Педагогічні науки /6 Соціальна педагогіка
К.п.н., доцент Харченко Л.П.
Луганський національний університет
імені Тараса Шевченка, Україна
Культура ділового спілкування
Ділове
спілкування в наші дні проникає в усі сфери суспільного життя. Компетентність у
галузі ділового спілкування безпосередньо пов'язана з успіхом або невдачею в
кожній галузі науки, мистецтва, виробництва, освіти. Ділове спілкування
включено в будь-яку спільну продуктивну діяльність людей і служить засобом
підвищення якості цієї діяльності. Від рівня володіння партнерами ділового
спілкування етичними нормами залежить вміння безконфліктно і продуктивно
вирішувати будь-які проблеми, що виникають у всіх організаціях.
Проблеми
сутності та змісту ролі етики ділового спілкування в життя людського
суспільства знайшли своє відображення у працях сучасних вчених:
Р. Ботавіної, К. Браіма, В. Здоровенко, Е. Каменської,
В. Лавриненко, З. Смелкової, Е. Соловйова, В. Шейнова та
ін.
Культура ділового спілкування – це система норм,
принципів і правил спілкування, а також технологія їх виконання, вироблені
людським співтовариством з метою оптимізації ефективності комунікативної
взаємодії. Культура ділового спілкування
припускає знання, розуміння і дотримання таких норм
міжособистісного спілкування, які:
·
відповідають гуманістичному підходу до
інтересів, прав і свобод особистості;
·
прийняті в цьому співтоваристві як
„керівництво до дії”;
·
не суперечать поглядам і переконанням самої
особистості;
·
припускають її готовність і уміння
дотримуватися цих норм.
Культура ділового спілкування забезпечується
сукупною дією багатьох чинників: моральних, психологічних, соціокультурних,
„технологічних”. Найбільш тісним чином рівень культури ділового спілкування
пов’язаний з моральними установками, цінностями, комунікативними ідеалами
і стереотипами – з тим,
що складає поняття моральної культури. Моральна
культура того або іншого суспільства в цілому або окремих осіб проявляється в
певному рівні їх моральної свідомості; специфіці
моральних
стосунків з оточенням; особливостях
поведінки і
спілкування.
Основні ознаки моральної
культури особи в діловому спілкуванні –
це: шанобливе ставлення до партнера, стриманість, ввічливість, дбайливе
поводження із словом, яке може глибоко ранити людину; ясність цілей
спілкування, готовність зрозуміти, оцінити і прийняти судження співрозмовника; постійне
самовдосконалення, підготовка себе до спілкування; дотримання принципу
толерантності, що породжує взаємну довіру і допомагає попереджати і долати
конфліктні ситуації.
Очевидно, що ці ознаки не виникають самі по
собі. З одного боку, вони
вимагають наполегливої роботи над собою, з іншого боку, це те, в чому людина
може надати допомогу іншому.
Чим вище рівень моральної культури
особистості, тим вище культура ділового спілкування, і навпаки: низький рівень моральної
культури – моральна
„протокультура” породжує дефекти
спілкування, що хворобливо позначаються на
самопочутті особистості і атмосфері в колективі. Для їх попередження або
подолання потрібне знання основних „дефектних” рівнів ділового спілкування.
1. Моральний
вакуум – людина або не знає
необхідних норм ділового спілкування і принципів поведінки (етична і
психологічна „докультура”), або потрапляє в ситуацію, коли її знання втрачають
сенс і не „працюють” в нових умовах.
Перший варіант – явище украй рідкісне, людей
на рівні повного морального вакууму практично не буває: адже навіть дитина в
принципі знає, „що таке добре і
що таке погано”. Моральний вакуум другого типу виникає при зіткненні людини з
ситуацією, практично їй незнайомою – з „іншими” моральними нормами і
принципами. Це – ситуація майже фантастична, але вона може бути і реальною
(синдром маргінальної).
Основний шлях подолання морального вакууму – етична просвіта
– навчання і виховання.
2. Відсутність
моральної ініціативи – людина
займає очікувальну позицію, чекає від іншого турботи і уваги і тільки потім
відповідає на них. Цей стан настороженого очікування і морального
торгу за принципом „ти – мені, я – тобі”. Так,
багато молодих людей, що вважають наше суспільство аморальним і бездуховним,
стверджують, що в таких умовах самому бути моральним неможливо, та і не треба
(„собі дорожче”). Це типовий приклад відсутності моральної ініціативи: нехай
спочатку інші стануть моральними, а вже потім і я.
3. Моральний
камуфляж – прагнення справити гарне
враження, замаскувати
відсутність справжньої моральної культури. Форми
прояву морального камуфляжу можуть бути різними, але, як правило, вони завжди
супроводжуються моральною демагогією, просторікуваннями з приводу падіння
устоїв, закликами до дотримання норм культури.
На жаль, моральний камуфляж особливо
характерний для старшого покоління. При цьому на тлі прагнення читати мораль і
бурчати з приводу моральності молоді робиться виключення для себе: власні вади
або не бачаться, або виправдовуються.
4. Моральний анахронізм – людина керується віджилими
нормами
спілкування, що не відповідають
очікуванням оточення і вимогам сучасної моралі.
Анахронізмом виглядає сьогодні, наприклад,
авторитарний стиль керівництва, нав’язування власної точки зору, нетерпимість
до думки іншого. Анахронізм в спілкуванні вимагає одноманітності думок і
поведінки, накладає заборону на ті або інші – особливо незвичні – форми
поведінки і спілкування, прийняті, наприклад, в молодіжному середовищі.
5. Моральна регресія – спрощення і опрощення устоїв, втрата досягнутого рівня в спілкуванні, що супроводжуються
неповагою до традицій, зневагою до досвіду і заслужених авторитетів.
Цей дефектний рівень часто зустрічається
серед молодих людей. Моральна регресія виражається в небажанні давати оцінку
власним вчинкам, підмічати, що вони зачіпають інтереси інших людей. В той же
час для моральної регресії характерні раціоналізм і прагматизм, жорсткість,
іноді – „випереджаюча агресивність”.
6. Моральна глухота – відсутність
орієнтації на іншого, невміння і небажання
чути його. Це своєрідна форма прояву „глухоти до оклику” (К. Ясперс), але
не первинної, егоїстичної, а виниклої як результат втрати (через життєві
обставини) раніше властивих особі моральних якостей.
Моральна глухота може бути супутником спілкування
як в інтимному житті, так і в соціумі. Молода людина, обдурена і віддана
улюбленою дівчиною, починає цинічно мстити усій жіночій статі, насолоджуючись
переживаннями своїх „жертв” і не випробовуючи до них ніякої жалості. Лікар,
який звик до страждань хворих, втрачає здатність до співчуття, стає байдужим.
Чиновник-бюрократ сприймає скарги літньої людини як каприз маразматика, не
бажаючи вникнути в суть справи тощо.
7. Моральний примітивізм – неприкрита угода з власною совістю в
ім’я особистого інтересу, прояв егоїзму в діловому спілкуванні.
Моральний примітивізм в чомусь сполучається з
моральним камуфляжем. Тут також є присутніми виправдання власних недоліків,
чванливість, чванливість минулими заслугами, відстоювання прав на власну
винятковість і привілеї.
8. Моральна
нетерпимість характерна
для авторитарного
одновимірного мислення, що визнає єдину
(„свою”) істину і правоту. Супроводжується підозрілістю, ворожим відношенням до
інакомислення:
політичного, ідеологічного, культурного, релігійного.
Нетерпимість украй непродуктивна: ворожість заважає почути іншого, навіть коли
він пропонує щось раціональне і корисне.
Розглянуті вище дефектні рівні є прояв антикультури
в діловому спілкуванні. Більше того, вони
виступають основою антиспілкування, оскільки
перешкоджають комунікації, роблять її неможливою.
9. Бар’єр мови – подвійний бар’єр: це одночасно бар’єр „розповіді” і бар’єр
„слухання”. Перший проявляється в мовній безкультурності: недостатній запас
слів; невиразна, монотонна мова; дефекти дикції; відразливий (зрозумілий,
амбітний) тон; відсутність почуття гумору; незнання мовного етикету. Другий
бар’єр вірно було б назвати „бар’єром неслухання”, тому що перешкодою до
спілкування тут виступає саме невміння слухати і чути іншого.
Невміння слухати проявляється в тому, що,
слухаючи співрозмовника, людина: поспішає спростувати його, не вникаючи в зміст
його промови і мотивів; не уміє стримати бажання висловити власну думку; перебиває
співрозмовника, не чекаючи закінчення аргументації; відволікається на несуттєве,
зовнішнє, упускаючи суть мови; вважає, що його знань вистачає, щоб відстоювати
свою позицію; заздалегідь налаштовується на незгоду з опонентом.
Морально-психологічні бар’єри ділового спілкування не є даністю, яку не
можна змінити або знищити. Співробітники організації, що мають недостатній
рівень культури спілкування, що стикаються з бар’єрами шляхом самоосвіти і
самовиховання можуть усунути ці бар’єри в діловому і міжособистісному
спілкуванні.
Цілі, яких хочуть досягти з ділового
спілкування, не суперечать цінностям спілкування, моральні цілі супроводжують
гуманістичні цінності, аморальні цілі пов'язані із запереченням цих цінностей.
Моральний вибір цінностей ділового спілкування передбачає наявність у партнерів
ділового спілкування відповідних моральних цінностей та володіння такими
моральні нормами, які не суперечать цьому вибору.
Література
1.
Зусін В. Я. Етика та етикет ділового
спілкування : навч. посіб. – 2-е вид., перероб. і доп. / В. Я. Зусін. – К. :
Центр навч. літ-ри, 2005. – 224 с.
2.
Персикова Т. Н. Межкультурная коммуникация и
корпоративная культура / Т. Н. Персикова. – М. : Академия, 2002. –
371 с.