Педагогические
науки/2. Проблемы подготовки специалистов
Новородовський
В.В., Коломієць Ю.В.
ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний
педагогічний університет імені Григорія Сковороди»
Шкільний курс креслення
– основа формування графічної культури особистості
Сучасна школа
переживає процес становлення пов’язаний із зміною напрямку
соціально-економічного розвитку країни. Відбувається переорієнтація ціннісних орієнтирів, перебудова системи
суспільного виробництва і, відповідно, оновлюється змістове наповнення
освітньої галузі.
Протиріччя, яке виникло між все більшим зростанням ролі
графічної інформації в житті суспільства, в діяльності багатьох людей, і
зневажливим ставленням до вивчення креслення у школі, можливо усунути тільки на
основі нової орієнтації графічної підготовки школярів. Ця орієнтація в першу чергу
повинна визначатись розумінням графічної підготовки не тільки як обсягу певних
знань і вмінь, а більш широко – настав час вести мову про графічну підготовку
як обов‘язковий елемент загальної середньої освіти, а то й навіть про
формування графічної культури школярів.
Поняття графічної культури охоплює сукупність таких важливих якостей
школяра, як уважність і спостережливість, здатність до логічних міркувань,
точність і координація рухів тощо. Всі ці якості достатньо вивчені і висвітлені
у доступній для кожного вчителя літературі (важливо тільки не випускати їх з
поля зору).
Важливим показником сформованості графічної культури школяра повинно стати
його усвідомлене прагнення користуватись графічною інформацією у різних
навчальних ситуаціях: при потребі зафіксувати нові для себе відомості (як тут
не згадати ідею опорних конспектів, яка ґрунтується суцільно на умовно-знакових
зображеннях), дізнатись про принцип дії технічного об’єкта (побутового чи
навчального) за технічною документацією на нього, передати свою думку стисло і
лаконічно у вигляді графічного зображення тощо.
Визначення потреби у
графічній культурі сучасної людини вимагає врахування суттєвої обставини:
особливості будь-якої предметної діяльності повинні розглядатись з точки зору
їх узгодженості з умовами практичної діяльності в реальних життєвих умовах.
Тому рівень графічної підготовки людини вже не може визначатись тільки ступенем
опанування нею способами побудови графічних зображень. Більш актуальною в
багатьох видах сучасної діяльності людини стає готовність до уявного оперування
образно-знаковими моделями, рухливість образного мислення. Звісно, що вагомий
внесок у розвиток образного мислення школярів вносять всі без винятку навчальні
предмети. Але не слід випускати з поля зору ту обставину, що тільки на уроках
креслення в процесі оперування об’єктами графічної діяльності створюються
належні умови для розвитку специфічного виду мислення – просторового.
Незважаючи на всю
значимість просторового мислення в багатьох видах діяльності людини (найчастіше
це пов’язано з користуванням найрізноманітнішою графічною інформацією) саме
поняття “просторове мислення” дуже часто ототожнюється з уявою (процес
оперування різноманітними образами) чи уявленнями (образи, створені в уяві
людини). Спілкування з учителями показують, що переважна більшість з них зовсім
не розуміють у чому полягає різниця між просторовим мислення і просторовою
уявою, і застосовують ці терміни як синоніми.
Найчастіше просторовим
мисленням називають діяльність людини, пов’язану з процесом створення
просторових образів і встановлення відношень між ними шляхом оперування самими
образами та їх елементами. Виділення такої діяльності в особливий вид
визначають, по-перше, особливості її змісту (оперування образами), по-друге,
характер її здійснення (видозміна образу в уяві) і, по-третє – специфічні умови
її виникнення. Все це переконливо доведено працями багатьох відомих фахівців в
галузі педагогічної психології (О.П.Кауфман, О.М.Кабанова-Меллер, Н.П.Лінькова,
Ф.М.Шемякін, І.С.Якиманська). Основою просторового мислення є діяльність уявляння,
яка відбувається на основі сприйняття графічних зображень реальних предметів.
Оперативною одиницею просторового мислення є образ. Це дає підстави вважати
поняття просторового мислення видовим по відношенню до поняття образного
мислення. Причому, просторовий образ на відміну від інших образів має свої
особливості – у ньому відображаються тільки просторові характеристики
предметів: форма, величина, взаємне розміщення складових частин тощо. Тому
просторове мислення відрізняється від образного, у якому виділення і аналіз
просторових характеристик не завжди мають місце.
Учителі всіх предметів повинні об’єднати свої зусилля
на формування справжньої графічної культури школярів – для цього потрібне безперечне
дотримання єдиного термінологічного і графічного режиму в школі, дотримання
спільних і цілеспрямованих вимог до культури застосування графічної інформації,
до формування у школярів постійної потреби користуватись графічними засобами
передачі інформації. Коли така діяльність стане нормою, то це і буде запорукою
того, що графічна культура займе належне місце в системі особистісних цінностей
кожного школяра.