*112868*
К. Приходченко1,
В. Приходченко2, О. Приходченко2
1 –
Донецькій національний технічний університет
2 –
Донецький медичний університет
Працелюбність як визначальний чинник становлення молоді
Значну увагу В. Сухомлинський приділяв вихованню в молоді
працелюбності й обов'язку як моральних якостей. Нормальне, гармонійне виховання
особистості можливе тільки за умови, коли до елементарних життєвих потреб
людини приєднується сильніша, тонша, мудріша спонука – обов'язок. Чим раніше
входить у людське життя поняття обов'язку, формуючи інші, вищі потреби, що
випливають з нього, тим благородніша, духовно багатша, морально чистіша,
чесніша буде дитина. Учитель Сухомлинський наполягав на необхідності виховувати
у дітей обов'язок через працю. Трудові доручення сприяють формуванню
працелюбності, обов'язків, відповідальності за виконання доручення. Трудове
виховання формує працелюбну особистість, яка свідомо і творчо ставиться до
праці як життєвої потреби, як вищої цінності людини і суспільства. У процесі
трудового виховання молодь засвоює трудові уміння, навички культури розумової
та фізичної праці, умілого господарювання, підприємництва. Вона залучається до
сучасних досягнень техніки, вчиться працювати на найпоширеніших машинах,
поводитися з різними інструментами, технічними пристроями, що створює
передумови для підготовки зростаючої людини до праці в сучасному виробництві, а
також до життя в суспільстві, всі сфери якого пронизує техніка, що постійно
ускладнюється. Трудове виховання ґрунтується на принципах:
- єдності трудового виховання і загального розвитку
особистості (морального, інтелектуального, естетичного, фізичного);
- виявлення і розвиток індивідуальності в праці;
- високої моральності праці, її суспільно корисної
спрямованості;
- залучення молоді до різноманітних видів
продуктивної праці;
- постійності, безперервності, посильності праці;
- творчого характеру праці;
- єдності праці та багатогранності життя.
Озброєння навчаючих знаннями в процесі вивчення програмного матеріалу також
відбувається на основі зв’язку з виробництвом і працею. На заняттях молодь
оволодіває науковими поняттями, законами, засвоєння яких не можна звести до
простого заучування. Виховання у навчаючих правильного гармонійного
взаємовідношення матеріальних і духовних потреб, культури бажань, розкриває
шляхи формування психологічної готовності до праці. Важливе значення має те, що
«зв'язок праці і знань полягає в тому, що культура думки виховує культуру
взаємодії людини з природою» [1, С. 87].
В процесі навчання зростаючої людини праці велику роль відіграє опора на їх
особисті спостереження та особистий досвід. При поясненні
нового матеріалу і повторенні вивченого звернення до фактів та явищ, з якими
навчаючі стикаються на практиці, в процесі праці є корисною, служить підґрунтям
формування професійних якостей вміло обраної професії. Це не тільки допомагає
міцному засвоєнню навчального матеріалу і розумінню навчальних основ
виробництва, а й розвиває спостережливість, просторові уявлення, уяву як
необхідний акт творчості. Відзначаються загальні принципи конструювання освітнього процесу на основі гуманістичних
цінностей: принцип свободи; принцип створення ненасильницького розвиваючого
соціально-педагогічного середовища; принцип насичення життєдіяльності освітньої
установи новим, толерантно-орієнтованим змістом; принцип особового підходу до
всіх учасників освітнього процесу.
Таким чином, ефективність процесу засвоєння моральних знань навчаючими,
поряд із формуванням відповідних уявлень і понять, передбачає цілеспрямовану
роботу, що сприяє формуванню в молоді: вміння правильно сприймати моральну
ситуацію; прагнення давати адекватну оцінку моральній ситуації, що
аналізується; здатність правильно робити власний вибір.
Література
1.
Сухомлинський В. О. Як
виховати справжню людину / В. О. Сухомлинський Вибрані твори : в 5-ти т. /
В. О. Сухомлинський. – К. : Рад. школа, 1976. – Т. 2. –
655 с.