Історія/Вітчизняна
історія
Бінецька О.В.
Черкаський державний
технологічний університет
Соціальний портрет української жінки
доби незалежності
Сучасність
визначає особливості соціального портрету української жінки за допомогою таких
понять як повсякденне життя і стереотипи, які панують в суспільстві. Так, однією
з помітних тенденцій сучасної української історичної науки є звернення уваги
дослідників до історії повсякденного життя суспільства. Зокрема, в останній
треті ХХ ст. повсякденність набула статусу об’єкту вивчення в історії. Що стосується розуміння самого поняття, то
повсякденність охоплює все те, з чого складається життя людини: її
становище, потреби та можливості їх вдоволення.
До повсякдення вона зараховує також взаємовідносини, вчинки, ідеали,
звичаї і традиції, ціннісні
орієнтації, які регулюють поведінку
людей, індивідуальну і колективну практику, форми комунікації. Поняття і явище
повсякденності стосується також думок,
переживань, ідеалів, норм, звичок, адже життя в суспільстві підкорено певним стереотипам, що історично склалися і
закріпилися в нашій свідомості. Ситуація в сучасному українському суспільстві мало сприяє необхідній зміні
традиційних уявлень та подоланню стереотипів, що існують у свідомості, особливо
стосовно ролі жінки в соціумі. Не зважаючи на те, що демократизація суспільства
забезпечує дотримання рівноправ’я жінки і чоловіка, традиції радянського часу
залишаються все ще міцно вкоріненими в свідомість значної кількості людей, для
яких патріархальне суспільство є єдино правильним стилем життя. Можна з
впевненістю констатувати, що
трактування Цуницькою О. того, що за напруженою повсякденною роботою на
виробництві, в сім’ї і поза ними жінці навіть ніколи осягнути свій колосальний
вклад у розвиток суспільства, є актуальним і нині, так як сучасні тенденції розвитку
України значною мірою є копією загальних соціокультурних тенденцій, які
залишилися нам в спадок від патріархальних суспільних стереотипів часів Радянського
Союзу.
На зміну ситуації кінця ХХ ст. вплинуло розповсюдження ідей фемінізму,
тобто комплексу соціально-філософських, психологічних, соціологічних,
культурологічних теорій, що аналізують становище жінки в суспільстві. Сучасне соціокультурне середовище вимагає створення нових моделей образу
жінки. Розвиток капіталу, закріплення політичних прав та свобод, відкритість
суспільства об’єктивно зумовлюють формування нових стереотипів, які
народжуються й розвиваються в умовах труднощів та суперечностей реалій і тих
соціокультурних ролей, які виконують жінки і чоловіки в суспільстві.
Масова
свідомість перебуває під впливом образів, що існують або нав’язуються в
суспільстві. В сучасному середовищі жінці відводиться
дві основні ролі – трудівниці та матері, які, як правило, збігаються. Що
стосується першої, то сучасна масова свідомість в особі держави та суспільства
шляхом засобів масової інформації досить активно підтримує саме образ
жінки-матері, а не статус жінки як рівноправного члена суспільства, що
проголошено Конституцією України. Використовуючи даний образ, можна
маніпулювати ним, зокрема, при відмові жінкам у кар’єрному
рості. Складовою даного образу є образ жінки-домогосподарки, так як головною
сферою діяльності жінки в сім’ї є домашня праця. Нераціональний її розподіл,
значна часова зайнятість жінки на роботі, левова доля турбот, повязаних з
вихованням дітей – все це супроводжуєься негативними наслідками для жінок:
відсутністю умов та часу для підвищення своєї кваліфікації, культурного рівня,
рівня освіти. Окрім того, багато жінок, отримавши спеціальну освіту чи маючу
спеціальність, вимушені займатися домашнім господарством, самоліквідуючись від
суспільного виробництва і активного суспільного життя.
Друга стереотипна роль – це „трудівниця” (бізнес-леді,
жінка-бізнесмен). Громадська думка нав’язує, що така модель наділена сильним характером, працелюбністю, розумом,
вольовими якостями, але обов’язково у
неї труднощі в сімейному та особистому житті, її діти обділені увагою і
потерпають домашніх непорозумінь, і, звичайно, робиться натяк на нещасливе
особистне життя. Таке бачення даної ролі наводить на думку, що жінка і кар’єра
– речі несумісні.
Окрім того, українське суспільство не намагається
відмовитися від формування тенденцій стереотипного мислення щодо пасивності та
залежності жінок, чому сприяють ЗМІ, які у масовій свідомості створюють образ
„слабкої” жінки, Окрім того, досить часто суспільна думка контролюється
чоловіками, тому вона не підтримує жінок, які мають амбіції і готові на рівних
претендувати на участь у вирішенні проблем суспільства на вищих щаблях влади.
Вважаємо, що реформація, в першу чергу, повинна відбутися
на рівні суспільної свідомості, яка має ввібрати в себе насамперед засвоєння
поняття „гендерна рівність” та його практичне впроваждення. Під даним поняттям
ми розуміємо такі відносини жінки із суспільством, при яких останнє законодавчо
проголошує, гарантує і реалізує рівні права жінки з чоловіком у всіх сферах
життя. Саме проблема невизнання гендерної нерівності серед жінок і чоловіків в
суспільстві є досить актуальною в наш час, оскільки без цього неможливе
вирішення практичних проблем, в тому числі проблем, повязаних с сприйманням
жінки не тільки як берегині домашнього вогнища та жінки-матері, а як жінки-фахівця,
жінки-громадського діяча тощо. Тому необхідним є створення таких умов в
українському соціумі, щоб жінка була
спроможна реалізувати себе повноцінно як у громадському, професійному,
так і особистому житті. Отже, з метою впливу на
формування гендерних стереотипів, а також на усвідомлення рівних прав жінок і
чоловіків у різних сферах життя доцільним здається об’єднання зусиль державних
структур і громадських організацій, особливо жіночих.