Лавріненко О. В.
кандидат
юридичних наук, доцент,
Донецький
юридичний інститут МВС України
Основні етапи становлення системи принципів галузі трудового
права
Становлення й розвиток
учення про принципи трудового права відбувалися ще із середини XVIII ст.
Хронологічно першим принципом трудового права можна визнати свободу трудового
договору, адже його було сформульовано ще в другій половині XVIII ст., коли
трудові відносини регулювалися цивільно–правовим договором особистого найму. Це
означало просте поширення на особистий найм засад цивільного правової автономії
волі, майнової самостійності і юридичної рівності сторін. «Изначально, –
пишуть М.В. Лушнікова і А.М. Лушніков, – прогрессивный,
противостоящий феодальной бессрочной зависимости, этот принцип постепенно
воплотился в работодательский произвол, доминирование воли более экономически
сильной стороны». Тому принцип свободи трудового договору в сучасному його
розумінні, з урахуванням законодавчих обмежень, був сформульований
батьками–засновниками науки трудового права, насамперед, німцями
Ф. Лотмаром, В. Ендеманном і росіянином Л.С. Талем. Утім, самостійне
теоретико–правове осмислення феномена галузевих принципів не могло бути
повноцінне здійснене без належної галузевої структуризації трудового права, що відбулася
вже в радянський період. Першість у цьому плані, як і у формуванні всієї догматики
радянського трудового права, належала І.С. Войтинському, який виклав принципи
радянського трудового права, іменовані ним також «основними рисами» радянського
трудового права. Його пріоритет у цій якості був загальновизнаним і на той
момент – 30–ті рр. ХХ ст., і в радянський період розвитку науки трудового
права і сьогодні. Досліджуючи принципи, І.С. Войтинський виділив чотири
«основних ознаки», себто принципи, радянського трудового права: єдність радянського
трудового права, стабільність трудових відносин, закономірність умов трудового
договору та визначеність умов найму. І.С. Войтинський обґрунтував також
концептуальний підхід, який мав перспективний характер у контексті подальшого
розвитку трудового права: принципи трудового права не зводилися до основних
прав і обов’язків сторін трудового договору, оскільки принципи і норми права
розмежовувалися дослідником. Принципи розглядалися як первинні за змістом, але
вторинні за формою відносно правових норм. Означена первинність визначалась
тим, що норми приймаються на основі принципів і повинні їм відповідати;
вторинність, на думку розробника концепції – І.С. Войтинського,
пояснювалася тим, що принципи повинні прямо закріплюватися в нормах права
(«норми–принципи») або виводитися зі змісту відповідних норм. Дослідник, з
огляду на таку дилему, зауважував, що тут немає «порочного кола», тому що
механізм їх взаємодії на рівні галузі «запускався» загальноправовими й
міжгалузевими принципами, закріпленими в нормативному акті більшої юридичної
чинності, починаючи з Конституції. Проте згодом І.С. Войтинський дещо
скорегував своє бачення цих питань, уперше висловивши судження про основні
трудові права й обов’язки громадян як про принципи радянського трудового права.
Одночасно він поставив і знак рівності між такими категоріями, як «основні
права й обов’язки» громадян і «принципи соціалістичної організації праці».
Останню концепцію надалі
активно розвивав інший відомий радянський учений – М.Г. Александров і
тому в галузевій науці трудового права остання називається ще і як «концепція
професора М.Г. Александрова». Утім, останній автор до «основних» відносив
уже дещо інші, аніж І.С. Войтинський, принципи трудового права, як-от:
право на працю, на оплату праці, на матеріальне забезпечення в старості, також
у випадку хвороби й втрати працездатності, право на умови праці, сприятливі для
його високої продуктивності й безпечні для здоров’я, обов’язок дотримувати
дисципліну праці, і характеризував їх виключно через категорії «права» та
«обов’язки». Існуючий на той час незаперечний науковий авторитет М.Г.
Александрова спричинив те, що обґрунтована ним концепція стала харизматичною,
позаяк надалі основні трудові права й обов’язки розглядалися абсолютною
більшістю вітчизняних учених–трудовиків, у тому числі Я.А. Карасьовим і Г.І.
Гуляєвим, В.С. Андрєєвим, А.Д. Зайкіним, А.Є. Пашерстніком, В.І. Прокопенком
саме як «основні» принципи трудового права, себто галузеві правові принципи.
Концепція ототожнення принципів трудового права та змісту певних, як правило –
основних (статутних) суб’єктивних прав і обов’язків учасників трудових відносин
підтримується й сучасними дослідниками. Показовою в цьому сенсі є, зокрема,
позиція російських дослідників В.С. Бердичевського, Д.Р. Акопова й
Г.В. Сулейманової. Утім, ще за радянської доби були вчені, які не
погоджувалися з означеним концептуальним підходом, та зауважували, що принципи
трудового права не можуть зводитися лише до характеристики змісту основних прав
і обов’язків працівників, а «принципи правового регулювання праці» не можуть
ототожнюватися з «принципами трудового права».
Тривалий період часу у вітчизняній науці панувала
доктрина злиття прав і обов’язків. Зокрема в трудовому праві це виявилось в
концепції єдності права на працю й обов’язку працювати, яка передбачала їхній
тісний взаємозв’язок і взаємодоповнення. Поєднання права на працю й обов’язку
працювати виражає притаманний соціалізму «органічний зв’язок суспільних та
особистих інтересів. Специфіка цього зв’язку полягає в тому, що виконання
громадянами обов’язку працювати є одночасно здійсненням права на працю, яке їм
належить», – свого часу зазначав А.С. Пашков і Б.Ф. Хрустальов. На
наш погляд, більш переконливою є тут позиція сучасного правника В. Андріїва,
котрий наголошує, що «вочевидь, концепція злиття трудових прав і обов’язків
була «ідеологічним витвором» тогочасного адміністративно–командного режиму.
Наразі не слід і доводити її шкідливість для повноцінної реалізації свободи
громадян чи працівників на здійснення або нездійснення свого природного права
на працю. Поєднувалися дві непоєднувані речі – загальність праці й свобода
праці» – підсумовує автор. Не менш слушним є й висновок С.А. Іванова та
Р.З. Лівшиця, котрі ще в 80–х рр. минулого сторіччя небезпідставно зауважували,
що «загальність праці» та «свобода праці» тісно пов’язані: праця – це
природний прояв сутності людини, її нормальний стан. Спираючись на природу
людини, соціалізм робить працю загальною, зобов’язує працювати кожного
працездатного громадянина. Кожний працездатний громадянин зобов’язаний
працювати. У цьому полягає загальність праці. Але конкретну форму застосування
праці, рід занять та місце роботи він обирає самостійно з урахуванням своїх інтересів
і вподобань. Отже, загальність праці проявляється в суспільстві через свободу
праці. Трудо–правовий принцип свободи праці й дотепер не втратив своєї
актуальності, адже численними дослідниками включається до переліку галузевих
принципів сучасного трудового права. Віддаючи належне висновкам дослідників,
безперечно, вагомій ролі й значенню принципу свободи праці в царині правового
забезпечення виникнення й реалізації трудових відносин у сфері найманої праці,
на наш погляд, означений принцип, по-перше, мав як за радянських часів і, тим
більше, сьогодні має значну частку декларативності й фіктивності, позаяк примус
до праці іманентно властивий відносинам найманої праці, а, по-друге, означений
принцип не виступає за своєю сутністю, змістом, сферою реалізації і,
відповідно, статусом галузевим («основним») принципом трудового права. Крім
того, наголосимо, що означена доктрина злиття прав і обов’язків синтезувала
діаметрально протилежні речі, як-от «права» як міру дозволеної поведінки та
«обов’язки» як міру належної поведінки. Це по суті те саме, що й поєднання
воєдино двох «полюсів» – диспозитивного та імперативного методів правового
регулювання… Додамо, що така доктрина не стикується і з ученням про елементний
склад (правосуб’єктність), структуру правового статусу. Наявність у трудовому
праві означеної контраверсійної концепції сама по собі повністю заперечувала
одночасно існувавшу концепцію ототожнення принципів трудового права зі змістом
суб’єктивних прав і обов’язків учасників трудових відносин, позаяк феномен
«злиття прав і обов’язків» закономірно передбачає редукцію (зміну під час
такого «злиття», скорочення через інтеграцію, синтез означених його (феномену)
складників) змісту й обсягу відповідних галузевих принципів. Зрештою, це дає
підстави для парадоксального за суттю висновку: не принципи визначають сутність
норм трудового законодавства та прав і обов’язків, що ними встановлюються, а
навпаки – суб’єктивні права й обов’язки та відповідні норми як джерела
останніх виступають детермінантами сутності принципів трудового права!?.
Це – нонсенс, адже принципи аксіоматично виступають відносно «трудових
прав і обов’язків», «норм законодавства» тощо первинними й тому визначальними
чинниками, є їхніми основними детермінантами.