’єктно-діяльнісній концепції А.В.Брушлінського,
який зауважує: „Бути суб’єктом – це
значить бути творцем своєї історії, вершителем свого життєвого шляху:
ініціювати і здійснювати початково практичну діяльність, спілкування,
поведінку, пізнання, споглядання та інші види специфічно людської активності –
творчої, моральної, вільної ” [6, с.5-6].
Така точка зору вченого щодо
проблеми становлення самосвідомості цілком узгоджується з системою поглядів
Г.М.Андрєєвої, на думку якої процес соціалізації може бути зрозумілим лише як
єдність змін всіх трьох вище зазначених сфер (діяльність, спілкування,
самосвідомість). „Вони, взяті в
цілому, створюють для індивіда „розширену
дійсність”, в якій він діє, пізнає і спілкується, тим самим засвоюючи не лише
найближче мікросередовище, але і всю систему соціальних
відносин. Разом з цим освоєнням індивід вносить в неї свій досвід, свій творчий
підхід; тому нема іншої форми освоєння дійсності, крім її активного
перетворення [1]. Таким чином, постає виявлення того конкретного “сплаву”, що
виникає на кожному етапі соціалізації.
У роботі А.Г.Асмолова процес
соціалізації трактується як перетворення “соціальних відносин між людьми в
індивідуальні ставлення особистості”, за якими стоїть “механізм інтеріоризації-екстериоризації, що функціонує в процесі
спільної діяльності” [2, 301].
Отже, на думку А.Г.Асмолова,
можна виокремити три грані соціалізації: грань індивідуалізації, яка відображає
„основний генетичний закон культурного розвитку: від інтерпсихічного,
соціальної колективної діяльності дитини до індивідуального інтрапсихічного,
власне психологічних форм її діяльності; грань „інтимізації”, яка відображає
перехід від “Ми” до “Я”, проблему самосвідомості особистості; грань
інтеріоризації як вироблення внутрішнього плану свідомості [2].
Узагальнення позицій науковців, дозволяє прийти до висновку,
що політична соціалізація особистості – це той конкретно-змістовний,
інтегральний, перманентно змінюваний результат її розвитку, який відображається
у всій системі політичних установок і дій (або в бездіяльності) особистості на
кожний конкретний момент її життєвого шляху. Інтегральний характер цього
результату зумовлюється безперервною взаємодією як об’єктивних
суспільно-історичних і соціально-психологічних факторів, так і
суб’єктивно-психологічних умов політичного розвитку.
Література
1.
Андреева Г.М. Социальная психология.
– М.: Аспект Пресс, 2001. – 378 с.
2.
Асмолов А.Г. Культурно-историческая психология и конструирование миров. – М.: Изд-во Института практической психологии, 1996. – 768 с.
3.
Асмолов А.Г. Психология
личности. – М.: МГУ, 1990. – 367 с.
4.
Бернс Р. Развитие
„Я концепции” и воспитание.
Пер. с англ. – М.: Прогресс, 1986. – 420 с.
5.
Бодалев А.А. Личность и общение.
Избранные труды. – М.: Педагогика, 1983. – 272с.
6.
Брушлинский А.В. Субьект: мышление,
учение, воображение. М.-Воронеж:
Издательство «Институт практической психологии», 1996. –
392 с.
7.
Кон И.С. Открытие «Я». М.: Политздат,
1978. – 367 с.
8.
Кон И.С.
Социология личности. – М.: Политиздат, 1967. – 383 с.
9.
Кули Ч.Х. Человеческая
природа и социальный порядок. – М.: Идея-Пресс, Дом интеллектуальной книги, 2000. – 320 с.
10.
Леонтьев А.Н. Потребности,
мотивы и эмоции // Психология эмоций. Тексты. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. – 288с.
11.
Мудрик
А.В. Введение в социальную педагогику. – М.: Институт практической психологии, 1997. – 365 с
12.
Эриксон Э. Детство и общество.
– СПб.: ИТД «Летний сад»,
2000. – 416с.