Строительство и архитектура/
1. Архитектурные
решения объектов строительства и реконструкции
к.т.н., доцент Постернак С.О., к.т.н., доцент Постернак І.М.,
магістр з будівництва Уразманова Н.Ф.,
магістр з будівництва, асистент Постернак
О.О.
Одеська державна академія будівництва та
архітектури, Україна
ВЗАЄМОЗВЯЗОК МІЖ ЕСТЕТИЧНИМИ ТА ГЕОМЕТРИЧНИМИ
ХАРАКТЕРИСТИКАМИ АРХІТЕКТУРНИХ СПОРУД
З ФОРМОЮ КРИВОЛІНІЙНОГО ОКРЕСЛЕННЯ
Невичерпною
областю для досліджень є жива природа, так її форми мають високий ступінь
доцільності – те, що робить саму функціональну об'єктивність основою естетичної
насолоди. Не випадково ще в стародавності, створюючи навколишнє середовище,
людина прагнула будувати за законами, які вона шукала і знаходила у природі.
Вивчення пам'ятників минулого показало, що ще тоді були знайдені й застосовані
пропорції «золотого перетину» і пропорції людського тіла [1,2].
Майже
всі форми рослинного й тваринного світу гарні, але якщо колись ці форми в
елементах архітектури приймали чисто декоративний характер (капітелі, фризи,
водозливи у вигляді голови лева та інше), то тепер інтерес до живої природи, до
її форм носить інженерний, конструктивний і технологічний характер, тобто цим
займається інженерна архітектоніка.
Відомі
дослідження, у яких аналізується геометрія форм живої природи (В. А. Беспалов, Г. Б. Борисовский, Ю. С.
Лебедєв, Г. І. Покровський і інші). Виявлення естетичних
характеристик геометрії форм живої природи дозволить виробити критерії
естетичності проектованих об'єктів архітектурних і технічних форм [1,2].
Становлять
інтерес естетичні властивості геометрії мінімальних поверхонь, поверхонь рівної
напруги, а також геометричні форми, утворені за законом рівного опору,
характерні для форм живої природи.
У
сучасній архітектурі одні форми нерідко плавно переходять в інші. Те ж саме
спостерігається й у технічних формах. Звідси неминуче виникає питання
сполучень. Вивчення природних форм (яйце, цибулина, гілка дерева чи інших) показало,
що сполучення, переходи одних форм в інші найкраще описуються не циркульною
кривою, а кривими, які в математиці називаються ланцюговою лінією та лінією
рівного опору [2].
Ланцюгова
лінія – це крива, форму якої приймає під дією сили ваги однорідна гнучка
нерозтяжна нитка із закріпленими кінцями. Великий інтерес до цієї кривої
пояснюється й тим, що поверхня обертання цієї кривої навколо прямої, що лежить
у площині кривої, має найменшу площу в порівнянні із площами поверхонь
обертання всіх інших кривих, що проходять через ці дві точки.
Лінія
рівного опору є своєрідною варіацією ланцюгової лінії, форма якої повторює обрис
вигнутої гнучкої рейки за умови рівного опору її матеріалу.
Використовуючи
спосіб побудови й властивості дотичної для заданої точки ланцюгової лінії, авторами
[2] одержаний алгоритм побудови лінії рівного опору (рис. 1).
Для
побудови кривої вони задалися початковою окружністю із центром у точці 01
і деякою точкою М1 (с, 0) причому, чим більше 01M1
(при R=const), тим більш полога крива. Розділивши 0М1 на n однакових відрізків, та на прямій, що
з'єднує центр 01 із точкою М1 на відстані 2R від М1
провівши перпендикуляр, то точка перетинання перпендикуляра з вертикальною
прямою і є шуканою. Подальша їх побудова ясна із креслення. Необхідно відзначити,
що лінії, проведені через точки на осі 0у (при 2R>y>R), в свою чергу дають
точки, які розташовані між 0 і М1, а лінії, проведені через точки
перетинання осі (при R>y>0) дають точки кривої, розташовані вправо від точки
М1. Аналогічно будується ліва вітка лінії. Аналітичний запис кривої
зроблений авторами [2] наступний:
,
де
Це
рівняння кривої четвертого порядку, що за формою близька до ланцюгової лінії.
Ланцюгова
лінія, що є формотворним елементом деяких природних форм, може бути використана
при проектуванні архітектурних і технічних форм, як лінія раціональна, природна,
що відбиває властивості рівнонапруженості матеріалу.
Рис.
2. Апроксимація меридіана купола собору двома кривими та графічний алгоритм
побудови лінії вигнутої рейки.
На
рис. 2 показаний купол Успенського собору в місті Кемі Росії (XVIII століття.).
При аналізі форми купола авторами [2] були виявлені його формотворні елементи,
що повторюють обриси підвішеної нитки та вигнутої рейки. Сполучення двох
кривих, що відображають різні умови роботи матеріалу (розтягання – лінія 0-2,
стиск – лінія 2-1-3), визначило естетичну форму купола.
Розглянувши
графічну побудову лінії вигнутої рейки, основану на способі побудови трісектриси
Маклорена (рис. 2) автори [2], змінюючи положення осі 0у щодо точки А, отримали
сімейство кривих, що передають форму вигнутої рейки, виконаної з однорідного
матеріалу. Аналітичний запис отриманої кривої авторами [2] наведений в параметричному
виді:
,
де
α – параметр.
Створення
гармонічної композиції із криволінійних форм вимагає виявлення композиційних
особливостей цих форм. Дослідження різних випадків стикання криволінійних форм
із горизонтальною площиною показали, що в більшості випадків точка дотику
перебуває на вертикальній прямій, що проходить через центр ваги обрису форми.
Ця властивість дозволяє виділити композиційний елемент криволінійної форми – її
вісь. Гармонійне співвідношення між осями декількох криволінійних форм дає
можливість створення гармонійної форми, що складається із криволінійних
елементів [2].
Подальший
розвиток і поглиблення досліджень шляхом використання теорії інформації
допоможе встановити залежності між геометричними й естетичними характеристиками
криволінійних форм в архітектурі, тобто досліджувати їх інженерну
архітектоніку.
Література:
1. Темнов В.Г. Конструктивные системы в природе
и строительной технике. – Л.: Стройиздат. Ленинградское отделение, 1987. –
256с.
2. Михайленко В.Е. Конструирование форм современных архитектурных
сооружений. / Михайленко В.Е., Ковалев С.Н. – К.: Будівельник, 1978. – 112с.