Яремко Дмитро Валерійович
Ужгородське міське управління
юстиції закарпатської області
Джерела литовсько-руського права другої половини XV - початку XVI
століть
Джерелом права в
українських землях литовсько-руської доби були звичаї, міждержавні договори,
привілейні грамоти, земські статути та збірники законів.
У період існування
Великого князівства Литовського на землях України до кінця XV ст. діяло старе
українське звичаєве право. Проголосивши принцип «старовини не чіпати, а нового
не вводити», великі литовські князі не лише підтвердили на українських землях
дію звичаєвого права, але й сприяли його розвиткові. Особливу роль серед
джерел права в Україні відігравала Руська Правда, яка значно вплинула на
розвиток правових систем Великого князівства Литовського і Польського
королівства, у складі яких перебувала більшість українських земель [2].
Юридичними джерелами
литовсько-руського права слід вважати ухвалені державою або визнані нею норми
права, що надавало їм офіційного загальнообов’язкового значення. Вони
поділялися на такі види: правові звичаї, об’єднані в систему усного звичаєвого
права; нормативно-правові акти писаного світського права, насамперед привілеї;
релігійно-правові норми християнського (канонічного права); внутрішні
нормативно-правові договори земського права; міжнародно-правові акти; судові
декрети. Правовий прецедент не був джерелом литовсько-руського права, проте
судово-адміністративними урядовцями у своїй службовій діяльності
використовувалася практика судів, яка була не обов’язковою для застосування.
Суто юридичним завданням систематизації джерел литовсько-руського права було
вдосконалення діючих привілеїв та упорядкування правових звичаїв, приведення їх
до повної внутрішньої узгодженості шляхом створення як єдиних,
загальнодержавних збірників нормативних актів: Жалуваної грамоти 1457 р.,
Судебника Казимира IV 1468 р., так і місцевих Уставних земських грамот [1].
Таким чином, в
українських землях правова система сформувалася на основі синтезу місцевого
звичаєвого права і нормативних актів у вигляді судебників, статутів, сеймових постанов, привілеїв Польського королівства і Великого
князівства Литовського.
Польське право не
було з’єднане однією системою. Неодноразові спроби кодифікації не дали бажаних
результатів. Замість цього у Польському королівстві створювались збірки, які
вміщували видані раніше статути і конституції, а також норми звичаєвого права.
Серед законодавчих актів особливого значення набули Генрікови артикули 1572 р [3].
Прагнення до
кодифікації законодавства мало у Литві більш сприятливі умови, ніж у Польщі. Наслідком
цього була поява у Великому князівстві Литовському у XV ст. Судебника, а у XVI
ст. — трьох Литовських статутів.
Судебник Великого
князя Казиміра був укладений урядовцями — правниками великокнязівської канцелярії
і стверджений на сеймі у 1488 р. у Вільні. Судебник стосується порушень кордонів, наїздів, крадіжок, панського суду
над селянами. У ньому містяться змішані старі українські та нові станові поняття.
Дещо взято з “Руської Правди”.
У І Литовському
статуті (пізніше він одержав назву «Старого»), який було прийнято на вальному сеймі 29 вересня 1529 р., одержали
юридичне закріплення основи суспільного і державного ладу, що склався на той
час у Литві та в українських землях, які входили до складу князівства.
Литовський статут 1529 р. складався з
13 розділів і 264 артикулів. Він містив норми державного, адміністративного, цивільного, сімейного, кримінального, а також інших галузей права.
Статут проголошував, що усі особи, «як злиденні, так і багаті», повинні були
судитися на основі норм, викладених у статуті [4].
Унікальність статуту
1529 р. у тому, що його кодифікаторам внаслідок значної теоретичної роботи вдалося
створити таку систему права, яка була однаково прийнята в усіх кінцях
величезної різномовної держави. Органічно поєднаними у статут увійшли,
зокрема, деякі положення Руської Правди, норми звичаєвого (українського,
білоруського та литовського) права, ряд
пунктів з польських та німецьких судебників, у тому числі з Саксонського
Зерцала.
Видання Литовських статутів, певна річ, обмежувало сферу застосування норм звичаєвого права. Однак воно, як і раніше, продовжувало діяти поряд з писаним правом. І Литовський статут, наприклад, прямо дозволяв суддям при відсутності «писаної» норми вирішувати справу «на основі старого звичая».
Значне поширення в українських землях одержало магдебурзьке право, згідно
з яким окремі міста України отримували самоврядування і право «між собою судитися
і радитися». Відомо
воно у вигляді збірників німецького
права у польському перекладі. Найбільш авторитетним серед них був
збірник під назвою «Статті магдебурзького права», виданий у 1556 р. Бартоломеєм
Троїцьким. Слідом за цим збірником він підготував і видав ще п’ять книг,
присвячених різним розділам міського права, їх розглядали як офіційну інтерпретацію
магдебурзького права [1].
До джерел права в
Україні треба віднести і канонічне (церковне) право. Правовими джерелами православної церкви в українських землях були кормчі
книги — «Номоканон» (збірник церковного права) і церковні устави князів
Володимира і Ярослава («Сувій Ярослава»). Найбільш відомою католицькою кодифікацією
канонічного права, яка. діяла у Великому князівстві Литовському, був «Звід канонічного
права» 1532 р. Певне відношення до джерел церковного права мали привілеї
польських королів Сигізмунда І (1511 р.) і Стефана Баторія (1588р.).
Специфічне джерело
права являли собою і гетьманські
(військові) артикули, які видавалися у Великому князівстві Литовському і Речі
Посполитій. Вони фактично були першими збірниками військово-судового і
військово-кримінального права.
Важливе значення в
українських землях мало звичаєве козацьке право — сукупність правових звичаїв,
що встановлювалися у сфері козацтва [2].
Перелік використаних джерел:
1. Ващук Д.П. Обласні привілеї
Київщині та Волині: проблема походження датування і характеру (друга половина
XV - початок XVI) // Український історичний журнал. - 2004. - № 1;
2. Захарченко П. Вікторов І. Суспільно-політичний лад і
право України у складі Великого Князівства Литовського // Історія України. -
2002. - № 33-34 (вересень);
3. Савченко Н.М. Історія України: соціально-політичний
аспект. - Харків, 2003;
4. Старостина
И.П. О месте судебника Казимира 1468 г. в праве Великого княжества Литовского.
// Культурные связи народов Европы в XVI в. - М., 1983.