ЖАРЫЛҒАПОВ ЖАНСАЯ
ф.ғ.д., Е.А.
Бөкетов атындағы ҚарМУ,
Қазақстан
ҚАЗАҚ
ПРОЗАСЫНДАҒЫ НЕОМИФОЛОГИЗМ АҒЫМЫ
1970-80
жылдардағы қазақ прозасында модернистік эстетиканың әбден
орнығуы неомифологизммен тығыз байланысты. Қазақ
әдебиетінде ескі аңыздары қайта жандандыра отырып
көркем игеру, мифтік сюжеттерді көркем сюжетке айналдыру тарихы ХІХ
ғасырдың басталады.
Фольклорлық
мұралардан нәр алып, қазақ әдебиетінің
классиктері қалыптастыра алған мифологиялық ойлау
жүйесі із-түзсіз жоғалып кеткен жоқ. Ол
дәстүр 1970-80 жылдар прозасында жаңа мән иеленіп,
реалистік принциптер аясынан табыла бермейтін сипат алды. Енді
аңыздық желілер, мифологиялық кестелер тарихи-реалды
уақытқа негізделген түрде ғана емес, шығарма
логикасынан шет тұра да беретін автономдық мағынасын
күшейте бастады. Сонымен қатар мифологияланған образдар
архаикалық сананың қайта жаңғыруы ғана
емес, түрленуі кейпінде көрініс тапты. Мифологизмді енді
қазақ жазушылары болмыс жұмбақтары мен
өмірдің мәнісі туралы философиялық ой айтудың
тәсілі тұрғысынан өрістетті. Бір сөзбен
айтқанда, неомифологизм құбылысы аталмыш кезеңнің
модернистік сипатын толықтыра түскен тәуелсіз әдеби
ағымдардың біріне айналды.
Мифологияға
жаңаша интеллектуалдық қатыныс тұрғысынан
үңіліп, мифтік қолданыстарға жаңаша
эстетикалық қуат дарыту айнала келгенде мифологизмді
дүниетанымның өзегіне айналдырудан туындайды.
Қазақ прозасының аса айқын түрде көрінген
«мифологиялану» үдерісі туынды құрылымы мен бейнелеу, баяндау
сипаттарына ірі өзгерістер ала келгенін өзіміздің
ғалымдар да айта бастады [1, 22-26].
Ә. Кекілбаевтың
«Аңыздың ақыры», «Күй», «Ханша-дария хикаясы»,
О. Бөкейдің «Айпара-ана», «Жасын», «Құм мінезі»,
«Сайтан көпір», «Қар қызы», «Жетім бота»,
Р. Сейсенбаевтың «Шайтанның тағы», «Өлілер
құмды кезіп жүр», С. Санбаевтың «Ақ аруана»,
Т. Әбдіковтің «Тозақ оттары жымыңдайды»,
М. Ысқақбаевтың «Ұят туралы аңыз»,
«Ғажайып бала» т.б. туындыларында мифологиялық жүйелер мен
аңыздық құрылымдар арқылы адамзаттың
мәңгілік рухани құндылықтары турасында
философиялық жинақтаулар жасалып отырды.
Ә. Кекілбаевтың
«Күй» повесі мен «Аңыздың ақыры» романындағы
асқан дәулет пен мансапқа қол жеткізген, айналасын
қаһарлы зәрімен билеп-төстеген тиран-кейіпкерлердің
шексіз трагедиясы өткен ғұмырдың баянсыздығы мен
тіршілік тұрлаусыздығын саналаудан туады.
Алайда
модернистік әдебиетте өмір шындығын бейнелеу дәлдігі,
уақыт пен кеңістік теңдігі негізгі шарт емес-ті. Жазушы
сюжет, образ логикасынан тыс монологтық формалар арқылы
өзінің эстетикалық концепциясын айғақтай алады.
Осындайлық көркемдік модель «Аңыздың ақыры»
романында да іске асады. Романда сюжет доминанты мүлде сезілмейді.
Нақты шындықтан қол үзуге дейін баратын сана
ағымы көрінісі туындының жүлге-жұлынын
ұстап тұратын басты тәсілге айналады. Бұл
шығармалардағы сана ағымы эгоцентристік
тұлғаның психикалық үдерістері түрінде
беріледі. (М. Мағауиннің «Көк мұнар», Д. Исабековтың
«Қарғын» романдарында да осындай тәсіл жүзеге асады).
Ой толқындары көркем бейненің өткендегіні таразылау,
яғни жадыда қатталып қалған мәліметтерді ояту,
сол арқылы жаңа ақиқаттарға (ол абсурдты болса
да) көз жеткізу күйінде бейнеленеді. Бұл жердегі «сана
ағымы» «өзіндік сана ағымына» айналады.
Жер-жаһанның жартысын тітіренткен Алмас ханның өткен
күн мен бүгінгі халді салыстырудан тапқан
жаңалығы – «аспан мен жердің арасындағы
баянсыздықтан басқаның» болмауы
Қазақ
прозасындағы неомифологизм үрдісінде айрықша бөліп
айтуға тұратын тәсілдердің бірі – мифтік
құбылушылық. Адамзаттың балаң санасы тудырған
архаикалық мифтердегі адамның басқа заттардың кейпіне
ене алуы турасындағы сенімдері кейінгі жылдар прозасында жаңа
стилизацияға түсті. Адам мен табиғат, адам мен жануарларды
тұтастандыра қарайтын сарынның жаңа уақыт
өңдеуіне, интеллектуалдық сүзгіге түсуі
қазақ әдебиетінде анималистік прозаның өрістеуіне
де мұрындық болды. О. Бөкейдің «Бурасы»,
«Кербұғысы», М. Мағауиннің «Тазының
өлімі», «Жүйрігі», Ә. Кекілбаевтың
«Бәйгеторысы», С. Санбаевтың «Ақ аруанасындағы»
хайуанаттарға адами сипаттар берудің өткір
философиялық-эстетикалық астарлары болды. Мифологизмнен тамыр
тартатын анималистік образдар адамның болмыспен
қарым-қатынасын тереңдей зерделеудің ұтырлы
тәсіліне айналды (Бұл жерде дидактикалық сипаты бар, балалар
санасына лайықталып жазылатын анималистік шығармалар мен
анималистік-философиялық туындыларды шатастыруға да болмайды).
Өмір құбылыстарының мәнісіне тереңдеу
арқасында туған анималистік проза баяндау үдерісіне «төртінші
жақты» әкелді. Авторға айналадағы
ақиқатқа бірнеше позициялардан үңілу мүмкіндігі
туды.
Әлемдік
модернистік әдебиеттегі мифтік құбылушылықтың
классикалық үлгісін көрсеткен жазушылардың бірі –
Ф. Кафка. Әсіресе оның «Басқаға айналу»
(«Превращение»). Ш. Айтматов та «Боранды бекеті» мен «Ақ
кемесіндегі» мифтік құбылушылықты өзінің
философиялық концепциясына сай дамытты. Ал қазақ
прозасындағы бұл тәсілдің ең үздік
көрінісі О. Бөкейдің «Атау-кересі» болды.
Қазақ
халқының байырғы мифтік сюжеттерінде адамды
басқаға айналдыру жаза түрінде қолданылғаны
белгілі. Оралхан танымында да архаикалық мазмұн іздері жоқ
емес. Ерікті сонаға айналдыру – оны шексіз жалғыздыққа
тастау. Модернистік әдебиеттегі трагедиялық санаға бастайтын
жай – адамның абсолютті жалғыздығы. Кафка шығармасында
Грегор Замзаның жәндікке айналуы детальды тұрғыда
суреттеледі. Новелладағы Замзаның бұл халіне қатты
қайғырған қалпын көрмейміз.
Қырқаяқ жәндігіне тән тықырмен бөлме
кезіп жүрген Замза оқырманға тітіркеніс сезім тудырады.
Алайда жазушы сентменталистік сарыннан мүлде алшақ. Бұл
метаморфозаны ғалымдар әр түрлі түсіндіреді.
Соның ішінде көңілге қонымдысы
Д. Затонскийдің пікірі деп білеміз. Ғалым: «Грегор Замзаны
қырқаяққа айналдыру арқылы жазушы адамның
әлемдегі нақты алатын орны оның трагедиялы әрі
жеңіп шыға алмайтын жалғыздығымен белгіленетінін
көрсетуге ұмтылатындай. Индивид белгілі бір ортада,
қоғамда өмір сүреді... Бірақ мұның
бәрі – алдамшы, ақылға сыймайтын иллюзия. Шындығында
адам нағыз шөлде, дәлірек айтқанда ваккумда, жылтыр
колбаның ішінде өмір сүреді, сондықтан да ол
өзінің қорқынышты түрмесінің
қабырғаларын көрмейді, – дей отырып, пікірін былай
түйіндейді: Кафка үшін жалғыз жол нақты шындықты
«қиратып бұзу» болды, сонымен бірге оның шегінен
шықпауға тиіс. Ол дәл солай жасады: Замзаны әлеммен
байланыстырып тұрған барлық жіпті үзді
(қаһарманды жәндікке айналдырды), бірақ оны өз
отбасынды қалдырды» [2, 88-89]. Реалды шындық шекарасын аттап
өтпей-ақ, сол шындықты «бөлшектеу» – «Атау-кере»
финалына да тән жағдай.
Мұның
бәрі ұлттық прозамызда ХХ ғасырдың жетпісінші
жылдары көрініс берген бірнеше ағымдардың ішінде
неомифологизмнің де эстетикалық принциптерінің айрықша
мәнге ие болғанын танытады. Бұл келешекте індете зерттейтін
мәселелердің бірі де білеміз.
Пайдаланылған
әдебиеттер:
1. Бейбытова
К. Неомифологизм современной казахской литературы // Вестн. Евразийского
ун-та. 2002. № 3-4. С. 22-26.
2. Затонский
Д.В. Франц Кафка и проблемы модернизма. – Москва: «Высшая школа», 1965. 115 с.