Ворожцову
Т.В. - викладач
Черниш
Ю., Матвійчук
Н.-студенти
Аналіз впливу кризових
явищ на інститут шлюбу в Україні
Шлюб належить до фундаментальних
соціальних інститутів. Шлюб і сім’я входять до п’ятірки основних цінностей
особистості практично у всіх культурах. Незважаючи на існуюче різноманіття
типів і форм шлюбу, він виконує однакові, дуже важливі для суспільства і
особистості функції [3].
Для країни, що переживає
соціально-економі трансформації, ставлення до сім’ї як головного середовища
формування суспільства є своєрідним мірилом цивілізованості. Постає гостра
потреба в обґрунтуванні засад не лише регіональної політики, але й регіональної
сімейної політики. В Україні впродовж десятиліття незалежності регіональна
політика не належала до пріоритетів внутрішньої політики держави, що означало.
В свою чергу, відсутність структурованого і ефективного регіонального
управління. Розробка концепції регіональної політики в Україні, на жаль, набула
характеру чергової “кампанії”, єдиним результатом якої стало-кілька проектів
концепцій державної регіональної політики України, а розвиток засад
регіональної сімейної політики завершився схваленням Концепції державної
сімейної політики [6].
Дедалі гостріше в сучасному суспільстві
постає проблема гомосексуальних меншин. Чимало уваги цьому питанню приділяють
біологи, соціологи, юристи, політики у всьому світі. Проте гомосексуалізм-явище
ще недостатньо досліджене та вивчене. Спроби його дослідити здійснили, такі
іноземні психологи, як З. Фрейд, Де-від К. Світзер, та українські психологи С.
Глузман, А. Кравчук, Л. Липець.
Якщо аналізувати іноземний досвід
поширення одностатевих шлюбів , то у Нідерландах у 2001р. вперше у світі для
одностатевих пар було впроваджено шлюб. Міністерство юстиції Данії, Ісландії,
Норвегії, Швеції, Нідерландів прийшли до згоди, що партнерство, зареєстровані в
одній країні, будуть визнані будь-якою іншою країною. У багатьох країнах
Західної Європи ( Данія, Ісландія, Норвегія, Швеція, Бельгія, Нідерланди,
Франція і Німеччина), деяких регіонів США, Австралії, Канаді, Іспанії існує
можливість офіційно узаконити стосунки між гомосексуальними партнерами шляхом
регістрації спеціального партнерства, більш-менш подібного за своїми правами та
обов’язками на офіційний шлюб [1].
Однак, Українська держава не визнає
одностатеві союзи чи гомосексуальний шлюб. Згідно із ч. 1ст.21 Сімейного
кодексу України “ шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у
державному органі реєстрації актів цивільного стану ”. Хоча він набув
розповсюдження серед деяких соціальних груп. Основною метою шлюбу є народження
та виховання дітей, а не бажання чи не здатність до зачаття дитини є підставою
для розірвання шлюбу, про що свідчать ч. 2 ст. 49 та ч. 2 ст.50 СК України. У
одностатевих парах зачаття та народження дитини не можливе, тому не виконується
основна суспільна функція шлюбу[4].
Розглянемо, які явища впливають на
трансформацію інституту шлюбу:
1) Безробіття;
2)
Посилена міграція населення;
3)
Послаблення родинних зв’язків;
4)
Економічна незалежність жінок;
5)
Ослаблення примусових повноважень держави у сфері особистого життя людей;
6)
Підвищення середнього віку вступу в шлюб;
7)
«репродуктивна революція», завдяки якій пари, раніше приречені на бездітність ,
отримали можливість мати дітей;
8) Зміна
гендерних ролей [2].
Від «шлюбної революції» хтось виграє, а
хтось програє. З одного боку, поширення альтернативних типів шлюбів і
прирівнювання їх до офіційних шлюбів призводить до проблеми ідентифікації шлюбу
як соціального інституту, невизначеності у виконані шлюбних ролей, моменту їх
початку і закінченню, обсягу прав і обов’язків подружжя. З іншого боку, шлюб не
знаходиться на межі вимирання. Добре функціонуючий шлюб залишається надзвичайно
корисним і ефективним методом організації взаємних зобов’язань в особистих
стосунках і підвищення благополуччя людей. Проте, слід розуміти, що сьогодні, в
умовах гендерної рівності й свободи вибору, для того, щоб шлюб був успішний,
потрібні інші якості навички й моделі поведінки, ніж у минулом [5].
Висновки. Очевидно, слід усвідомити
кілька принципових речей. Зрівняння прав сексуальних меншин із більшістю матиме
наслідки у реорганізації соціальної інфраструктури ( у сенсі пенсійного
забезпечення, пільг, які можуть мати гетеросексуальні сім’ї тощо). Поширений
стереотип щодо емансипації гомосексуалів як “моди”, котра охоплює «вершки»
суспільства, також не має вагомих підстав. Просто ці люди є менш залежними від
оцінок оточення, а тому можуть будувати життя у максимальному просторі
комфорту. Але це аж ніяк не означає, що геєм не може бути сантехнік чи двірник,
а обов’язково дизайнер або художник, а лесбіянкою – не може бути дочка
священика.
Список
використаної літератури
1. Мондімор Ф.М. Гомосексуальність: природна
історія .Пер. з англ. Л. Володіної. – К.: У-факторія. – 2008. -333 с.
2. Хайнце Е. сексуальна орієнтація – право
людини. Пер.з англ. З. Баблоян, м. Дмитрієвої і Н. Іванова. –М.: Ідея-Прес. –
2009. – 366
3. Кравчук А. Не пара // Український юрист. –
2010. - № 11. – С 3.
4. Ромовська З.В. Сімейний кодекс України: Науково-практичний коментар. – К.,
2003. – С 65.
5. Липець
Е. Чи потрібно легалізувати в Україні одностатеве партнерство?//Юриспруденція,
теорія і практика – С. 36.
6.
Глузман С. Картина в голубых тонах // Сб. научн. очер¬ков. – 2007. – 27 марта.
– С.11.