Жінка в політиці
Чи повинна жінка займатися політикою? Ця проблема постала дуже давно, але дату визначення питання
можна вказати абсолютно точно. У 1791 році в розпал Французької
революції маловідома письменниця Олімпія де Гуж прорекла: «Якщо жінка має право
зійти на ешафот, то вона повинна мати право піднятися на трибуну». Така
необережна заява коштувала письменниці життя, але вона ж принесла їй безсмертя [1].
Роль жінки у
суспільстві являє собою суперечливе питання, яке цікавить людство протягом
усієї історії його існування. Ще древні греки приділяли велику увагу місцю
жінки у суспільно-політичних відносинах того часу, а розвиток ця тема знайшла у
працях древньоримських філософів, що було пов’язане із великою увагою до
демографічних процесів. Новий виток розвитку ця проблема отримала вже в епоху
Просвітництва у працях французьких дослідників, зокрема можна відзначити Ж.-Ф.
Лафіто, якого підтримали німецькі історики І. Я. Бахофен та Л. Г. Морган.
Великий вплив на статус жінок мало запровадження
християнства. Християнська ідеологія проповідує рівність усіх людей перед
Богом. А в
епоху Просвітництва вперше розглядаються питання про можливості розвитку
жіночих інтелектуальних здібностей і про жіночу освіту.
Мета
роботи – проаналізувати роль жінки у політиці, підкреслити її значущість у
сучасному світі.
Вважається, що
дискримінація – явище природне, пов'язане з біологічною сутністю жінки, що
істотно обмежує потенціал її соціальної активності. Однак у Швеції жінка може
бути депутатом парламенту і мати 3-4 дітей, які прекрасно виховуються в дитячих
садках, де по 5-6 осіб у групі. У Шведському парламенті є спеціальна кімната
для годуючих матерів. У Фінляндії президент – Тар'я Халонен – жінка,
прем'єр-міністр – жінка, мер Гельсінкі – жінка. Ці показники свідчать про високий
рівень розвитку скандинавської держави, яка ще сто років тому була слабким нерозвиненим придатком
Російської імперії.
Тенденція посилення ролі жінок у політиці аж до обрання їх президентами і прем'єрами
поступово стає символом сучасності.
Наприклад, у німецьких виборчих органах введені квоти на представництво чоловіків і
жінок: так, в партії Християнського демократичного союзу 30% місць повинні
займати жінки, а в партії Зелених - 50%. Квотування існує навіть на рівні
земельних рад, тобто в органах місцевого самоврядування. Для довідки: в
парламенті Швеції жінки складають 40%, в Норвегії - 9,4%, у Фінляндії - 33,5%,
в Данії - 33% [2].
Щоб успішно
змагатися з чоловіками, жінка повинна бути набагато обдарованнішою за чоловіка
і не дуже жіночною. Як відзначають соціологи,
на верхи влади потрапляють лише жінки, які пройшли жорсткий відбір: освічені, які
мають за собою підтримку тієї чи іншої політичної партії або сімейну традицію –
кар'єру батька, чоловіка (Індіра Ганді, Беназір
Бхутто); частіше всього немолоді, коли стать вже нікого не шокує. Більш
того, жінка, яка йде в політику, повинна бути мужньою.
Досягнення гендерної
збалансованості у політиці – мета кожної держави, бо таємниця гармонії та
процвітання полягає в балансі протилежностей. Сама природа надає нам зразки
досконалості: позитивні та негативні заряди, інь і
ян, вогонь та вода. Чоловік та жінка – це недосконалі істоти, які
народжені доповнювати, урівноважувати один одного. Вони мають різну вдачу, риси, тому моногамний уряд не може бути
досконалим. Історично склалося, що чоловік і жінка виконували різні функції. В
той час, коли чоловік полював, здобував м’ясо чи воював, щоб відстояти
територію, жінка обробляла це м’ясо, підтримувала затишок в оселі,
облагороджувала побут чоловіка та піклувалася про подовження його роду.
Здатність до відтворення життя наклала відбиток на вдачу жінки. Вона є більш
розсудливою, обережною у діях, ніж чоловік, бо жінка генетично відчуває
відповідальність не тільки за своє життя, а й за безпеку найрідніших, тому жінка
ніколи не піде на невиправданий ризик. Неважко помітити, що в більшості країн,
які знаходилися у катастрофічному положенні, на межі краху саме в цей час до
влади приходила жінка. У тяжкі часи спустошення, безвихідності народ особливо
гостро потребує безпеки та спокою. І жінка, яка несе відповідальність за всю
країну, постає в образі Матері, яка захистить кожного від негараздів. Статистика
свідчить, що держави, які мають у своїх парламентах і урядах менше 25-30%
жінок, не мають успіху в вирішенні проблем
охорони материнства і дитинства, прав дитини, соціального захисту. Світова практика доводить: для жінок на перший план
виходять питання екології, охорони дитинства, охорони здоров'я, соціального захисту
населення, що знаходяться на периферії інтересів чоловіків. В той час, коли
чоловік схильний до завоювань, жінка концентрується на мирному будівництві і
внутрішніх реформах.
Ось і Нобелівська
премія миру 2011 року дісталася жінкам: президенту Ліберії Еллен
Джонсон-Серліф, ліберійській активістці Леймі Гбові і правозахисниці Тавакуль
Карман з Ємену – за «ненасильницьку боротьбу за право жінок на повноцінну
участь в зусиллях з досягнення миру». Хоча до цього протягом п'яти років
Нобелівську премію миру отримували чоловіки,
навіть іноді зовсім далеким від мирних дум і дій. Еллен Джонсон-Серліф - перша
в історії африканська жінка, демократично обрана на пост президента. Вважається,
що війна в Ліберії в 2003 році закінчилася завдяки матері шести дітей Леймі Гбові. У 2002 році вона організувала
масовий рух ліберійських жінок за мир. Нарешті, Гбові сама провела переговори з
досягнення миру з представниками країн, які підтримували воюючі сторони. І
президент країни Чарльз Тейлор, який не поспішав з мирними ініціативами,
змушений був піти на перемир'я.
Варто
зазначити, що лише в 2005 році кувейтські жінки отримали право голосу. Тоді ж
міністром уряду Кувейту стала Масума аль-Мубарак.
Однак жодна з
жінок-політиків не залишила такого глибокого сліду в історії всесвітньої
політики, як «Залізна Леді» – прем'єр-міністр Англії Маргарет Тетчер, яка
управляла країною, керуючись виключно правилами послідовного консерватизму.
Тетчер була на посту прем'єр-міністра з 1979 по 1990 рік. Політичне кредо
Маргарет Тетчер очевидно з її наступного висловлювання: «Краще правило для
політика: якщо хочеш щось сказати – запитай ради чоловіка, якщо хочеш щось
зробити – запитай жінку» [3].
На жаль,
українське суспільство поки не готове прийняти жінку-політика. Про це свідчать
дані чисельних соціальних опитувань, що стали дуже популярними останні кілька
років. Причина цього є не лише у нехтуванні правами жінок
суспільством, а й у певному небажанні чи страсі самих жінок реалізуватися у доволі «чоловічих» сферах життя, зокрема – політиці.
Жінки мають право і мають власний вибір, але вони не завжди ними користаються. Згідно зі світовою класифікацією ООН, Україна за
кількістю в парламенті жінок посіла 115 місце зі 145 можливих.
Конституція України
всім гарантує рівні права, але на практиці дещо інша картина. Наприклад,
кількість представників жіночої статі у
владі всіх рівнів досить низька. І чим вище орган влади, тим менше жінок ми
зустрінемо там – і в нашому парламенті 6-го скликання їх тільки 8,1%. Але це
теж можна вважати прогресом, бо у Верховній Раді 1-го скликання жінки складали
лише 2%, а 4-го – 5,1%. Навіть в органах місцевого самоврядування жінки в
основному є лише заступниками чоловіків-керівників. Недарма існує жарт: «Головна посада жінки – бути
заступником чоловіка».
За останні роки все
більше проявляється тенденція до незалежності жінок. Якості чоловіка – захищати
і приймати рішення – виявляються все слабше. А жінки все частіше стають
відповідальними і за себе, і за своє життя. Більшість наших проблем – це не
проблеми окремо чоловіків або окремо жінок. Це проблеми нашого життя, і треба
вирішувати їх разом. Життя жінки-політика – це її робота. Деякі люди працюють,
щоб жити. Жінки-політики живуть, щоб працювати. Ніколи нічого не роблять тільки
з тієї причини, що так роблять їх друзі. Можливо, саме жінки врятують нашу
планету від усіх руйнувань і нещасть, які вона зазнала, саме жінки покладуть
край війнам, і на Землі буде процвітати мир.
Перелік
використаних джерел:
1. Нєжина Л.П. Місце
жінки у політиці: кухня чи ешафот // Л.П. Нєжина / Соціальна Україна. – 2011. –
№11. – С. 32-37
2. Оксамитная С.О. Жінки
в політиці: міжнародний досвід для України // С.О. Оксамитная, Я.Т. Свердлюк /
Жінки та політика. – 2010. в – №3. – С.74-88
3. Севастова Ю.І.
Маргарет Тетчер – скарб Англії / Ю.І. Севастова. – Львів: Маркс, 2004. –
211 с.
4. Жінка на порозі XXI
століття: становище, проблеми, шляхи соціального розвитку: Зб. матеріалів
Всеукраїнського конгресу жінок, Київ, 21–23 травня 1998 року. – К., 1998.