Запорожець Е.Е.
Херсонський державний
університет
Історичні етапи розвитку вокально – хорового
мистецтва України
Вокально-хорова музика – найдавніша галузь української культури. Чимало її
зразків увійшло до золотого фонду вітчизняних духовних надбань, а ряд
композицій, зокрема хорових і солоспівів, здобули міжнародне визнання.
До проблеми
наукового осмислення розвитку українського Aмузичного
мистецтва звертались
багато науковців, дослідників-фольклористів, музикознавців. Здобули визнання
праці М. Грінченко, Л.Архимович, О.Шреєр - Ткаченко, Т.Шеффер, М.Гордійчука,
Л.Корній, А.Іваницького, Л. Пархоменко, Н.Герасимової-Персидської. Помітне
місце в українському мистецтвознавстві посіли музично - теоретичні дослідження
Н.Горюхіної, І.Ляшенка, Б.Фільц, А.Мухи, праці українських музикознавців С.
Людкевича, М. Степененка, М. Юрченка.
Нелегко
зорієнтуватися у великому інформативному про- сторі досліджень з історії
української музики, тому метою нашої статті є висвітлення узагальнюючих
аспектів процесу розвитку во- кально-хорового мистецтва України. Приступаючи за
роботу над нею, ми поставили своїм завданням дослідити й узагальнити зібра-ний
матеріал, показати поступеневу еволюцію вокально-хорової творчості українського
народу, що складалася і збагачувалася протягом століть.
На період від
найдавніших часів і до XVIII ст. включно припадає
виникнення класичного фонду українського музичного фольклору - великого
надбання українського народу. До нашого часу дійшло багато жанрів – календарні
та родинно - обрядові пісні, які можна вважати джерелами української
вокально-хорової культури.
Другою гілкою
витоків українського вокально-хорового мистецтва була духовна професійна
музика, що почала розвиватися з X ст. Київ став
центром християнства в Україні – Русі. Саме тут і відбувалося засвоєння багатих
традицій візантійського церковного співу, поступово формувався старокиївський монодичний
(одноголосний) спів.
Середньовіча
культура вже не могла задовольнити нових потреб української громадськості. Уже
наприкінці XV ст. в Україні з’явилася велика потреба в розвитку
науки, освіти, мистецтва. Наприкінці XVI ст. братські
школи та колегіуми були тими осередками, де культивувався хоровий спів і дбали
про його найвищу якість.
Протягом
другої половини XVII-XVIII ст.
виникли і розвивалися нові пісенні фольклорні жанри: героїчний епос - думи та
історичні пісні, розквітає різноманітна лірика, балади. Сформувалася
багатоголоса церковна музика барокового стилю. На Україні цей спів називали партесним (від лат. раrs -
частина, партія). Партесний концерт – новий етап розвитку в галузі вокально –
хорової музики. Своїм художнім рівнем та професійною майстерністю український
партесний концерт не поступався ранньобароковій польській та
західноєвропейській церковній музиці. Він є одним з найвидатніших здобутків
одного з найяскравіших періодів української культури, що його можна назвати
„золотою добою”. У цей час в українській професіональній музиці з’являються
авторські партесні твори і формується українська композиторська школа. Важлива
роль у музичній культурі цього періоду належить кантовому жанрові. Поряд із
духовними з’являються й світські канти. У світських кантах зароджується нова
образність, нова інтонаційна сфера; у них простежується особливо тісне
зближення з фольклором і кристалізується новий жанр – пісня – романс.
У другій
половині XVIII ст. кріпла українська композиторська школа. В цей
час творили такі видатні композитори як М.Бортнянський, Д.Березовський,
М.Ведель, що стали класиками, а також С.Дегтярьов, В.Трутовський. В українській
музиці в цей час відбувається зміна стильової ситуації. У творчості
композиторів з’являються нові тенденції, що були характерні для
західноєвропейської музики „передкласичного періоду” (ознаки галантного стилю з
виділенням чуттєвого начала), а також деякі особливості раннього і зрілого
класичного стилю, який формувався в цей час. Оновлюється духовна музика і
виникає духовний циклічний концерт нового стилю. У ньому посилюються зв’язки зі
світським мистецтвом, з’являється нова якість образності з яскравішим відтворенням
емоційних переживань.
У
XIX ст. розвиваються різні жанри світської музики:
пісня-романс, музично-драматичні твори. Змінюється стильова ситуація,
відбувається перехід від класицизму до романтизму, який в Україні став формою
національно-культурного відродження. Відображення цього явища є у хоровій
творчості М. Вербицького, Лаврівського, П. Ніщинського, П. Сокальського, А.
Вахнянина, В. Матюка, С. Воробкевича, в опері С. Гулака-Артемовського
„Запорожець за Дунаєм”, у більшості жанрів творчості М.Лисенка.
М. Лисенко підсумував досягнення попередників
і розпочав нову епоху в розвитку національної музичної культури. Композитор
створив національні різновиди майже всіх тогочасних музичних жанрів. Його
новаторство у галузі вокально - хорової музики - це: хорова пісня, мініатюра,
поема, баркарола, кантата, духовні твори. Творчі й естетичні засади М. Лисенка,
національний стиль його музики справили значний вплив на його послідовників –
К. Стеценка, М. Леонтовича, Я. Степового, О. Кошиця, С. Людкевича, О. Ніжанківського,
Д. Січинського, Ф. Колесса та ін.
Середина XIX ст. в
історії української музики чітко окреслюється як важливий етап, позначений
появою нових форм музичного спілкування, зокрема вокально-хорового виконавства,
та становленням концертної хорової композиції. У другій половині XIX ст.
мистецький процес охоплює всі українські землі. В руслі традицій попереднього
етапу працюють М. Лисенко А., Вахнянин, П. Бажанський, І. Біликовський, В.
Матюк, С. Воробкевич, П. Сокальський, П. Ніщинський. Одним з вагомих здобутків
генерації композиторів цього періоду було поширення ідейно – образного
діапазону та інтонаційно – жанрових потенцій народної протяжної пісні, думних
розспівів, козацької героїчної пісенності поряд з подальшим опануванням
інтонацій міської пісні – романсу , що збагатило музичний тематизм хорових
творів.
У становленні
української музичної культури після 1917 р. хорове мистецтво відіграло особливу
роль. Насамперед хорова музика мала високий статус професіонального мистецтва –
репрезентативного, функціонуючого на всіх рівнях суспільної будови. В ній
віддавна органічно поєднувалися і динамічно взаємодіяли традиції селянського
пісенного побуту, культової музики і концертної хорової практики. До когорти
популярних майстрів хорової композиції цього періоду належали К. Стеценко, М.
Леонтович, Я. Степовий, П. Синиця, Я. Яциневич, М. Вериківський, П. Козицький,
В. Верховинець, М. Скорульський.
В розвитку
жанру обробки народної пісні надзвичайно вагома роль належала М. Леонтовичу.
Його хорові мініатюри-одна з вершин українського музичного професіоналізму.
Лінію хорової мініатюри продовжили у своїй творчості М. Вериківський, М.
Колеса, Л. Ревуцький, В. Косенко, Ю. Мейтус.
Значно
оновлюються традиційні засоби виразності, в вокально-хорову музику проникають елементи,
типові для масових пісень, зростає інтерес до таких жанрових форм, як поема, хорова
сценка, сюїта, тема з варіаціями, рондо та ін.
У
післявоєнний час відновленню акапельної композиції віддала багато сил нова
генерація композиторів - А.Кос-Анатольський, Є. Козак, Г.Жуковський, Г.
Майборода, І. Шамо, В Кирейко, М. Дрімлюга, А. Коломієць. На межі 60-х
дебютувала плеяда митців, творчість яких позначена пошуком оновлення форм і
стилю, - Л. Дичко, Ю. Іщенко, Л. Грабовський, В. Бібік.
Бурхлива
хвиля хорового ренесансу в 90-х роках сколихнула усіх – музикознавців,
дослідників минулих епох, композиторів, виконавців і, нарешті, величезну
слухацьку аудиторію, яка все більше виявляє зацікавленість як до старовинної
музики, так і до сучасних опусів. Присвятили свою творчість вокально-хоровій
музиці композитори сучасності - В. Зубицький, В. Камінський, М. Шух, О. Яківчук,
Г. Гаврилець, В. Рунчак, В. Степурко, Ю. Алжнєв, О. Скрипник та ін.
Сучасна епоха
повернула одному з найспівучіших народів світу його справжню історію та древню
культуру. І ми знову повертаємося до своїх безцінних скарбів, дарованих нашими
предками, - народної пісні та духовного піснеспіву, в яких втілено всю драматичну
історію нашого народу. Потреба збереження чистоти прадавніх шарів українського
вокально-хорового співу та пошуки нових форм і стилів вокально-хорового
виконавства вписуються нині в загальнолюдські завдання, пов’язані з екологією
культури, зокрема екологією людської душі.