Педагогічні науки /6 Соціальна педагогіка
К.п.н., доцент Краснова Н.П.
Луганський національний університет
імені Тараса Шевченка, Україна
Етика ділових відносин як
галузь наукового знання
Ділове спілкування є необхідною частиною людського
життя, найважливішим видом відносин з іншими людьми. Вічним і одним з головних
регуляторів цих відносин виступають етичні норми, в яких виражені наші уявлення
про добро і зло, справедливість і несправедливість, правильність або
неправильність вчинків людей. І спілкуючись в діловій співпраці зі своїм
підлеглими, начальником або колегами, кожен так чи інакше, свідомо або стихійно
спирається на ці уявлення. Але залежно від того, як людина розуміє моральні
норми, який зміст в них вкладає, в якому ступені він їх взагалі враховує в
спілкуванні, він може як полегшити собі ділове спілкування, зробити його
ефективнішим, допомогти у вирішенні поставлених завдань і досягненні цілей, так
і утруднити це спілкування або навіть зробити його неможливим.
Для того, щоб
існувати в товаристві людей і створювати світ культури, людям необхідно
керуватися якимись правилами в поведінці й взаєминах, відмінними від
інстинктивних дій тварин. Щоб досягти тієї або іншої мети, людям необхідно
відстрочувати задоволення своїх біологічних потреб, діяти спільно з іншими
людьми, жертвувати задоволенням. Тому в культурі спілкування формується система
заборон і суспільно прийнятних способів діяльності.
У процесі розвитку
людства також виникає і еволюціонує система уявлень про добро і зло, хороше і
погане, а також про належну поведінку. Мораль є системою норм, принципів,
цінностей, якими в своїй реальній поведінці керуються люди. Моральні норми –
це правила або зразки, які схвалюються і виступають як приклад нормальної
поведінки в різних життєвих сферах: у праці і побуті, у взаєминах людей, в
професійній діяльності – скрізь, де існують комунікації, відносини між людьми.
Моральна регуляція
носить оцінно-імперативний характер, тобто оцінює вчинки людей, схвалюючи або
засуджуючи їх. Специфіка моралі як регулятора людської поведінки полягає в
тому, що вона діє зсередини людської свідомості. Моральні норми повинні бути
засвоєні і стати проявами самої особи.
Мораль (від лат. moralis – етичний) – це система етичних
цінностей, які визнаються людиною. Мораль – найважливіший спосіб нормативної
регуляції суспільних відносин, спілкування і поведінки людей в самих різних
сферах суспільного життя – сім’ї, побуті, політиці, науці, праці тощо
Найважливішими категоріями етики є: „добро”, „зло”,
„справедливість”, „благо”, „відповідальність”, „борг”, „совість” тощо.
Етика (від греч. ethos – звичай, вдача) – вчення про мораль,
моральність. Термін „етика” вперше спожив Аристотель (384-322 до н.е.) для
позначення практичної філософії, яка повинна дати відповідь на питання, що ми
повинні робити, щоб здійснювати правильні, етичні вчинки.
Етика – це філософська
дисципліна, що вивчає мораль і моральність і що визначає властиву даному
суспільству (співтовариству) сукупність принципів людського спілкування.
Етичний аспект
присутній скрізь, де є спілкування, тобто взаємини між суб’єктами. Суб’єктом
спілкування можуть виступати сама людина (внутрішній діалог), інша людина,
група людей, людське суспільство тощо. Якщо ж в самому собі, іншій людині,
інших людях, суспільстві тощо не бачити людей, суб’єктів, відноситися до них як
до об’єктів для маніпуляцій, „гвинтикам”, то це вже за межами моралі.
У кожній конкретній
ситуації моральні переконання (засвоєні норми) людини можуть і не співпадати з
переконаннями тих, що оточують. Людина має свободу не красти, не брехати, не
зраджувати, не доносити, навіть коли все це практикується такими, що оточують і
приносить їм сьогохвилинну вигоду. Тому деякі автори вважають, що мораль не
стільки регулятор суспільного життя, скільки регулятор індивідуальної
свідомості і поведінки. Проте немає сумніву, що між суспільним життям і
індивідуальною свідомістю і поведінкою немає суперечності: всі люди живуть в
суспільстві, але мають перед суспільством різний ступінь відповідальності і в
цьому сенсі володіють різним ступенем моральності.
У історії етичних
учень існують різні уявлення про те, якою мірою воля людини є вільною. Вислови
про свободу як мимовільне відхилення від заданої необхідності говорив ще
Епікур. Повний розвиток теми свободи як вибору можна знайти в християнстві, що
розуміє людську волю як вільну від якихось причин, що детермінують її: людина
може або слідувати шляхом, вказаним Христом, або відхилитися від нього. У XX
ст. екзистенціалістами свободі волі був доданий статус абсолютності.
Оборотною стороною
свободи робити вибір є відповідальність. Нести відповідальність – означає
прийняти на себе всі наслідки здійснюваних вчинків, розплатитися за них.
Умовами прояву відповідальності є свобода, навмисність і осудність.
Сучасні проблеми
моральної регуляції поведінки пов’язані з складним і суперечливим характером
суспільного прогресу. Характерним для представника індустріального суспільства
є ціннісний релятивізм (заперечення обов’язкових моральних норм), який
переходить у нігілізм (відмова від норм, принципів, законів). На сучасному
етапі розвитку суспільства, при переході до високоіндустріального суспільства,
заміняється „ціннісно-орієнтована поведінка” на „цілераціональну”, при якій
традиції, у тому числі й етичні, починають грати все меншу роль.
Сьогодні умовами, які
сприяють дії людини як вільної й моральної є: відсутність прямої загрози смерті
і принципових обмежень людських можливостей; свідомість і рефлексія, здатність
побачити наявні варіанти і зупинитися на одному з них; наявність суспільно
значущих орієнтирів – ідеалів, цінностей, цілей.
Норми моралі отримують свій ідейний вираз в
загальних уявленнях, заповідях, принципах про те, як повинно поводитися. Мораль
завжди припускає наявність певного етичного ідеалу, зразка для наслідування,
зміст і сенс якого міняються в історичному часі й соціальному просторі, тобто в
різні історичні епохи і у різних народів. Проте в моралі належне далеко не
завжди співпадає з сущим, з реально існуючою етичною реальністю, фактичними
нормами поведінки людей. Більш того, на всьому протязі розвитку моральної
свідомості внутрішнім стрижнем і структурою його зміни є „суперечливо-напружене
співвідношення понять сущого і належного”.
У цій суперечності між належним і сущим існує і суперечлива
суть мотивації спілкування (у тому числі і ділового спілкування та
поведінки людини). З одного боку, вона прагне поводитися етично належним чином,
а з іншого, – їй необхідно задовольнити свої потреби, реалізація яких дуже
часто пов’язана з порушенням етичних норм.
Цей внутрішній конфлікт між піднесеним ідеалом і
практичним розрахунком, етичним боргом і безпосереднім бажанням існує завжди і
у всіх сферах життя. Але особливо напружено він виявляється в етиці ділового
спілкування, тому що саме
в цьому виді спілкування основний предмет, з приводу якого він утворюється, є
зовнішнім для індивідів.
Спілкування – процес взаємодії суспільних суб’єктів: соціальних
груп, спільнот або осіб, в якому відбувається обмін інформацією, досвідом,
здібностями і результатами діяльності. Спілкування виступає як спосіб буття
суспільства і людини. Саме в процесі спілкування відбуваються соціалізація
особи і її самореалізація. На думку Аристотеля, здатність вступати в
спілкування відрізняє людину від „недорозвинених в етичному сенсі істот” і від
„надлюдини”. Тому „той, хто не здатний вступати в спілкування, не відчуває
потреби ні в чому, вже не складає елемент держави, стаючи або твариною, або
божеством”.
Специфіка ділового спілкування обумовлена
тим, що вона виникає на основі і з приводу певного виду діяльності, пов’язаної
з виробництвом якого-небудь продукту або ділового ефекту. При цьому сторони
ділового спілкування виступають у формальних (офіційних) статусах, які
визначають необхідні норми і стандарти (у тому числі і етичні) поведінки людей.
Як і всякий вид спілкування, ділове спілкування має історичний характер, воно
виявляється на різних рівнях соціальної системи і в різних формах. Відмінною
рисою його є те, що воно, не є самоціллю, а служить засобом для досягнення
яких-небудь інших цілей.
З урахуванням всього сказаного етику ділового спілкування можна визначити як сукупність етичних
норм, правил і уявлень, регулюючих поведінку і відносини людей в процесі їх
виробничої та будь-якої діяльності. Вона є окремим випадком
етики взагалі і містить в собі її основні характеристики.
У соціально-філософському плані етика ділового
спілкування визначається суспільно-економічним ладом суспільства, структурою
його соціальної організації і пануючим типом суспільної свідомості. У
традиційному суспільстві, заснованому на спільності соціального життя, колективних
уявленнях, міфологічній свідомості й міжособистісних відносинах, основним
механізмом ділового спілкування є ритуал, традиція і звичай. Їм
відповідають норми, цінності і стандарти етики ділового спілкування.
Під соціальними
відносинами розуміються відношення між групами людей і індивідами, які
займають певне положення у суспільстві, мають відповідний статус і соціальні
ролі. Відносини встановлюються людьми у процесі їх спільної діяльності.
Відносини, що
встановлюються у процесі спільної діяльності в діловій сфері, називаються діловими
відносинами. Ділові відносини можуть підрозділятися на інструментальні і
емоційно-споживчі, безпосередні і опосередковані.
Обидва ряда відносин
людини, і суспільні, і особисті, реалізуються саме в спілкуванні. Таким чином,
спілкування і є реалізацією всієї системи відносин людини. Аналіз
міжособистісних відносин як відносин, що складаються усередині соціальних
відносин, дозволяє розставити акценти в питанні про місце спілкування у всій
складній системі зв’язків людини із зовнішнім світом.
Багатообразні
відносини людини не охоплюються тільки міжособистісним контактом: положення
людини в ширшій соціальній системі також вимагає певної побудови системи його
зв’язків, а цей процес може бути реалізований також тільки в спілкуванні. У
спілкуванні утілюються і міжособистісні, і соціальні, тобто безособові за своєю
природою, відносини.
Уміння поводитися з
людьми належним чином є одним з найважливіших, якщо не найважливішим, чинником,
що визначає шанси досягти успіху в бізнесі, службовій або підприємницькій
діяльності. Дейл Карнегі ще в 30-і рр. XX ст. відмітив, що успіхи тієї або
іншої людини в його фінансових справах, навіть в технічній сфері або інженерній
справі, відсотків на 15 залежать від його професійних знань і відсотків на 85 –
від його уміння спілкуватися з людьми.
Ділова
сфера – сфера діяльності в
широкому сенсі: робота, управління, підприємництво – займає значну частину
життя більшості людей. Спектр ролей, які грає в них людина, достатньо широкий:
керівник, підлеглий, фахівець, член команди або професійної групи, учасник
переговорів, продавець і покупець тощо. Поведінка, відповідна кожній з цих
ролей, припускає демонстрацію певних норм поведінки, очікуваних людьми,
включеними в ділові відносини.
Формування,
реалізація, зміна ділових відносин під впливом зовнішніх (середовищних) і
внутрішніх (організаційних, особистісних) причин розглядається поряд наукових
напрямів: діловою етикою і діловим спілкуванням, етикою бізнесу і
підприємництва, професійною етикою, етикою керівництва і управління тощо.