Арцибашева Ю.Ю.
Донецький національний
університет економіки і торгівлі
імені Михайла
Туган-Барановського
Генезис факторних доходів
у теорії оподаткування громадян
На сьогодні важливим
питанням є визначення та встановлення такого оптимального рівня оподаткування,
який би відповідав соціально-економічним інтересам держави і був прийнятним для
населення та суб'єктів господарювання.
Актуальним і
дискусійним для України залишається питання правильності та ефективності
розподілу податкового навантаження між доходами, отриманими від праці,
капіталу та споживання. Саме податок з доходів фізичних осіб сучасними
дослідниками розглядається як такий, що містить елементи податку на працю й
елементи податку на капітал.
Доцільно звернутися
до історичних подій у сфері оподаткування громадян. Так, найпростішою формою
був особовий податок, який зустрічався у найдавніших цивілізаційних утвореннях
(Китаї, Вавилоні, Персії, Греції та Римі).
Під особовим
податком розуміється таке оподаткування, яке здійснюється лише на основі
особистих якостей платника, без врахування того, володіє особа будь-яким майном
чи ні. Для прикладу, в Середньовіччі було розповсюджене
оподаткування євреїв і часто зустрічався податок на повій, в Іспанії існував
податок на грандів, а Англії — на аристократію, на неодружених, на покійників, в Росії —
на розкольників тощо.
Теоретичні
дослідження оподаткування доходів громадян залежно від різних чинників
виробництва мали різні наукові школи.
В. Рошер застосував
історичний підхід до теорії трьох чинників виробництва, виділивши періоди:
- найдавніший,
за якого головним чинником виробництва була земля;
- середньовічний,
коли значну роль починає відігравати праця;
- новий,
пов'язаний з пануванням капіталізму.
Представники школи фізіократів вперше поділили суспільство
на класи, де виокремили продуктивний,
до якого віднесли землеробів, та непродуктивний — ремісників, торговців і клас землевласників. Догмою школи
було вчення Ф. Кене, що джерелом оподаткування має стати єдиний істинно
економічний «надлишок» — земельна рента, яку отримують землевласники.
Основоположник
теорії оподаткування А. Сміт стверджував, що будь-яка людина, яка отримує свій
дохід із джерела, що належить особисто їй, має отримувати його або від своєї
праці, або від свого капіталу, або від своєї землі. На противагу фізіократам, класик визначає три фактори доходу:
дохід, одержаний від праці - заробітна плата; дохід, одержаний з капіталу
особою – прибуток; дохід, одержаний з нього особою, яка не вкладає його в діло
або позичає іншому, - відсоток. Дохід, який цілком одержується з землі,
називається рентою і дістається землевласникові.
Д. Рікардо
підтримував ідеї свого вчителя і саме оподаткування вважав важливим способом
взаємодії держави і населення. Крім того, учений відстоював необхідність
оподаткування доходу, а не капіталу, де заробітну плату визначав як дохід
робітника — плату
за працю .
На початку XIX
ст. англійський економіст Т. Мальтус приділив увагу соціальним верствам,
називаючи їх третіми особами, які не беруть участі у виробництві, але
отримують доходи і створюють додатковий попит на вироблені у суспільстві товари
і послуги. Попит державних службовців, землевласників, священників, військових
на предмети розкоші й послуги невиробничого характеру є важливим чинником
подолання загрози загальних криз надвиробництва.
Н. Сеніор розглядав
працю і капітал через пожертву, а саме: трактував працю як пожертву робітника,
який витрачає свій час і зусилля, утримуючись від дозвілля і спокою. Капітал
він визначав як пожертву капіталіста, який накопичує (заощаджує) грошові
засоби і таким чином відмовляється від особистого споживання.
А. Сен-Сімон,
представник соціал-утопізму, виділяв два класи: бездіяльних власників, які
отримують паразитичні доходи (великих землевласників, капіталістів-рантьє,
військової та судової бюрократії) та індустріалів, зайнятих суспільно корисною
діяльністю, які отримують трудові доходи. До другого класу він відносив усіх, хто
«утворює три великі класи, які називаються землевласниками, фабрикантами і
торговцями».
Характерною рисою
ідеального суспільного устрою Ш. Фур'є як представник пізнього соціал-утопізму
вважав справедливий розподіл, який надає кожній особі три дивіденди, визначені
за її трьома виробничими даними — капіталом, працею і талантом.
К. Маркс трактував
працю як основне джерело усіх доходів суспільства та поділив суспільство на два
антагоністичні класи — клас власників і клас позбавлених власності.
Отже, вивчення
здобутків у теорії оподаткування дозволяє визначити основні альтернативні
підходи до ефективності оподаткування факторних доходів. З розвитком
економічних відносин неефективно застосовувати оподаткування лише до окремих
чинників виробництва, при цьому повністю звільняти від оподаткування інші.
Враховуючи аналіз представлених поглядів щодо оподаткування доходів залежно від
чинників виробництва, на сьогодні доцільно оподатковувати як доходи від праці,
капіталу, так і споживання, тільки у різному співвідношенні. Оскільки доходи
від праці у вигляді заробітної плати зачіпають інтереси основної маси громадян,
то й оподатковуватися вони повинні таким чином, що б дохід, який залишається
після сплати податків, міг задовольнити належний рівень життя населення. В
процесі еволюційного розвитку, коли слід забезпечувати фіскальні потреби
країни і соціально-економічні блага громадянам, виникає розбіжність між
оподаткуванням доходу і оподаткуванням майна. Доцільно дохід, який не
зароблений (майно, капітал, спадщина), оподатковувати за високими ставками, а
дохід, отриманий від праці, оподатковувати за нижчими відсотковими ставками.
Представлений механізм оптимально буде захищати інтереси громадян і
справедливі потреби держави.