Бондаренко Н. О.
Вінницький державний педагогічний
університет
Заборонена церква:
умови існування греко-католиків
в УРСР у другій
половині 1970-х рр.
Гельсинські угоди
1975 р. змусили лідерів СРСР на офіційному рівні дещо послабити наступ на релігійну
сферу, що дало поштовх руху громадян в країні за права людини і свободу
совісті. В УРСР, зокрема, у листопаді 1976 р. виникло неофіційне об’єднання – Українська
Гельсинська група, яка різними шляхами почала піднімати на Заході питання про
переслідування уніатів в Україні. Апостольський престол папи Іоанна Павла ІІ у
1978 р. активізував політику Ватикану на захист УГКЦ. У листі до радянського
уряду Павло ІІ, посилаючись на Загальну декларацію прав людини, яку підписав
Л.Брежнєв у 1975 р., закликав не чинити перепон віруючим [1, с. 248].
Органи влади,
проте, антирелігійний тиск не припиняли, особливо у ставленні до нелегально
діючої Української греко-католицької церкви. Суттєво зменшити вплив Церкви влада
не могла, однак настирливо продовжувала це робити. Відбувалося тотальне
стеження за уніатами, багатьох з них притягували до адміністративної й
кримінальної відповідальності, залякували, створювали нестерпні умови
існування. Греко-католицькі храми закривали, знищували церковне майно. У
храмах, де проводились богослужіння за уніатським каноном, особливо у великі
свята, міліція та органи КДБ розганяли віруючих, або перед відправою оточували
церкви, не пропускаючи прихожан. Влаштовувалися облави на уніатських священиків
і єпископів. Чинився тиск на активістів, зокрема, у квітні 1977 р. на
Закарпатті був заарештований правозахисник і греко-католицький діяч Й.Тереля, а
вже у вересні його було ув’язнено на три роки у Дніпропетровській психіатричній
в’язниці [2, с. 91-93].
Однак підпільна
діяльність УГКЦ не припинялася. На 1975 р. найбільше віруючих Церкви зберігалося
у Бережанському, Бучацькому, Тернопільському, Заліщицькому районах
Тернопільської; Городоцькому, Нестерівському, Пустомитівському, Самбірському,
Сокальському Львівської; Тлумацькому, Івано-Франківському, Долинському,
Рогатинському районах Івано-Франківської областей [3, с. 333]. У 1976 р., за підрахунками
влади, в УРСР було 290 уніатських священиків, 497 ченців, 305 покутників. Зокрема
на Закарпатті у червні 1976 р. мешкав 71 священик, 15 ченців і 98 покутників [4,
с. 386]. У Львівській області уніатські єпископи Й.Федорик і В.Стернюк
висвятили в духовний сан трьох віруючих, підготували до чернецтва 16 студенток,
в основному з медичних і педагогічних ВНЗ і училищ. Віруючих юнаків: Ховзуна,
Войтовича, Сметка, Кобильника і Гуменюка, які улітку намагалися вступити до
духовних навчальних закладів, органи влади характеризували такими, що стали ченцями
[5, арк. 18-19]. У 1978 р. два львівські підпільно висвячені ченці-василіани з
метою гідного вшанування перевезли з Києва прах єпископа Й.Коциловського,
засудженого за “націоналістичну” діяльність і померлого в ув’язненні. Його
поховали в центрі Янівського кладовища, поставивши на могилі уніатський хрест з
написом “Просить молитви” [6, арк. 50-52].
Умови підпільного
існування, форми на методи діяльності уніатів були різноманітними. Колишні священики
зберігали удома церковне майно, ченці продовжували вести чернечий спосіб життя
у своїх помешканнях. У багатьох храмах молитовні збори віруючих, які перейшли у
православ’я, проходили згідно канонів УГКЦ, уніати домагались також відкриття
православних храмів. Місіонерська діяльність частини уніатського духовенства
посилилася після обрання папи Іоанна Павла ІІ. За інформацією інспектора Ради у
справах релігій в УРСР М.Божка на 1979 р. у республіці на зміну стихійній
діяльності окремих священиків і ченців налагоджувалася чітка організаційна
структура Церкви [4, с. 387, 390]. Підвищувалася дисципліна священиків, їх підготовка, вербувалися
молоді черниці, проводилась робота серед православного духовенства і віруючих
для навернення їх у греко-католицизм, поширювалися релігійні знання серед дітей
і молоді. Продовжували діяти “домашні” монастирі та церкви, у селах, де були закриті храми,
місіонерську роботу проводили ченці та черниці. Церква була добре забезпечена
матеріально, оскільки надходили пожертви від віруючих і з діаспори [3, с. 342].
Обслуговували
нелегальну УГКЦ шість єпископів. Вони встановили зв’язки з кардиналом Й.Сліпим,
який направляв в Україну місіонерів для підтримки уніатів. Близько 50%
священиків, які перейшли у православ’я, залишалися на позиціях уніатства. Також
у багатьох церквах, що офіційно вважалися православними, як внутрішня
атрибутика, так і богослужіння були уніатськими. Більшість богослужінь
проводились нелегально, за спрощеним нетривалим ритуалом, в основному уночі.
Афішувати релігійну приналежність уніатське духовенство віруючим не
рекомендувало [4, с. 391-392]. У Львівській області, де влада станом на початок
1979 р. виявила 370 колишніх священиків і ченців, між представниками різних
духовних орденів існував обмін релігійною і нерелігійною інформацією.
Духовенство в проповідях указувало на необхідність відповідно до закону про
свободу совісті піднімати питання відновлення уніатства і зрівняння його в
правах з іншими релігійними організаціями. Віруючих також закликали стійко
переносити утиски, страждання, бути готовими на муки за Божу справу [6, арк. 50-52].
Література:
1. Марчук В.
Церква, духовність, нація. Українська греко-католицька церква в суспільному
житті України ХХ ст. – Івано-Франківськ, 2004. – 464 с.
2. Мартирологія
українських Церков. У чотирьох томах. Том ІІ. Українська Католицька Церква. –
Торонто; Балтимор, 1985. – 839 с.
3. Пащенко В.
Греко-католики в Україні. – Полтава, 2002. – 616 с.
4. Пащенко В.
Православна церква в тоталітарній державі. Україна 1940 – початок 1990-х років.
– Полтава, 2005. – 630 с.
5. Центральний
державний архів громадських об’єднань України. – Ф. 1. – Оп. 25. – Спр. 1357.
6. Там само. –
Спр. 1887.