Дмитрєнко Ю.М., член-кор МАНЕБ, доктор філософії, адюнкт-професор, професор Харківського економіко-правового університету, здобувач наукового ступеня доктора юридичних наук Київського національного університету імені Тараса Шевченка

 

ПІДХОДИ ДО ДОСЛІДЖЕННЯ МЕХАНІЗМУ ВЗАЄМОДІЇ ПРАВОСВІДОМОСТІ ТА СОЦІАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА

  Людина - істота унікальна як біологічна і як соціальне явище. Унікальність її полягає в тому, що і в онтогенезі, і у філогенезі вона постійно звертається|обертатися| до самого собі і намагається|пробувати| знайти відповідь на питання, хто «Я»? Всього одна буква|літера| в нашому алфавіті, а яка складна проблема - зрозуміти самого себе і собі подібних. Проходять|минати,спливати| тисячоліття, а прагнення осягнути|збагнути| суть|сутність,єство| цього феномена безперервно зростає. Впродовж|упродовж| всього цивілізованого існування людства вчені намагалися|пробувати| розібратися в цьому явищі. Найбільшим відкриттям|відчиненням| стала  думка|гадка| про соціальну суть|сутність,єство| людини і про домінанту конкретно-історичної детерміації правосвідомості.   Людина в своєму розвитку від його появи як біологічної істоти до біосоціального пройшла |минув,сплив| великий історичний і часовий шлях|колія,дорога|. В процесі його соціалізації з'являється|появлятися| держава, в якій він існує майже шість тисяч років. Впродовж|упродовж| всього цього періоду не припиняється процес поглиблення знань про особу|особистість|, про людину та її суть|сутність,єство|, про свідомість, її детерміацію. У даному дослідженні нами була зроблена спроба комплексного розгляду названих|накликати| проблем в їх єдності і взаємозв'язку, причому не в загальнофілософському плані, а на основі системного аналізу як загальнотеоретичних правових ідей і концепцій, так і висновків|виведення| філософії, соціології, психології, педагогіки і інших наук. Дослідження проводилося в контексті вдосконалення механізму взаємодії правосвідомості і соціального середовища|середа| з урахуванням|з врахуванням| сучасних вимог науки і практики [1]. У вітчизняній науці' зміст|вміст,утримання| поняття «особа|особистість|» розглядається|розглядується| з різних позицій залежно від того, хто його вивчає - філософи, економісти, юристи, педагоги, психологи та інші. Це цілком|сповна| є зрозумілим, оскільки кожна наука має свій аспект і предмет дослідження. Проте|однак|, слід утримуватися від спроб представників конкретних наук створити своє специфічне уявлення про поняття “особа”, що відрізняється від інших за своєю  суттю. Такі спроби не можуть бути виправдані, оскільки|тому що| у|в,біля| одного і того ж соціального явища, яким в даному випадку є|з'являтися,являтися| особа|особистість|, під якою б точкою зору її не розглядали|розглядувати|, може бути лише одна суть|сутність,єство|.  Нам уявляється, що методологічно правильний підхід до розкриття поняття «особа|особистість|» дає філософія та філософія права як науки про загальні|спільний| закони розвитку не тільки|не лише| природи і суспільства|товариство|, але й права та свідомості. Особа|особистість| як філософська та філософсько-правова категорія - це людина як продукт соціального розвитку, носій права та свідомості, що володіє історично зумовленим ступенем|міра| розумності, свободи і відповідальності, як носій тих або інших соціальних функцій, як діяльний суб'єкт, розглянутий з боку його суспільної|громадський| діяльності та суспільної|громадський| значущості.   Нам уявляється  неправильним розмежовувати поняття «особа|особистість|» у філософському і юридичному сенсі|зміст,рація| слова. Існує думка, що, на відміну від вищенаведеного визначення поняття, особою|особистість| в юридичному сенсі|зміст,рація| слова можна рахувати будь-яку людину, оскільки кожна людина, що сешкає в     суспільстві|товариство|,     володіє  правосубъектостью. Щоб не вносити плутанину до понять, доречно в згаданому контексті говорити не про особу|особистість| взагалі, а про особливого суб'єкта тих або інших правовідносин|правостосунок|.  Правова  свідомість – це першооснова правового буття особи|особистість|, найважливіший показник|фактор|, що визначає її як таку. Тільки|лише| за наявності правосвідомості можна  говорити про особу|особистість| як носія соціально-правових функцій і як про активно
діючого правового
суб'єкта. Правова свідомість - продукт тривалого не тільки|не лише,не те що| біологічного, але|та|,
головним     образом|зображення|     соціального  розвитку та  властивість   високоорганізованої матерії - мозоку відображати|відбивати| навколишнє середовище, процеси, а також внутрішній світ людини, його власні думки|гадка|  та дії не тільки|не лише| у вигляді знань, але й суб'єктивних відносин до зовнішнього світу і самому собі.

 Правосвідомість реально виявляється в двох взаємопов'язаних, але|та| таких, що не
зводяться один до одного формах - суспільною|громадський| і індивідуальною, співвіднесення яких розглядається|розглядується| як вираз|вираження| категорій загального|спільний|
і окремого, що знаходяться|перебувати| в діалектичній єдності. З одного боку, окреме містить|утримувати| загальне|спільний|, бо воно не існує інакше як в тому зв'язку,
який веде до загального|спільний|. З|із| іншого, загальне|спільний| існує лише в окремому,
через окреме. Приходимо до висновку, що будь-яке |усякий|загальне|спільний| характеризується як сторона або суть|сутність,єство| окремого.  Виділяючи головні, істотні|суттєвий| ознаки української |громадський|
правосвідомості, відзначаємо, що вона є: по-перше, актуальнм усвідомленням соціальної потреби специфічної правової
регламентації відносин між людьми; по-друге, віддзеркалення|відображення,відбиття| в свідомості людей юридичних норм, реальних суспільних|громадський| відносин як врегульованих нормами права, так і таких, що потребують|потребувати| правового регулювання, а також інших правових явищ, що виникають у зв'язку з дією права; по-третє, засіб|кошт| активного регулювання поведінки людей в суспільстві|товариство|, виступаючий як ідейне джерело норм права  та  як знаряддя ідеологічного та психологічного впливу на свідомість окремих людей [1].

 Головне призначення суспільної|громадський| правосвідомості - бути засобом|кошт| духовної соціально-правової орієнтації, за допомогою якої здійснюється зовнішня орієнтація суб’єктів права, така, що творчо перетворює об'єкт діяльність з правотворчості у правореалізації.  Це й є сутнісною функцією феномена, що розглядається|розглядується| нами. Будь-яка свідома діяльність, зокрема в правовій сфері  суспільства|товариство|, пов'язана з правотворчістю і правореалізацією, викликана|спричинена| до життя реальними потребами суб'єкта, є якимось |деякий| процесом, в русі якого виробляється духовна соціально-правова орієнтація. В життя всі етапи і ступені|рівень| циклів духовної соціально-правової орієнтації досить тісно переплетені, взаємозумовлені, складніші та завуальовані. Процес формування і розвитку потреб суспільства|товариство|, зокрема, в правовому регулюванні тих або інших суспільних|громадський| відносин, ми розглядаємо|розглядувати| як єдиний замкнутий цикл, в якому названа|накликати| потреба проходить|минати,спливати| ряд|лава,низка| певних фаз свого «соціально-правового визрівання», зберігає свої спонукальні властивості, аж до згасання. Виділивши і розглянувши|розгледівши| внутрішню структуру такого циклу соціальної активності (усвідомлення потреб, визначення об'єкту, встановлення    його    значущості,    оцінка,    целеполагання, правова орієнтація,  практична  діяльність),  можна  прослідкувати|прослідити|  процес виконання правосвідомістю своєї головної функції. Індивідуальну правосвідомість слід розглядати|розглядувати| як відносно самостійний елемент структури правосвідомості. Потрібно розрізняти суспільну|громадський| правосвідомість як правосвідомість суспільства|товариство|, класу, колективу та інших соціальних спільнот і груп, та індивідуальну правосвідомість як правосвідомість індивіда. Причому, якщо суспільна|громадський| правосвідомість є загальною|спільний|, що є|наявний| у всіх (або у більшості) людей, та відносяться до даної соціальної спільності, то індивідуальна правосвідомість, разом з|поряд з,поряд із| подібними елементами загального|спільний| для всіх або більшості людей, має також і особливі, індивідуальні ознаки, властиві тільки|лише| даному індивідові. Діалектичний характер|вдача| співвіднесення суспільної|громадський| та індивідуальної правосвідомості виявляється в тому, що суспільна|громадський| правосвідомість, хоч й має  надособистісний стан,  проте|однак|, він не може існувати та розвиватися поза|зовні| індивідуальною правосвідомістю. Відбувається|походити| це тому, що, по-перше, правові правові погляди, ідеї, принципи, теорії, складові змісту|вміст,утримання| суспільної|громадський| правосвідомості, спочатку виникають в головах конкретних людей, а лише потім, будучи визнані більшістю суспільства|товариство| в цілому|загалом| або тією або іншою соціальною спільністю, включаються в суспільну|громадський| правосвідомість, зокрема, суспільства|товариство| в цілому|загалом|, тієї або іншої соціальної спільності. Саме конкретні індивіди, первинні суб’єкти правосвідомості, будучи|з'являючись,являючись| носіями індивідуальної правосвідомості, в процесі пізнання, та конкретній правовій діяльності породжують те, що стає надбанням суспільної|громадський| правосвідомості. По-друге, тому що|бо| у таких носіїв     правосвідомості як суспільство|товариство| в цілому|загалом|, та або інша соціальна спільність
(група) немає самостійної віддзеркалюючої  здатності|здібність|, немає того органу, за допомогою якого здійснюється матеріальне |чуттєвий| пізнання і
раціональне мислення, оскільки їх правосвідомість, хоча й має
надособистістий стан, але|та| не володіє надиндивидуальным мозоком,
як матеріальним органом пізнання. Індивідуальна ж правосвідомість
має такий і володіє здатністю|здібність| відображати|відбивати|, засвоювати та бути первинним носієм правосвідомості, її виробником для будь-якої соціальної спільності і суспільства|товариство| в цілому|загалом|.        

Отже, є один шлях|колія,дорога| формування суспільної|громадський| правосвідомості – вплив на правосвідомість особи|особистість|.  Формування правосвідомості особи|особистість| - складний |різноманітний| процес впливу соціального середовища|середа|: об'єктивних умов і суб'єктивних чинників|фактор|, що функціонують як на рівні макросередовища|середа|, так й на рівні мікросередовища, і пронизуючих всі сфери життя суспільства|товариство| - економічну, соціальну, політичну й духовну. Вплив соціального середовища|середа| на формування правосвідомості особи|особистість|, зважаючи на специфіку самої правової свідомості, здійснюється під впливом тієї її частини|частка|, яка пов'язана з правом, створенням|створіння| і реалізацією права. Саме у взаємодії правових механізмів, а також неправових (загальносоціальних засобів|кошт| і регуляторів|регулювальник|) формуються різні рівні та цикли соціальної активності правосвідомості, здійснюються різні види правової діяльності. Тому точніше говорити не про соціальне середовище|середа| (у його  широкому розумінні) та не про правове середовище|середа| (у його вузькому професійному розумінні), а про соціально-правове середовище|середа|, яке можна та потрібно розглядати|розглядувати| як двоєдиний процес впливу на правосвідомість не тільки|не лише| юридичних механізмів, але й соціальних умов, в яких здійснюється правотворча і правореалізуюча діяльність. Діяльність розглядається|розглядується| як основа взаємозв'язку особи|особистість|
і соціального середовища|середа|, як найважливіший структурний елемент механізму
формування правосвідомості особи. |особистість|

Віддзеркалення|відображення,відбиття| в правосвідомості індивіда зовнішнього соціального впливу опосередкує його діяльністю, яка виступає|вирушати| як особлива ланка трансформації |переведення,переказ| зовнішнього у внутрішнє, суспільного|громадський| в індивідуальне і, навпаки, внутрішнього в зовнішнє, індивідуального в суспільне.  Діалектика співвіднесення особи|особистість| і соціального середовища|середа| показує, що зовнішнє середовище|середа| - це не тільки|не лише| те, що знаходиться|перебувати| поза|зовні| людиною, але й те, що відбите, пізнане, знаходиться|перебувати| в ній самій. У такому розумінні діяльність можна розглядати|розглядувати| як частина|частка| соціального оточення. Особливу роль в механізмі формування правосвідомості
особи|особистість| грають такі види діяльності як правове навчання|вчення| і правове виховання. Найважливішим початковим|вихідний| моментом в організації роботи учбового закладу є|з'являтися,являтися| визначення мети|ціль| учбової і виховної роботи. Основна мета|ціль| і навчання|вчення|, і виховання - підготувати особу|особистість| до діяльності, соціалізація особи|особистість|. Проте|однак|, в процесі навчання|вчення| увага акцентується на забезпечення професійної підготовки до того або іншого виду діяльності, тобто|цебто| на виробленні спеціальних умінь і навиків|навичка|. Інакше розставлені акценти у виховному процесі. Тут головне - це формування потреби брати участь в тому або іншому виді діяльності, забезпечення постійного правового зростання|зріст| соціальної активності особи|особистість|. Процес правового виховання, як процес виховання високих циклів соціальної активності правосвідомості, як показують наші дослідження, надзвичайно багатогранний і складний. Він не може бути зведений тільки|лише| до систематичного, цілеспрямованого впливу на особу|особистість| шляхом доведення до її свідомості вимоги норм права. Даний процес припускає|передбачати| також забезпечення відповідного впливу середовища|середа|, сприятливого впливу об'єктивних умов, на основі яких формується буденна правосвідомість. Підсилюючи|посилюючи| прогресивний вплив середовища|середа|, необхідно приймати заходи до нейтралізації негативних|заперечний| чинників|фактор|. Особливе значення для правового виховання має суспільно-практична діяльність, оскільки саме в ній правові знання перетворюються на нормативні переконання. Більш того|більше того|, практична діяльність формує правову потребу, яка є|з'являтися,являтися| стійкою основою всієї життєдіяльності особи|особистість|. Поки|доки| у людини не з'явилося|появилося| потребі в засвоєнні тієї або іншої правової інформації, ми не можемо гарантувати успіх нашої правовиховної роботи.  Сказане дає підставу|основа,заснування| зробити наступний|такий| висновок|виведення|. Процес правового виховання повинен розглядатися|розглядуватися| як єдність, по-перше, систематичного, цілеспрямованого впливу на особу|особистість|; по-друге, забезпечення найбільш сприятливого впливу середовища|середа|; і, по-третє, залучення людини до суспільно-практичної діяльності.  Дослідження всіх трьох названих|накликати| проблем - найважливіше завдання|задача| розробки теорії правового виховання як теорії соціалізації правосвідомості. Першочергова вимога, що пред'являється до практики правового виховання, - активізація роботи за всіма трьома сторонам даного процесу, бо неправомірно як ігнорування, так і абсолютизація будь-якого з|із| них.

У висновку хотелось би підкреслити, що наше дослідження у жодному випадку|ні в якому разі| не претендує на остаточне розвязання |розв'язання,вирішення,розв'язування| всіх проблем,
які можуть бути віднесені до нашої теми.  Проте|однак|, ми сподіваємося|надіятися|, що вона стане теоретичною передумовою її всестороннього|всебічний,усебічний| розвитку. Матеріали ж даної роботи, положення|становище| і висновки|виведення|, що містяться|утримуватися| в ній, на нашу думку, можуть стати основою подальших розробок зазначених вище питань.

  |підіймаються|Література:

1. Дмитрієнко Ю.М. Актуальні аспекти української правосвідомості як категорії правознавства //  Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. Збірник наукових праць. Вип. 2 (6).  – Харків: ХДУХТ, 2007. - C. 430-436.