*112532*
История/1.Отечественная
история
К.і.н. Баковецька
О. О.
Миколаївський національний університет імені
В.О. Сухомлинського, Україна
Римо-католицька
церква України в 30-х роках ХІХ ст.
Повстання,
що вибухнуло у листопаді 1830 року в Польщі, стало відповіддю на включення
польських земель до складу Російської імперії. Згодом воно перекинулося на
землі Правобережної України і Білорусії. Національно-визвольний рух, що охопив
значний регіон, знайшов підтримку з боку римо-католицької церкви. Це призвело до
системних переслідувань конфесії з боку
самодержавства. Саме ідеологія римо-католицької церкви в сукупності з
національною ідеєю, вплив римо-католицького духовенства на населення був, на
думку можновладців, одним з вирішальних факторів під час повстання. Висновок,
що зробила влада, призвів до «корінних змін в національній політиці держави,
царський уряд проводив жорстокі заходи антипольського і антикатолицького
характеру » [3, с.99]
В
статті «Российский конкордат от 3 августа 1847 г. и создание
Тираспольской епархии» отець Болеслав Кумор пише, що після кривавого
придушення польського повстання, вийшла енцикліка папи Григорія ХVІ «Cum
primum» із проханням до Миколи І про поблажливе ставлення до римо-католицької
церкви. Однак «Росія з цього року почала широкомасштабну акцію по знищенню
Католицької Церкви і всього польського на так званих «забраних землях». Царські
накази антикатолицького і антипольського характеру посипались як з «рогу
достатку». [2, с.124]
Необхідно
звернути увагу на те, що реакційні заходи влади проти римо-католицької церкви
набули планомірного характеру ще до початку повстання. Польський
національно-визвольний рух став для самодержавства дуже доречним в справі
пояснення цілеспрямованих репресій проти римо-католиків. Ще в липні 1830 року, згідно
із положенням комітету міністрів, прийнято заходи, направлені на заборону
самовільних відлучок римо-католицького духівництва із місцевостей за якими вони
закріплені, тобто зі своїх приходів.[1, с.249] В цьому ж році вкотре заборонено
католицьким священикам проводити агітацію серед людей православного
віросповідання.[1, с.253] Протягом 1830-1836 років вийшла низка указів, за
якими заборонили уніатам і православним працювати в католицьких костелах і
монастирях, [4, с.32] самовільно побудовані римо-католицькі церкви не
мали права на організацію приходу, навіть якщо католики відповідної місцевості
мали в цьому потребу. В костелах дозволялось проводити богослужіння лише у
визначений місцевою владою час. [1, с.253-342]
Після
початку повстання влада фактично отримує легітимну можливість розправитись з
римо-католицькою церквою, звинувачуючи останню в тісних зв’язках із повсталими.
Заходи проти римо-католицької церкви набувають масованого удару. Вже в грудні
1831 року Комітет у справах Західних губерній затвердив правила конфіскації майна католицьких монастирів.
Згідно із цими правилами, 19 липня 1832 року з’явився царський указ «Про
ліквідацію деяких римо-католицьких монастирів». З метою реалізації документу на
території Правобережної України закрито 61 монастир. [4,
с.32-33] Указом від 25 липня 1832 року закрито всі
католицькі приходські школи на Волині і Поділлі. Від цього часу навчальні
заклади римо-католицької конфесії переведені в управління православної церкви.
В 1832 році вийшов указ, який анулював усі шлюби між католиками і
православними. [5, с.125]
Протягом
1840 – 1843 років вийшла ще низка указів, направлених на знищення
римо-католицької церкви. Серед них можна виділити указ про передачу нерухомого
майна католицької церкви в західних провінціях у державну власність, від 25
листопада 1841 року; про призначення спеціальних секретарів до римо-католицьких
консисторій з метою контролювати дії єпископів, від 1 січня 1843 року.
[2, с.127]
Позиція
місцевої адміністрації відносно римо-католицької церкви не обмежувалась лише
діями в рамках закону. З метою убезпечити себе від звинувачень, зокрема в
бездіяльності, чиновники видавали безліч розпоряджень, що включали в себе
заходи по контролю і обмеженню прав римо-католицької конфесії в
«неблагонадійних місцевостях».
Київській
військовий губернатор, Подільський і Волинський генерал-губернатор Василій
Васильович Левашов 12 травня 1833 року видає припис №12 «Про нагляд за
римо-католицьким і уніатським духовенством». Перед чиновниками та поліцейськими
ставилося завдання - з’ясувати, чи немає у проповідях священиків «чогось не
законного». [5, арк.1-4] Волинський громадянський губернатор розсилає
«…городничим і земським справникам особисто і через надійних і здібних
чиновників… мати пильне таємне спостереження при богослужіннях в
римо-католицьких і уніатських храмах, чи не проголошуються проповіді, що
вміщують у собі підозрілі вислови відносно політичних подій і якщо таке буде
помічено, то про всякі такі проповіді доводити до мого відома, таємно
доставляти списки з їх (іменами)…». [5, арк.6] Результатом розпоряджень стали
доноси на ксьондзів. Так, на початку червня 1833 року, з Київського навчального
округу до Київського генерал-губернатора надійшов лист, в якому повідомлялося,
що вчитель Луцької гімназії Пилип Морачевський підготував рапорт з
наведенням висловів, що проголошувались
ксьондзами Луцького католицького кафедрального собору під час проведення
проповідей. В доносі наголошувалось - «проповіді, більшою частиною наповнені
обурливим духом, що хвилює серця поляків проти руського уряду і породжує в них
полум’я безглуздого патріотизму, яким просякнута кожна жилка цього легковажного
народу. В кожній проповіді можна почути хитрі, темні, але сильно багато значущі
вислови, що проголошуються з полум’яним ентузіазмом». Автор наводить приклади
«темних висловів». Один з ксьондзів звертався до прихожан із закликом:
«переносити з твердістю всі нещастя, які Бог посилає за гріхи. Увірувати, що
всі нещастя на землі не вічні, що всі підступи ворогів цього краю, а саме:
гоніння віри, спустошення храмів, утиски народу, кров невинних, що проливається
руками нечестивців – всі ці біди звернуться на голови гнобителів їх.». [5,
арк.8] Луцько-Житомирському
єпископу Михайлу Пивницькому наказано негайно розібратися в ситуації і усмирити
непокірних. В іншому випадку, «коли миттєво не будуть припинені такі
заворушення» адміністрація погрожувала «приступити до самих суворих мір»
покарання. Михайло Пивницький намагався запевнити можновладців в
благонадійності і вірності пастви та римо-католицького духовенства російському
уряду. Він наголошував, що ксьондзи проповіді читають відповідно до настанов
міністра внутрішніх справ Дмитра Блудова, а саме «щоб в проповідях не були
використані вислови, які не відповідають духу християнському, або двозначні,
або ті, що мають відношення до політики». [5, арк.24-27] В свою чергу,
Кам’янецький єпископ Франциск Мацкевич запропонував Київському військовому
губернатору розіслати підвідомчому римо-католицькому духовенству тексти
проповідей, які не суперечитимуть інтересам держави. Будь-які відхилення від
запропонованих зразків мають суворо каратися. Така пропозиція знайшла схвалення
і в міністерстві внутрішніх справ. В свою чергу Київський військовий губернатор
вносить ще одну поправку – обмежити кількість проповідників, залишити лише тих,
що відзначаються найбільшими моральними якостями і знанням святого письма. В
міністерстві ідея губернатора отримала схвалення. Вже 29 липня 1833 року
Київський військовий губернатор, Подільський і Волинський генерал-губернатор
видає припис за №1652 про нагляд за дотриманням римо-католицьким духовенством «точного сенсу при проголошенні
розданих їм друкованих
повчань» і про дозвіл виголошувати проповіді тільки особам, що
відзначились. До речі, в цих пропозиціях, втілених у життя, не було нічого нового.
У 1832 році міністерством внутрішніх справ видані правила нагляду місцевої
громадянської влади за діями римо-католицького духовенства. В 5 пункті цих
правил наголошувалось і на змісті проповідей, і на особах, що їх виголошують.
[5, арк.28-32] Пояснити подібний «плагіат» можна прагненням місцевих
можновладців скласти з себе відповідальність за ті події, що відбувалися на
підзвітній їм території.
Слід
зауважити, не зважаючи на заборони, тотальний контроль з боку влади і постійну
загрозу бути покараними, римо-католицьке духовенство залишалось джерелом віри,
натхнення для тієї частини суспільства, що не хотіла коритися чужорідній владі.
Про це свідчать справи священиків, [6]
які не зважаючи на заборони, продовжували виконувати свій обов’язок.
Проведення траурних панахид за загиблими, проголошення молебнів по особам, що
переслідуються владою за політичними мотивами – все це було вкрай важливим для
глибоко віруючої католицької частини населення.
Література:
1. Варадинов
Н.В. История Министерства внутренних дел. –Ч3., кн.2.,- СПб, 1861. – ст.249.
2 5. Кумор
Б. Российский
конкордат от 3 августа 1847 г. и создание Тираспольской епархии . // Чаплинский
Б. История церкви в России. - СПб., 2000. - С. 124-128.
3. Лиценбергер
О.А. Римско-католическая Церковь В России: история и правовое
положение / Саратов, 2001. – 382с.
4.
Хитровська Ю.В. Організаційно-правове становище римо-католицької церкви на
Правобережній Україні наприкінці ХУІІІ – на початку ХХ ст.. // Сторінки
історії: збірник наукових праць. – Вип.30. – К.:ІВЦ «Видавництво»Політехніка»,
2010. – С.27 – 42.
5. Центральний
державний історичний архів України, м.Київ (надалі ЦДІАК). – Ф.442.
– Оп.783. – Спр.97. – 33 Арк.
6. ЦДІАК. – Ф.442. – Оп.783. – Спр.123. – 16 Арк.; ЦДІАК. – Ф.442. – Оп.783. –
Спр.131. – 50 Арк.; ЦДІАК. – Ф.127. – Оп.639. – Спр.126. – 50 Арк.
Баковецька
Ольга Олександрівна
м.Миколаїв,
вул. 12 Лінія, буд.11
54028
тел.
0675144741
olgabak@meta.ua