Руслан Канівець
студент 5 курсу
педагогічно-індустріального факультету
ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький
ДПУ імені Григорія Сковороди»
Секція «Педагогічні науки»
Дидактичні ігри, їх
види і значення в
навчально-виховному процесі
Проблема вивчення видів
дидактичних ігор при викладані математики в основній школі має велике значення
у навчально-виховному процесі, оскільки сприяє більш продуктивному засвоєнню
навчального матеріалу учнями.
Предметом дослідження є методика
використання дидактичних ігор під час вивчення алгебри та геометрії в 7-9-х
класів основної школи.
Мета дослідження
полягає в теоретичному та експериментальному обґрунтуванні методики навчання
алгебри та геометрії в 7-9-х класах з використанням дидактичних ігор, розробці
методичного забезпечення використання дидактичних ігор, виявленні доцільного
місця і часу для їх проведення під час вивчення алгебри та геометрії в 7-9-х
класах.
Проблему вивчення
дидактичних ігор вивчали Т.А.Губенко, О.П.Яновська, М.І.Менчинська, О.П.Кисіль
та інші.
Вважаємо, що основними
видами діяльності людини є гра, навчання та праця. Зазначимо, що гра не тільки
готує дитину до навчання і праці, а разом з ними сама є навчанням і працею.
С.А.Шмаков дуже образно говорить про значення гри, називаючи її “восьмим” чудом
світу: “ Про знамениту піраміду Хеопса знають всі… А гра? Гра – одне з
найцікавіших явищ культури… Гра, як тінь, народилася разом з людиною, стала її
супутником, вірним товаришем. Вона заслуговує більшої людської уваги, значно
більше, ніж віддають їй люди сьогодні, за ті колосальні навчальні та виховні
резерви, за великі педагогічні можливості, що в ній закладено” [4, с. 4].
У методичній літературі на сучасному етапі можна зустріти
різні класифікації ігор залежно від того, що покладено в основу класифікації.
В.Г. Семенов наводить, на нашу думку, найбільш загальну та вдалу їх
класифікацію [3].
Дидактична гра – складне педагогічне явище, призначення якого
полягає в імітації й моделюванні навчальних ситуацій через гру.
Правильно організовані і вдало здійснені дидактичні ігри виконують такі дидактичні задачі: · забезпечують
реалізацію особистісно-орієнтованого навчання насамперед через можливість
стимулювання в учнів різних за природою мотивів; ·
зменшують імовірність появи негативних побічних продуктів навчання
(втоми, нудьги тощо), або значно відсувають момент їх появи, оскільки
специфікою дидактичної гри є те, що забезпечуваний нею пізнавальний ефект хоча
і є головним продуктом, але він не виступає в грі основною метою діяльності
учнів; · розвивають в учнів
дослідницькі навички, постійно захоплюючи гравця своєю перспективою, невпинною
зміною ролей, персонажів, потайних стимулів; ·
дають гарну нагоду учням відволіктися від цілеспрямованого
натиску навчально-пізнавальної діяльності, домінуючих впливів, заглибитися у
змодельоване грою середовище; · розвивають їх
розумові, психічні, вольові якості та функції; ·
змінюють позицію щодо сприйняття оточуючого світу та відшукання свого
місця в ньому.
Дитячі ігри,
організовані вчителем у процесі навчально-пізнавальної діяльності учнів,
сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, розвивають творчі здібності,
навички організації сумісної діяльності. Вони виховують волю і характер дитини,
наполегливість і посидючість, витримку і винахідливість, вміння володіти собою
за різних обставин [2].
Особливістю дидактичних ігор є те, що вони й у відношенні до
змісту, й у відношенні до методики та правил розробляються вчителем з
дидактичною метою.
Отже, дидактичні ігри входять безпосередньо до складу уроку і
послуговують вивченню, закріпленню, повторенню, контролю чи систематизації
навчального матеріалу. У цьому розумінні вони не є в повній мірі результатом
вільної творчості дітей, оскільки діти не наповнюють гру змістом і не
проявляють у цьому відношенні самодіяльність і здібності, але отримують умови
гри від учителя в готовому вигляді. Саме з цієї причини деякі дослідники
називають їх не іграми, а ігровими ситуаціями, тобто спеціальною формою
інтелектуальних занять, які проводяться ігровим методом [1].
Література
1.
Данилова
И. К. Об игровых моментах на уроках математики // Математика в шк.-1965. - № 1
.-С.95-97.
2.
Кларина
М. В. Образовательные возможности игры // Сов. Педагогика. -1985.-№3.-с.12-15.
3.
Семенов
В. Г. Динамическая классификационная модель игры.- К.: АН СССР, 1984.-198 с.
4.
Шмаков С.
А. Игры учащихся - феномен культуры. М.: Просвещение, 1994.-146 с.