Хитровська Ю.В.
НТУУ „КПІ”
Участь католицького духовенства у
діяльності осередку польського таємного товариства „Співдружність польського
народу” на Правобережній Україні та реакція на неї російського уряду.
Після придушення польського повстання
1830-1831 рр., не зважаючи на урядові репресії, понад 10 тис. польських
патріотів не припиняли боротьби за визволення Польщі. Так, у 1834 році у Берні
виникла таємна організація “Молода Польща” (як складова частина міжнародного
революційного центру “Молода Європа”), що взяла курс на підготовку нового
повстання проти Росії. Визначальна роль у ній належала Лелевелю, який доручив
Шимону Конарському – учаснику польського повстання 1830-1831 рр. - його
підготовку у Литві, Білорусії та в Україні. У лютому 1835 року у Кракові
виникла таємна організація “Співдружність польського народу” із центральним
керівним органом “Головні збори” (з 1836 року перебували у Львові), яка ставила
перед собою дві головні мети : домогтися незалежності Польщі та повалити
самодержавний деспотизм.[1]
У своїй програмі, під явним впливом масонської ідеології, ця
організація висунула низку “буржуазних” гасел : рівність націй і релігій,
свобода, рівність і братерство народів, республіканський лад, участь у
законодавстві всіх громадян і т. ін. Соціальні реформи мали бути здійснені
після визволення Польщі.[2]
У грудні 1835 року Конарський таємно
прибув на Правобережну Україну, де на цей час діяло кілька конспіративних
політичних організацій, які, однак, були розрізнені й неефективні. Так,
зокрема, на Волині діяло польське таємне товариство “Віра, надія й любов” (інакше
“Хрест, якір та серце”), діяльність якого тривала аж до розгрому “Співдружності
польського народу”. 25 квітня 1838 року генерал-губернатор Д.Г.Бібіков у листі
до Київського цивільного губернатора Ф.Л. Переверзева вимагав розслідування
діяльності цього товариства. Генерал-губернатор повідомляв, що його члени мають
особливі знаки на перснях та інших предметах, отже вони користуються масонською
предметною символікою як розпізнавальним знаком і їхньою метою є революція.[3]
У Київському університеті діяв гурток студентів, що входив до товариства “Віра,
надія й любов”, а в Одесі – невеликий гурток однодумців під назвою
“Демократичне товариство”, з яким Конарський встановив зв’язок.[4]
Участь у “Співдружності польського
народу” на Правобережжі брали також
окремі представники католицького духовенства. Серед них - канонік Юліан Зелінський, ксьондзи Нарцис
Яржина, Карл Гаас, Тавурцій Павловський, семінаристи Іван Мрозовський та
Ієронім Сакович, які мешкали у Луцькому повіті, Волинської губернії.
Познайомившись із ксьондзом Нарцисом Яржиною, Шимон Конарський прийняв його до лав “Співдружності польського
народу”, де той виконував доручення Конарського для ведення таємної
кореспонденції.[5]
Пізніше, як свідчив на допитах сам Яржина, керівник таємного товариства “Віра,
надія й любов” Каспар Мошковський доручав йому встановлювати контакти із
луцьким духовенством, для цього Яржина почав відвідувати духовні семінарії у
Луцьку, Клевані та Олиці, де розповсюджував нелегальну літературу. У Луцьку
Мошковський і Яржина втягнули до “Співдружністі польського народу” Карла Гааса,
а потім разом із ним умовили увійти до товариства семінаристів І. Мрозовського та І. Саковича.[6]
Згодом, у 1836 році у селі Бутейках, Конарський переконав взяти участь в організації ксьондза
Тавурція Павловського, який ще 1832 року в місті Рівне оголосив себе довіреною
особою Юрія Двірницького і розповсюдив 20 примірників твору під назвою
“Повстання Двірницького на Волині”. Павловський взяв на себе обов’язок проводити патріотичну агітацію серед місцевих
шляхтичів.[7]
Зауважимо, що на погляди Нарциса Яржини значно вплинула масонська ідеологія. Це видно із матеріалів
допитів І. Мрозовського і самого Яржини. За свідченнями І. Мрозовського, він
заперечував окремі догмати і ритуали католицької церкви, зокрема, пропонував
скасувати “довгі молитви, бо вони – вигадка ксьондзів”. Він ратував за те, щоб
“відкинути Старий Заповіт, але зберегти Новий, лише пояснити його інакше”,
твердив, що “целібат запроваджено папою, а не Ісусом”. Яржина виступав за
ліквідацію відмінностей між католицькою та православною церквою : “ У
релігії ніякої різниці не повинно бути, необхідно навчати,
що польська й російська віра те ж саме…”, вважав, що “ксьондзи повинні
проповідувати істину, справедливість, мають докласти зусиль, щоб виправити
моральність людей…”.[8] Під
впливом Шимона Конарського, він поділяв ідею братерства слов’янських народів :
“Слов’яни повинні бути одним народом, як це було раніше. Необхідно ліквідувати
ту релігійну ненависть, завдяки якій два братерських народи розділені, тут не
повинно бути ніякої різниці. Кожний з них має любити свою вітчизну, і коли буде
покінчено з релігійними забобонами, тоді зникнуть всі непорозуміння між ними”.[9]
Отже, Нарцис Яржина кинув виклик католицькій церкві, поставивши під сумнів її
догмати і ритуали.
Участь багатьох католицьких священиків у
масонській організації можна зрозуміти : у них над релігійною ортодоксією брали
гору ображені національні почуття.
Протягом 1838-1839 рр. польське таємне
товариство було виявлене, органи безпеки заарештували багатьох його членів і,
зрештою, припинили його діяльність. Заарештували і згаданих духовних осіб. Під
час допитів лише Нарцис Яржина щиросердно зізнався у своїй участі у “Співдружності
польського народу”. Інші ж - не визнавали свого членства у цій організації й в
усьому звинувачували ксьондза Яржину, який, за їхніми словами, намагався “втягнути їх у таємне товариство”.[10]
Карл Гаас доводячи свою “благонадійність”, говорив на допиті, що не міг
вступити до таємного товариства через своє релігійне покликання, адже “…
будь-яка влада від Бога й хто опирається їй, самому Богу опирається ”.[11]
Ксьондз Тавурцій Павловський, взагалі ж, просив собі у царського уряду
прощення: “Я навколішках благаю його імператорську величність помилувати
мене…”, визнаючи свою провину лише у тому, що бачив у польського емісара паспорт з польським орлом і підписом Юрія
Двірницького.[12]
Російські урядові кола так розцінили
“змову духовних”: “Напрямок дій, який таємне товариство надало змові між
духовними, полягав у тому, щоб, охолоджуючи своїх парафіян до віри батьків, з’єднати
їх в одну масу атеїстів...”.[13]
Уряд уважав, і не без підстав, що змовники саме через церкву, яка мала
ідеологічні впливи на народні маси, поширювали свої крамольні ідеї.
Участь духовних осіб у діяльності “Співдружності польського народу” примусила
самодержавство із усією серйозністю поставитися до розслідування цієї справи.
За судовим вироком Яржина, Зелінський і
Гаас були позбавлені громадянських прав і духовного сану та вислані у Сибір на
каторжні роботи строком на 20 років, із конфіскацією майна.[14]
Семінаристів Луцької семінарії Саковича і Мрозовського теж позбавили
громадянських прав і віддали у солдати до Кавказького корпусу без права на
вислугу, також із конфіскацією майна. За приналежність до “Співдружності
польського народу” самодержавство покарало і групу студентів Київського
університету, а сам університет із січня до вересня 1839 року спеціальним
царським указом тимчасово закрили.[15]
Однак, репресивні урядові заходи не
змогли покласти край польському національно-визвольному руху, який
репрезентували таємні товариства. Впродовж XIX ст. польські патріоти продовжували
діяти, в тому числі і на території України, хоча й у глибокому підпіллі. Надалі
вони готували нове повстання, яке вибухнуло 1863 року.
[1] Марахов Г.И. Социально-политическая борьба на
Украине в 20-40-е годы XIX века. – Киев, 1979. – С.87.
[2] Там само. – С.88.
[3] ДАКО. Ф.2, оп.151, спр.23. – Арк.4-4зв.
[4] Марахов Г.И. Вказ. праця. – С.89.
[5] ЦДІАК України. Ф.470, оп.1, спр.198. – Арк.14.
[6] Там само. Спр.37. – Арк.48.
[7] Там само. Спр.121. – Арк.3.
[8] Там само. Спр.97. – Арк.9.; Марахов Г.И. Вказ.
праця. – С.92-93
[9] Там само. – Арк. 9зв.
[10] Там само. – Арк.14.
[11] Там само. Спр. 37. – Арк.11.
[12] Там само. Спр.121. – Арк.11.
[13] ДАКО. Ф.2, оп.3, спр.6856. – Арк.2.
[14] Там само.
[15] Марахов Г.И. Вказ. праця. – С.94.