Філософія / 2
соціальна філософія
К. політ. н., доцент Скомаровський В.О.
Європейський університет,
Уманська філія
СВОБОДА - ОДНЕ ІЗ КЛЮЧОВИХ ПОНЯТЬ У ФІЛОСОФСЬКОМУ СВІТОГЛЯДІ
Свобода визначає розуміння ключових сутнісних
сил людини, їх поглиблення в історичному процесі, реформування соціального
середовища спрямованого на визнання унікальності, самоцінності і неповторної
людської особистості, можливості її справедливого і вільного розвитку,
захищеної від негативного зазіхання зовнішнього впливу, що обмежує і, навіть,
руйнує її природні, культурні і інтелектуальні можливості, зводячи людську
сутність до знецінення, якою треба тільки управляти, маніпулювати і обмежувати
її свідомі дії.
Свобода – це
міра якісного олюднення людини у соціальному бутті. Людина не живе інстинктами.
Людина діє в людиновимірному, нею створеному культурному середовищі. Це
означає, що людина не пристосовується до навколишнього середовища як тварина.
Навпаки, все що її в природі оточує, людина пристосовує для своїх потреб.
Культурний світ людини постійно збагачується досвідом, розвиваючи і
удосконалюючи соціальне середовище і суспільні відносини. Змінюючи оточуючу
природу в процесі своєї діяльності, людина змінює свою власну природу. Рівень
досягнутого не задовольняє постійно зростаючі потреби і людина вимушена шукати
нові засоби, щоб їх задовільнити. Завдяки творчості людина обмірковує, планує і
матеріалізує власні ідеї. Без свободи думки, творчі задуми людини були б не
здійсненні.
В історії
філософської думки розуміння свободи залежало від уявлення стосунків людини з
природою. Якщо людина шукала гармонію у зовнішніх чинниках, свобода розумілася,
як зовнішня закономірність, до якої треба пристосовуватись. Творець виходе за
межі свободи вибору. «Якби свобода Бога полягала обирати між рівними
можливостями, його свобода була б обмеженою, оскільки він не міг би одного –
здійснювати всі можливості. Припущення,
що Бог вільний у сенсі свободи волевияву, тим самим скасовує божественну
всемогутність, безглуздна» [1; 57].
Людина належить до розумної природи, але її
самість обмежена і залежна від багатьох чинників зовнішнього середовища у середині якого, треба діяти і обирати. В умовах
новочасся вважалося, що зовнішніми чинниками, які впливали на дії людини
виступала створена Богом природа, або ж Бог, який розумівся як Природа. Перше
уявлення про природу пояснювалось так званим деїзмом (Бог досконалий майстер
створив досконалу природу з її досконало функціонуючими законами і усунувся від
впливу на неї). Інше уявлення про природу сформулював Б. Спіноза. На його думку
Природа і Бог не роз’єднані, а тотожні, у якому відсутній центр впливу.
Характеризується цей монізм атрибутом протяжності предметно-речового світу, на
якому відбуваються безліч різнорідних модифікацій і атрибутом мислення, не
характерний для просторової субстанції. Людина відноситься до модусу, який
володіє атрибутом мислення. Ще з часів Відродження схожа думка набула великої
популярності відома під назвою -
пантеїзм. Прихильники деїзму і
пантеїзму були переконані в тому, що ідеї розуму і структура природи
співпадають. Якщо Бог і Природа це одне і теж, в природі повинні функціонувати
абсолютно досконалі закони. Бог-Природа не може бути не досконалим. Думка
деїзму про те, що Бог як абсолютно досконалий майстер не міг творити недосконалий
світ не суперечить пантеїзму про співвідносність розуму і досконалих законів у
житті природи. Людина ж, як одна із частин природи, не здатна, в силу своєї
обмеженості охопити власним поглядом всю природу. Але завдяки розуму людина
спроможна відкривати окремі закони, для власної орієнтації у пошуку гармонійних
стосунків з природою. Відкриття таких законів і їх наслідування створює умови
для людської свободи. Людина позбавлена інстинктивного пристосування до
природи, вона вимушена використовувати свій інтелект у пошуку гармонії з
природою. «Свободною, на думку Спінози, називається така річ, яка існує лише
згідно з самою необхідністю власної природи і визначається до дії саме собою…
Вказана властивість.. належить лише самій субстанції. Що ж до людини, то вона
лише «частина» природи («модус» субстанції) і тому є скоріше річ «примушувана»,
ніж «свободна» [2; 111 – 112]. Пояснення
свободи, мотивовані філософами Нового часу вже не задовольняли тих, хто прояви
свободи вбачав не в природі, а в людині.
Засновник
німецької класичної філософії І. Кант під розумною природою розумів не зовнішні
обставини, які оточують людину і про які їй нічого не відомо, а саму людину,
яка існує як мета в собі. В природі людина не повинна шукати розумність, а
використовувати її як засіб для своєї мети. Природні речі не мають безумовної
цінності. Їхня цінність тільки інструментальна, а от «людина і, взагалі, кожна
розумна істота існує як мета в собі, а не просто засіб, який може застосовувати
та чи інша воля» [3; 208]. Речі, що використовує людина мають ціну, а людина
знаходиться поза ціною. Немає такої ціни, щоб її визначити. Людина безцінна. Як
розумна і вільна істота людина має гідність. Людину не можна використовувати як
засіб, її не можна поневолювати, позбавляти людської сутності. Хто ж
намагається позбавляти людину людського, сам втрачає людську гідність і
передвоюється на засіб сліпої волі, позбавляючи себе права бути людиною.
Християнська свобода вибору (сформульована Августином Блаженним) йти до
самовдосконалення, чи свідомо позбавляти у собі людську гідність складає зміст
кантівської свободи. Джерела свободи знаходяться у середині людини. У власній духовності, а не у природі
людина знаходить основу для самовдосконалення. Розкриватися у повній мірі
людська сутність може тільки у
суспільстві, де кожна людина визнається неперевершеною цінністю, де панує свобода
і справедливість. «Намагаючись бути
вільними, ми бачимо, що моя свобода, цілком залежить від свободи інших людей і,
що свобода інших людей залежить від моєї власної свободи» [4; 341].
Звичайно,
зміст свободи людини не вичерпується декількома тезами аналізу світової
філософської думки. Але, підсумовуючи сказане зазначимо, що розуміння свободи
визначається двома основними напрямками: спінозівським, у якому свобода
тлумачиться як пізнана необхідність (тут людина прирівнюється до
предметно-речового світу) і, другий, сформульований християнською думкою, де
свобода мислиться як усвідомлена дія, за вибір якої треба нести особисту
відповідальність. Але ці два визначення все ж таки мають зовнішню орієнтацію.
Тому доречно додати розмисли про свободу відомого французького екзистенціаліста
Габріеля Марселя, для кого свобода – це рефлексивний внутрішній принцип, який
ґрунтується на загальнолюдських цінностях і не підвладний зовнішнім обставинам,
змін, позицій, чи кон’юктурному тиску [5; 172].
Отже, людина виступає
суб’єктом доцільної, свідомо вмотивованої діяльності і кваліфікується як вільна
особистість. Її внутрішня свобода необхідна умова для реалізації власних
можливостей. Розуміння свободи має не стільки пізнавальну дійсність, скільки, аналіз
умов, за яких можливе її застосування у повсякденному бутті людини і
суспільства. Свобода не підміняється свавіллям. Свобода – це глибинний
внутрішній принцип сформований у людини розвитком світової цивілізації. Її
моральний зміст не повинен залежити від обставин, чи будь-яких зовнішніх
інстанцій. Пануюча в суспільстві свобода створює розмаїття вихідних можливостей,
безліч напрямків для самовдосконалення людини, а отже розвитку суспільства в
цілому.
Література
1.
Рьод В. Шлях філософії: з ХVІІ по ХІХ століття. – Київ: Дух і Літера, 2009.
– 388 с.
2.
Філософія. Курс лекцій: Навч. посібник / Бичко І.В. та ін. – К.: Либідь,
1994. – 576 с.
3.
Кант И. Основы метафизики
нравственности. – М.: Изд-во «Мысль», 1999. – 1472 с.
4.
Сумерки богов / Сост. и общ. Ред. А. А. Яковлева: Перевод. – М.:
Политиздат, 1990 – 398 с.
5.
Марсель Г. Трагическая
мудрость философии. Избранные работы. – М., Издательство гуманитарной
литературы, 1995. – 216 с.