Ткачук Н.О., Кобзар
И.М.
Донецький
національний університет економіки і торгівлі ім. Михайла Туган-Барановського
Метафоричні виміри сучасного
суспільного буття
Одним із засобів розвитку
і збагачення семантики і функцій слів, без утворення нових, є вживання слів у
непрямому значенні, тобто процес метафоризації мови. Це дуже давній,
праісторичний процес поширенням семантики та стилістичної функції слів –
унаслідок чого багато слів сучасної мови набули різноманітного значення. [3, с. 66,72]
Метою нашої роботи є
з'ясування специфіки функціонування метафоричних аспектів сучасного суспільного буття з акцентом на комунікативному, когнітивному та
структурно-морфологічному рівнях.
Метафора була
об’єктом дослідження багатьох українських мовознавців, зокрема В. Вовк, С.
Єрмоленко, М. Лабащука, О. Потебні, А. Тараненка та ін.
Аналіз теорій
метафори в межах філософії культури дозволив визначити метафору як засіб
перенесення знань про навколишній світ з однієї сфери дійсності в іншу, у
результаті якого формується новий культурний зміст, що синтезує релевантні для
процесу метафоризації ознаки й асоціації. В ході утворення метафори різні
ситуації і явища переосмислюються та трансформуються в модальні ситуації,
експресивно-оцінене значення яких залежить
від особистого мовного та культурного досвіду людини.
Процеси
метафоризації протікають у сфері мислительно-мовної практики, яка має справу не
з реальними речами і явищами, а з їхніми відображеннями в людській свідомості. [2, с.5] Отже, зрозуміти
метафору – означає певною мірою мислено простежити шлях її створення, а це
потребує мислитель них зусиль у подоланні несумісності значень і побудови
смислової гармонії. Мета метафори – викликати уявлення. Світ метафори – це світ образного мислення. Результат
метафори – виведення ознак основного суб'єкта. Тому здатність мислити метафорично –
риса власне homo sapiens.
З когнітивної точки зору,
як зазначає Білецький
А., Чернишова Т. , процеси метафоризації – це специфічні операції
над знаннями, що часто призводять до зміни
онтологічного статусу знання (невідоме стає відомим, а відоме – абсолютно новим
і т.д.)
[4, с. 186]. Не можна не погодитись з
думкою дослідника О.Потебній, який стверджує, що тут можливі два основні
варіанти. У першому випадку метафора призводить до декатегоризаціі
– стара категоріальна сітка руйнується, виникають риси нової, які
абсолютно змінюють стандартнее уявлення про фрагмент дійсності. Щодо другого типу вживань
функція метафори полягає в категоризації ще й структурованого концепту,
початково сприймається як досить абстрактна сутність, що погано
піддається раціональному осмисленню.
На думку С. Єрмоленко, комунікативна
роль метафори також неоднозначна. Конструктивними є інформаційна, акцентуаційна,
контакто-встановлювальна функції та функція впливу.
Здатність метафори приховувати зміст повідомлення, категоричність метафоричних
оцінок, а також недостатній для декодування інформації обсяг знань реципієнта
можна вважати чинниками, які ускладнюють читачеві створення дискурсу.
Метафоризація не зменшується, а розширюється з
розвитком мови. Якщо якісь початкові метафоричні позначення
втрачають свій метафоричний характер, то це, на думку В.
Вовка не
свідчить про загальну деметафоризацію мови, бо в мові постійно
створюються нові метафори. Метафоричний процесс багатий і різноманітний, який
включає і мотив вибору того чи іншого вислову залежно від прагматичного замислу й топікального
характеру тексту. [1, с. 536]
Погоджуючись з думкою Ліхтенберга
«Метафора набагато розумніший, ніж її творець, і такими є багато речей. Все має
свої глибини...»
Резюмуючи аналіз метафоричного процесу,
можна дійти висновку,
що метафоризація – це процес, що призводить до отримання
нового значення про світ шляхом викристання вже існуючих у мові назв. У цьому
процесі взаємодіють такі сутності (чи актанти): суб'єкт метафори і його
мовне знання про світ – з однієї сторони, а з іншої – його знання мовних
значень і їх асоціативних комплексів (власний тезаурус). Метафоричний процесс
передбачає не лише участь розуму, мозку людини, а
й світу, у тріаді
з яким метафоричний вислів постає, за думкою А.
Тараненка,
своєрідним вузлом:
метафора – людина – світ.
Література
1. Білецький А., Чернишова
Т. Українська еллінистика: збірник наукових праць – К.: Видавничий дім Дмитра
Бураго, 2010. – 608 с.
2. Арутюнова Н. Д. Метафора і дискурс. (Теорія метафори. - М.,
1990. - С. 5-32).
3. Нікітін М.В. Курс лінгвістичної семантики. -
СПб.: РГПУ ім. А.И.Герцена, 2007. - 819 с.
4. Баранов А. Н. Нарис когнітивної метафори.