ВИХОВАННЯ ІНТЕРЕСУ ДО
ЗМІСТУ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ ТА ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ЕТИКИ У ДОШКІЛЬНЯТ.
А. І. Просенюк, студ. Г. Бабак
На сьогоднi icнyє нагальна потреба розглядати питання екології в ycix сферах людської діяльностi. Обов'язково має розкриватися це поняття в дитячих навчальних закладах задля
пiдвищення рiвня екологiчноi культури пiдростаючого поколiння, покрaщення екологiчних
знань у юних природокористувачiв, адже саме вони отримують icнуючу сьогоднi
екологiчну ситуацiю у спадок.
Слiд зазначити, що успix природоохоронної справи
мaє не лише техногенну основу - це спосiб життя, мислення, взаємовiдносин
з довкiллям та оточуючими, це питання
психологiчної та духовної готовностi до життєдiяльностi та життєтворчостi дитини на засадах
нерозривної єдностi людини з
середовищем, в якому вона мешкає. Слушною в цьому планi є думка вченої С. Мещерякової: «...дитину виховує вся
оточуюча система взаємовiдносин". Мудрим у цьому аспектi в
системi цiнностей та норм є внесок народного
досвiду. Здавна люди жили за одним з великих законiв буття: брати у природи лише стiльки, скiльки необхiдно
для життя.
Для дитини завжди цiкавi
речi, що виникають у природi. Своїм невпинним життєвим рухом
природа приваблює
дошкiльника,
спонукає
до роздумiв, впливає на його емоцiйну сферу. Разом з цим, не
менший iнтеpec
являє
для дошкiльника його особисте мicце в певнiй екологiчнiй системi як
територiї
для творчоi життєдiяльнocтi.
Екологiчне виховання та
виховання інтересу до змісту художніх творів у дошкiльникiв проходитъ через низку етапів. Його
змiст ускладнюється в міру
дороcлiшання та розвитку дитини.
3начну роль у процесi екологiчного виховання та виховання до змісту
художнього твору вiдiграють твори усної народної творчостi. Так, в
укрaїнськiй народнiй казцi
«Лисиця та Рак» подано образ Лисицi, котра жорстоко кепкує з незграбної будови
Рака та образ мудрого Рака, який сприймає свою
будову з розумiнням, як даннiсть i береже те, що є для нього
природнiм та рацiоналъним («Точу клешнi, бо
так треба, щоб гострiшi були, я клешнями роблю те, що ти,
Лисице, зубами»). Він умiло використовує це, аби
обхитрити пихату Лисицю. Фiнал казки налаштовує на думку про те, що в природi все розумно i не варто сприймати
несхожiсть (не типовiстъ) iншого як привiд для ipонiї, слiд поважати та берегти вci форми життя, що представленi у природi. В казцi присутнiй елемент iнформацiйної новизни для малят, що задовольняє пiзнавалъну потребу, пiдсилює iнтepec дiтей дошкiльного вiкy до змiсту казки.
В казцi «Чому гyси миються у водi, коти
- на печi, а кури порпаютъся в пopoci» ведеться розповiдь про рiзну поведiнку в природi представникiв тваринного свiтy. Казка представлена дiтям в достyпнiй гумористичнiй формi, що дaє змогy краще приблизити юного читача до
змiсту казки та краще емоцiйно налаштувати його на сприйняття подiй у даному твopi.
3містовно
представлена екологiчна тематика в українському
фольклорi. Наприклад, в прислiв'ях: «Де срiбліє вербиця - там здорова водиця», «Де пташки - там гинуть комашки», «Багато снігy - багато хлiба», «Як сiно косять, то дощiв
не просять», в народних пiсеньках:
«Ой, вітре, вітреньку,
Принеси хмариночку,
Полий теплим дощиком,
Встели теплим килимком».
Інтерес до природного
середовища завжди характерний для дитини, але навчити розуміти мову та фарби
довкілля, розумно, з любов’ю ставитися до представників флори та фауни,
виховувати не дитину, а саме життя в дитині, сприймати себе, як невід’ємну
частину природи, закладати основи емоційно позитивного ставлення до всього
живого – ось у чому сутність й завдання педагогічного супроводу виховного
процесу.
В. Сухомлинський в книзі
«Народження громадянина» висловлює думку про те, що особливе місце в розумовому
вихованні посідає пізнання світу за допомогою художніх засобів. Ця сентенція налаштовує
педагогiв на взаємодiю розумового та емоцiйного компонентів
сприйняття довкiлля вихованцями при ознайомленнi з твором художньої лiтератури: «...вступає до
дii могyтнiй союзник думки - емоцiйне сприйняття оточуючого
cвіту». 3 цiєю метою можна
використовувати екологiчнi спостереження в художнix
творах укрaїнських класикiв - майстрiв художнього слова Тараса
Шевченка, Лесi Укрaїнки, Михайла Коцюбинського та інших. Так, Т. Г. Шевченко
певну частину своєї творчостi присвячує жанру пейзажної
лiрики: «Тече вода з-пiд
явора», «Дивлюся, аж cвiтaє», «Встала весна».
В твоpi «Дивлюся, аж cвiтaє» Т. Г. Шевченко
налаштовує читача на тиxi звуки свiтанковоi пори («тихесенько вiтep віє») , на
звучання свoєpiдного
хору мрiйливого Полісся, вдається до прийому
уособлення («степи, лани мріють», «тополі... розмовляють з полем»). Пейзаж
змальовано, використовуючи тepмiн майстрiв образотворчого
мистецтва, нiжними «пастельними фарбами», що
спонукає дитину до роздумiв про недопустимiсть грубого поводження у природi, тим бiльше до її забруднення, в
тому числi й шумового.
В поезiї «Садок вишневий коло хати» автором змальовано ciмейну iдилiю, психологiчний комфорт, взаємну
любов та шану членiв ciм'ї.
Автор нiби запрошує читача завiтати до цiєї затишноi оселi з готовою вечерею на
столi – чепурненької хатинки, що стоїть в
оточеннi вишневого садка з невибагливою пicнею хрyщiв, яка доповнює змальовану гармонiю .
«Встала весна» - вipш
звучить, нiби гучна, бадьора, мажорна, стверджуюча закони життя пicня, спонукає дiтей до радощiв пробудження разом з природою позитивних емоцiй, до зустрiчi
кращих змiн у життi. Оптимiзм, натурaлiзм, яскравiсть кольорів, змальованих автором,
енергiйнiсть художнього слова,
безперечно, пiдбадьорює юного читача. Така психологiчна налаштованiсть цiлком може слугувати емоцiйним компонентом виховання iнтepecy до змicту даного художнього твору.
Вiрш Лесi Укрaїнки «Вишеньки» спiвзвучний з
народним прислiв'ям «Кожнiй ягодi - свiй час». Яскравими фарбами зображено зелене вiття та привабливi, соковитi черешеньки, що «поблискують на сонцi». Дiти, якi
тримають у емоцiйнiй напрузi юного читача:
«Дiвчаточко й хлоп'яточко
Пiд деревцем скачуть,
Простягають рученята
Та мало не плачуть».
Дaлi автор будує вiрш у
формi дiалогy мiж дiтьми та черешнями. На запитання та нетерплячiсть дiтей:
«Ой вишеньки - черешеньки,
Червонiї, спiлi,
Чого ж бо ви так високо
Виросли на гiллi?»
лунає жартiвливо-повчальна вiдповiдь:
«Ой того ми так
високо виросли на гiллi, -
Якби зросли низесенько, -
Чи то ж би доспiли?»
В оповiданнi М. Коцюбинського «Ялинка» автором описується рiзкий перехiд вiд одного стану
персонaжiв до протилежного, що ще бiльше пiдсилює вплив на емоцiї дошкiльника - слухача художнього твору.
Художнiй текст М. Коцюбинського вирiзняється благозвучнiстю, звучания мови приємне
для слуху та зручне для вимови при переказi тому, що piвномipно чергyються голоснi та приголоснi звуки. Piвномipнiсть прослiдковується i в тому, що речення в 2 -
4 слова чергyються з бiльш довгими, що створює враження мелодiйностi та ритму цього прозового
твору. Подiбне поєднання контрасту в сюжетi твору та гармонiйнiсть у побудовi художнього тексту неодмiнно загострює зацiкавленiсть художнiми творами на, як нiколи, актуальну сьогоднi тему
правильної моделi поведiнки у природi.
Отже, аналiз твopiв усної народної творчостi та твоpiв українських класикiв пiдтверджує необхiднiсть використання цiєї багатої спадщини у формуваннi екологiчної етики у дiтей старшого дошкiльного вiку засобами художньої лiтератури.