Психологія і соціологія /8. Педагогічна психологія

Гарнаєва А.Ю.,  Пущенко М.С.

Дніпропетровський національний університет ім. О.Гончара.

Креативність як показник творчого потенціалу учнів середньої школи.

Особистість є предметом вивчення багатьох психологічних досліджень. Шляхи її формування в молодшому, середньому шкільному і підлітковому віці різні і формуються під впливом багатьох різних факторів. У наш час доволі актуальна проблема різностороннього виховання людини вже на самому початку її шляху. Творчість – це той шлях, який може ефективно реалізувати мету підготовки підростаючого покоління до майбутнього. Показником творчого розвитку є креативність. Під креативністю в психологічних дослідженнях позначають комплекс інтелектуальних і особових особливостей індивіда, сприяючих самостійному висуненню проблем, генерації великої кількості оригінальних ідей і нешаблонному їх рішенню.

Початковий період шкільного життя займає віковий діапазон від 6 – 7 до 10 – 11 років (1 – 4 класи). У молодшому шкільному віці діти мають в своєму розпорядженні значні резерви розвитку. Їх виявлення і ефективне використання – одна з головних задач вікової і педагогічної психології. У цьому віці в основному формується характер дитини, складаються його основні риси.

 На відміну від молодших школярів, які ще повністю залежать від рідних, підліток починає ''дистанціювати'' від дорослих. При цьому чекає від них розуміння своїх прагнень і бажань, підтримки, довіри. Вік з 12 до 13 років вважається критичним періодом розвитку. Найчастіше це пов’язано з тим, що швидкий темп фізичного і розумового розвитку створює передумови для утворення таких потреб, які не можуть бути задоволені в умовах недостатньої соціальної зрілості школярів цього віку.

Юність – завершальний етап формування особистості. Старший школяр стоїть на порозі виходу у самостійне життя. Юнацький вік (14 – 15 років) – це вік підвищеної активності, ініціативності, прагнення до пізнання, небезпеки, ризику. Саме в ранньому юнацькому віці головним новоутворенням є відкриття власного Я, розвиток рефлексії, усвідомлення власної індивідуальності та її властивостей, поява життєвого плану, настанова на свідому побудову життя.

Але не зважаючи на вік, психологи, що вивчають обдарованих і талановитих дітей, відзначають, що вони часто виділяються серед інших. Багато учених єдині в своїй думці: обдарована дитина нерідко швидше дорослішає, вона раніше формується як особистість і в середовищі однолітків відрізняється завдяки наявності особових якостей і властивостей. Між рівнями творчої обдарованості людини і креативністю існує певний зв'язок, який має чітко виражену вікову періодизацію.

З метою виявлення  таких креативних дітей серед учнів звичайних СЗШ нами було проведено ряд досліджень за різними методиками, що мали різнопланові завдання як описового, так і малюнкового характеру, в яких взяло участь 565 учнів віком від 9 – 15 років різних шкіл.

Учні були поділені на 3 вікові групи у зв’язку з віковими, психологічними та іншими відмінностями дітей різного віку. В першу групу увійшли учні віком 9 – 11 років. Другу групу склали учні віком 12 – 13 років. В третій групі були підлітки віком 14 – 15 років.

Дослідження за методикою Торренса дало змогу визначити 5 рівнів креативності: дуже високий, високий, вище середнього, середній, нижче середнього. Таким чином ми виявили, що найбільший відсоток учнів мають середній та вище середнього рівні креативності у всіх трьох групах; дуже високий рівень креативності притаманний учням першої групи віком 9 – 11 років; високий рівень та рівень креативності нижче середнього був зареєстрований у другій групі (12 – 13 років.

Дослідивши прояв рівнів креативності учнів, вказаних трьох груп різного віку в цілому, ми вирішили більш детально проаналізувати прояв творчих здібностей у хлопчиків та дівчаток окремо. Кожна з досліджених груп була поділена за гендерною ознакою. Тож результати показали, що гендерний фактор має певне відображення у рівні розвитку креативності дітей досліджуваного віку. Превалювання у хлопчиків високого та вище середнього рівнів розвитку креативності в порівнянні з дівчатками може свідчити про те, що хлопчики у цьому віці виявили значно більший творчий підхід до вирішення поставлених перед ними задач.

Допоміжним тестом, що дав можливість виявити особистісні властивості прояву креативності, був тест «Фігурна форма». У даному тесті пропоновані 5 рівнів розвитку креативності – дуже високий, високий, середній, нижче середнього, низький, якідещо відрізняються від тих, що були відображені у тесті Торренса. Дане тестування показало, що в групі дітей молодшого шкільного віку (9 – 11 років) переважає високий та середній рівні розвитку креативності по цьому тесту. Дослідивши прояв рівнів розвитку креативності дівчаток та хлопчиків віком 9 – 11 років, можна зазначити, що відсоток хлопчиків, які мають високий та нижче середнього рівні креативних здібностей, вищий за дівчаток. В той же час відсоток дівчаток цього віку, що мають  дуже високий рівень розвитку креативності, вище на 12% відносно хлопчиків.

Дещо інша картина спостерігалася при дослідженні рівнів розвитку креативності у другій віковій групі (12 – 13 років). Нами було встановлено, що високий рівень розвитку креативності у цьому віці притаманний більше дівчатам, ніж хлопцям. Це може бути пов’язано із тим, що дівчатка цього віку мають більш гнучку пам'ять, швидше запам’ятовують, а також легше розв’язують логічні задачі. В той же час у хлопців превалював середній рівень розвитку креативності. Дуже високий рівень розвитку креативності в даній віковій групі був однаковим. Що стосується прояву нижче середнього та середнього рівнів розвитку креативності у досліджуваних цієї групи видно, що дані у хлопців дещо перевищують показники дівчат. Низький рівень розвитку креативності був зареєстрований у незначної кількості учнів.

Отже, порівнюючи рівні розвитку креативності учнів двох вікових категорій (9 – 11 та 12 – 13 років) можна зазначити, що з віком прояв креативності у дівчат та хлопців має тенденцію до змін за винятком дуже високого рівня креативності.  Враховуючи те, що хлопці та дівчата 12 – 13 років у порівнянні з учнями 9 – 11 років більш схильні до глибокої творчої розумової праці, ми провели дослідження по виявленню рівнів креативних здібностей у другій віковій групі за методикою Х.Зіверта, бо вона дозволяє визначити три рівні креативних здібностей: високий, середній, нижче середнього.

Дослідження по методиці Х.Зіверта проводилось лише в групі учнів віком 12 – 13 років у з в`язку з тим, що виявлення рівнів креативних здібностей варто визначати у підлітків, оскільки дана методика не є адаптованою для учнів молодшого шкільного віку. При дослідженні динаміки рівнів креативних здібностей дівчат та хлопців віком 12 – 13 років виявилось, що найбільше число досліджуваних учнів мали середній рівень креативних здібностей. При цьому у групі дівчат цей показник був дещо вищий. ніж у групі хлопців. В той же час високий рівень креативних здібностей переважав у хлопців, так само як і рівень креативних здібностей нижче середнього.

Таким чином, дослідивши прояв рівнів креативних здібностей дівчат та хлопців віком 12 – 13 років, можна зазначити, що відсоток хлопців, які мають високий та нижче середнього рівні креативних здібностей, вищий за дівчат. В той же час відсоток дівчат цього віку, що мають середній показник рівнів креативних здібностей, вищий відносно хлопців.

При порівнянні результатів тестів «Фігурна форма» та Х. Зіверта відносно другої вікової категорії (12 – 13 років) було виявлено певні розходження. Так за тестом  «Фігурна форма» найбільше учнів мають показник високого рівня розвитку креативності, в той час як за методикою Х. Зіверта переважають учні з середнім рівнем креативних здібностей. Різниця існує і в показниках відносно дівчат та хлопців. Згідно отриманих даних, за тестом «Фігурна форма» дівчат з високим рівнем розвитку креативності на 4% більше, ніж хлопців, але така ж різниця спостерігається і в дослідженні за методикою Х. Зіверта, проте тут високий рівень притаманний більше хлопцям, а ніж дівчатам. Згідно методиці Х. Зіверта середній рівень креативних здібностей мали більше дівчат, ніж хлопців, а от за другим тестом результат середнього рівня розвитку креативності більш характерний хлопцям. Кількість учнів з низьким рівнем розвитку креативності була майже рівною за обома тестами.

Така різниця отриманих нами даних за різними методиками може свідчити про те, що, можливо, тест «Фігурна форма» є більш адаптований для дітей молодшого шкільного віку, оскільки в середній віковій групі даний тест показав, що найбільше учнів мають високий рівень креативності, в той час, як середній та низький рівні мали майже однаковий відсоток досліджуваних. Отже для виявлення рівнів креативності у молодших школярів слід підбирати методики малюнкового та графічного змісту, а для середньої вікової групи такі методики мають бути більш ускладненими або ж іншого характеру.

Зовсім інша картина у порівнянні із другою віковою групою спостерігалася при дослідженні рівнів креативних здібностей у старшій віковій групі (14 – 15 років). Експерименти показали, що високий рівень креативних здібностей притаманний більше юнакам, ніж дівчатам. В той же час середній рівень креативних здібностей превалював у дівчат. Що стосується прояву нижче середнього рівня креативних здібностей у досліджуваних цієї групи, то дані у дівчат та юнаків майже не відрізняються.

Таким чином, звертає на себе увагу те, що кількість учнів, як юнаків так і дівчат, що мають високий рівень креативних здібностей, зросла у порівнянні з учнями попередньої групи (12 – 13 років). Кількість осіб із нижче середнього рівнем креативних здібностей практично не змінилась. Поряд з цим у групі юнаків значно зменшилась кількість учнів, що мають середній рівень креативних здібностей; в групі дівчат це зменшення було нижчим. Порівняльний аналіз рівнів креативних здібностей серед юнаків та дівчат свідчить про те, що юнаки з високим рівнем креативних здібностей із значним відривом випереджують дівчат. Якщо у молодшій віковій групі відношення високого рівня креативних здібностей складало 24% і 20%, то у старшій віковій групі воно досягло 37% і 16% учнів відповідно.

Отже, порівнюючи дані двох вікових категорій (12 – 13 та 14 – 15 років) можна зазначити, що з віком прояв креативних здібностей у дівчат має тенденцію до зменшення, а у юнаків навпаки.

Але враховуючи те, що при проведенні досліджень в учнів даного віку не можливо досягти достовірних результатів лише за однією методикою, ми провели  додаткове дослідження по виявленню рівня творчого потенціалу у цій віковій групі.

Методика А.Н.Лука дозволяє визначити три рівні творчого потенціалу серед учнів віком 14 – 15 років: значний, нормальний, низький. При аналізі прояву творчого потенціалу у юнаків та дівчат виявилося, що значний творчий потенціал у юнаків на 10% був більшим, аніж у дівчат. Відносно нормального творчого потенціалу значної різниці між рівнями цього показника не було.

 Таким чином, враховуючи всі відомі та виявлені нам факти, можна сказати, що вивчення обдарованості і креативності серед учнів різного віку і статі є доцільним з врахуванням зміни системи освіти та соціуму в цілому.

Література

1. Гарнаєва А.Ю., Пущенко М.С. Вікові аспекти динаміки розвитку креативності / Матеріали Міжнарод. наук. – практ. конф. «Perspektywiczne opracowania nauki i techniki 2007», м.Перемишль, 2007. – с. 2527.

2. Гарнаєва А.Ю., Пущенко М.С. Статеві відмінності прояву креативності учнів середньої школи / Матеріали Міжнарод. наук. – практ. конф. «Научно пространство на Європа  – 2008», м.Софія, 2008. – с. 48 50.

3. Пущенко М.С., Гарнаева А.Ю. Особенности проявления креативных способностей учащихся среднего и старшего школьного возраста / Материалы Международ. науч. конф. «Ломоносов – 2008», г.Севастополь, 2008. – с. 460 – 462.