Буковинська державна фінансова
академія
Городюк
А.Б.
науковий
керівник: Самойленко О.А.
Психологічний
вплив реклами на споживача
У вирі сучасного
світу реклама безсумнівно виступає одним із основних рушіїв торгівлі. Вона
допомагає дізнатися про нові товари і послуги, зорієнтуватися в безмежному морі
виробництва і споживання. Та реклама не лише інформує. Фахівці стверджують, що
вона – могутній засіб впливу і маніпуляції людиною. Вона здатна формувати і
змінювати світогляд і поведінку людей. Саме тому науковці нині так ретельно
вивчають це явище. До цієї проблематики звертались Федотова Л.Н. [3], Бріцин Б.А., Титаренко О.О., Владимирський В., Мохер К., Власов П.К. [1] та інші.
Вплив реклами
на ставлення споживачів до певного товару досить суттєвий. Раціональне
використання навіть невеликої кількості інформації з посиланням на потреби і
запити аудиторії може підвищити ефективність рекламного проекту і відповідно
успіх продукту на ринку. Рекламою є процес впливу однієї групи людей на іншу з
метою активації у неї певного відношення до об’єкту рекламної діяльності та сприяння
утворенню активних реакційних дій спрямованих безпосередньо на об’єкт [5].
На
сьогоднішній день реклама має винятковий вплив на свідомість людини. Процеси
сприйняття й розуміння реклами, формування позитивного ставлення та цікавості
до рекламованого товару, поява бажання придбати його – процеси, що обумовлені
певними психологічними характеристиками людей, для яких саме та реклама
призначена. Саме тому реклама має бути побудована з урахуванням цих
характеристик та законів, які управляють цими процесами [4].
На людину, як
єдиний суб’єкт рекламної діяльності, вплив здійснюється через органи чуття.
Найбільш пов’язаними з рекламою є: зорові та слухові відчуття. Певні
співвідношення кольорів часто можуть неприємно впливати на зір, а саме
підвищувати зорову стомлюваність. Це кольори, при змішуванні яких утворюється
сірий колір. Також варто враховувати відтінки, яскравість та насиченість, що
сприяє оптимізації якості впливу. Те ж стосується і звукового ряду, тобто
приємний, не різкий звук і голос викликає позитивні емоції, відповідно підвищуючи
ефективність впливу реклами [5].
Метою та результатом будь-якого впливу завжди
є якась зміна стану, що раніше існував. Позитивний вплив реклами, це поява у
людини нових емоцій, уявлень, бажань та прагнень, пов’язаних з рекламованим
товаром. Досить поширеною була модель впливу реклами на психіку AIMDA
(запропонована Е.Палмером 1896 р.), де: А - Attention – увага, I - Interest –
інтерес, M - Motive – мотив, D - Desire - бажання, A - Activity - активність. Утримує нашу увагу лише то, що
з якоїсь внутрішньої причини для нас є актуальними чи необхідними. Зона
інтересів кожної людини досить різна, часто виходить, що наявність одних
інтересів виключає інші. Щоб спонукати людину до придбання певного товару (що і
робить реклама) недостатньо лише мотиву: товар має володіти певними іншими
якостями, крім тих, що задовільняють загальну людську потребу. У різних за
рівнем забезпеченості шарів суспільства населення є різні підходи по
співвіднесенню своїх бажань з необхідністю купівлі. Є 3 фактори, що впливають
на рішення про купівлю: ступінь необхідності товару, ступінь привабливості
мети, заради якої здійснюється купівля; можливості досягнення тієї мети.
Активність завжди індивідуальна, бо залежить від окремо взятої людини [4].
Головні
негативні моменти цього впливу полягають у тому, що реклама спричиняє
стереотипізацію мислення, а відтак – поведінки, нав’язує готові моделі й
стандарти життя. Реклама навіює людині думку, що якщо вона купить ту чи іншу
річ, то вона стане щасливішою, привабливішою, успішнішою, що це сприятиме
підвищенню її статусу. Люди оцінюють себе та інших в залежності від того, чим
вони володіють, а не від їхніх особистих якостей. Так формується система
цінностей, орієнтована виключно на споживання. Але неможливо купити все,
особливо з огляду на матеріальний стан переважної більшості. У звичайному житті
пересічні люди не можуть і виглядати такими привабливими і успішними, як герої
рекламних роликів. Все це призводить до виникнення у багатьох людей, особливо
молодих, комплексу меншовартості. Тим більше, що праця, пов’язана з досягненням
добробуту, залишається «поза кадром». Подібні уявлення нерідко спричиняють
асоціальну поведінку молоді. Втім, навіть у законослухняних громадян зрілого
віку рекламний тиск, неможливість задовольнити усі, часом створені штучно самою
ж рекламою потреби і запити, викликає стрес [6].
Рекламне
звернення може пробуджувати почуття, які в кінцевому підсумку також впливають
на ставлення до продукту й на поведінку покупця. Можна створити відчуття
енергії, життєрадісності, веселощів, належності до
якогось колективу. Ці відчуття асоціюватимуться з торговою маркою й
рекламним зверненням, впливатимуть на ставлення до торгової марки й
поведінку щодо неї. Оскільки чуттєві реакції бувають або позитивними
(сподобалось) або негативними (не сподобалось) без конкретної
аргументації, їх іще називають емоційними реакціями. «Чуттєвою» є реклама, для
якої основне значення має емоційна, чуттєва реакція цільової аудиторії і в
котрій, як правило (але не завжди), присутня або незначна кількість інформації,
або такої нема взагалі. Ця реклама звичайно робить наголос на оформленні (виконанні),
її метою є породження якогось відчуття, емоції чи настрою і асоціювання цього
відчуття з торговою маркою.
Моделі
чуттєвої або емоційної реакції звичайно використовують один із наступних
принципів:
1.
Породження рекламним зверненням відчуттів сердечності, збудження, страху,
веселощів.
2.
Породження відчуття задоволення від самого рекламного звернення.
3.
Перетворення (трансформація) досвіду, коли до відомої торгової марки непомітно
додають нові атрибути.
4.
Процес вироблення умовного рефлексу за методом Павлова, коли відчуття,
ставлення до рекламного звернення або трансформований досвід користування
починають асоціюватися з торговою маркою.
Необхідно
домогтися, аби позитивні відчуття, позитивне ставлення до рекламного звернення
асоціювалися з торговою маркою.
Американські
фахівці з рекламного бізнесу стверджують, що навіть реклама, яка не
подобається, теж може бути ефективною. Це пояснюється наступним. По-перше, за
деяких обставин негативне ставлення до реклами не переноситься на виріб, зате
стимулює увагу й обробку інформації. По-друге, так чи інакше здійснюється
ознайомлення покупця з торговою маркою: згодом негативні емоції можуть
послабшати й перестануть асоціюватися з торговою маркою, яка залишиться в пам’яті
(так званий ефект елі пера, тобто сновиди), що може цілком несподівано принести
значний прибуток. По-третє, емоційне роздратування, породжене рекламним зверненням,
може завадити глядачам (слухачам, читачам) знайти переконливі контраргументи
щодо суті рекламного звернення, а тому також збільшуватиме його ефективність.
Ефективна
чуттєва реклама повинна викликати ряд емоцій. Насамперед — відчуття душевного
тепла, сердечності, тобто позитивні, м’які емоції, які виникають
під час показу зворушливих картин дружби, щасливого подружнього життя,
родинного затишку. Втім, занадто сильні, нестримні відчуття справляють
протилежний ефект, про що треба завжди пам’ятати.
Реклама
повинна в першу чергу викликати теплі почуття — це кохання, дружба, єдність
родини. У контексті рекламного звернення душевне тепло може пробуджуватись опосередковано,
наприклад, герої рекламного ролика відчувають його на собі. Кохання демонструють нам герої рекламного ролику
«Корона», чоловічу дружбу і підтримку бачимо в рекламі пива «Рогань», сімейний
затишок і тепло в рекламі багатьох мобільних операторів («МТС», «Київстар» та
ін.), соків («Наш сік», «Сандора») та ін.
Обробку
інформації можна активізувати різними засобами, наприклад гумором, що поліпшує
запам’ятовування змісту та відволікає цільову аудиторію від пошуків
контраргументів.
У рекламних
зверненнях користуються й відчуттям страху. Це буває тоді, коли треба
застерегти людину від дій, які загрожують небезпекою, втратою власності, здоров’я
тощо. Буває також і неусвідомлений страх, пов'язаний із соціальними чи
психологічними мотивами — загроза втрати рідних, друзів, становища в суспільстві,
роботи тощо. У такому разі страх необхідно обов’язково
співвіднести із запобіжними заходами — придбанням засобів безпеки, ліків,
страхових полісів тощо. Прикладом може бути соціальна реклама проти СНІДу.
Аби виникла
реакція згоди, відчуття страху повинно мати відповідну інтенсивність. Якщо ця
інтенсивність надто низька, емоційної реакції не буде, рекламне звернення не
привертатиме до себе уваги. В разі надто високої інтенсивності аудиторія
вироблятиме захисні механізми аж до відмови від переглядів таких рекламних
звернень.
Інтенсивність
відчуттів або емоцій, що їх породжує рекламне звернення, залежить від багатьох
факторів. Реклама, розрахована на емоційне сприйняття, має бути правдоподібною
і зворушливою (реклама «Кіндер сюпризу», шоколаду «Рошен» тощо).
Але правдоподібність
не означає звертання тільки до реальних подій і реальних людей— події та дійові
особи можуть бути вигадані, але глядач (слухач, читач) має відчувати, що так
могло статися в реальному житті. Тоді правдоподібність діятиме як підсилювач
емоційної реакції.
Зворушливість
рекламного звернення створюється двома способами: з одного боку — це
пізнавальне проникнення, тобто розуміння ситуації інших людей, з іншого —
емоційне проникнення, тобто опосередковане емоційне відчуття. Якщо рівень
проникнення високий, з глибоким розумінням стану іншої людини, емоційна реакція
буде інтенсивною. Особливо коли герої рекламного ролика схожі на глядача і коли
глядачеві знайоме їхнє оточення. Емоційна реакція посилиться й тоді, коли
людина вже відчувала щось подібне у своєму житті [2].
Отже, секрет дії реклами криється у
використання найтонших особливостей людської психології. Найбільш ефективною є
реклама, в якій враховані потреби та інтереси людей. Рекламодавцям необхідно
мати ґрунтовне уявлення про мотиви потенційних покупців,
аби знати не тільки, які товари та які умови, а й яка реклама приведе до купівлі.
Проте реклама вже давно перестала бути
просто джерелом інформації про товари і послуги. Сьогодні головною метою реклами
є прагнення якомога скоріше і найдорожче продати товар. Тому реклама зараз
перетворилась на засіб маніпулювання свідомістю споживачів, що спонукає їх до
придбання рекламованих товарів чи послуг. В цілому реклама навіть негативно
впливає на психіку людини. Перегляд реклами у багатьох випадках викликає в
людей негативні руйнівні емоції, підвищує їх роздратованість, виснажуючи
нервову систему, що згубно впливає на здоров’я людини в цілому. Тому в умовах
інтенсивного розвитку реклами потрібно навчитись «захищатись» від неї,
піднімаючи рівень власної свідомості та осмислюючи інформацію подану в рекламі вибірково,
даючи реальну оцінку побаченому і почутому.
Література:
1.
Власов П.К. Психология в рекламе / Под ред. к.п.н. П.К.Власова – 2-е
издание. – Х.: Узд-во Гуманітарній центр, 2007. – 320 с.
2.
Обритько Б.А. Реклама і рекламна діяльність: курс лекцій /Б.А. Обритько –
К.:МАУП, 2002. – 240 с.
3.
Федотова Л.Н. Социология рекламной деятельности: Ученик для вузов/
Л.Н.Федотова – 3-е издание. – М.: Узд-во Оникс, 2007. – 560 с
4.
Малаєва Є. Психологічний вплив реклами на споживача./ Є. Малаєва// Практика
управління. - №9. – 2008.
5.
Шийчук А.О. Психологічні аспекти ефективності впливу
реклами на Людину. Прикарпатський національний університет ім. Василя
Стефаника.
6.
Психологічний вплив реклами /Набока І. http://www.aratta.org.ua/news_ua.php?id=265