Філософія/3. Історія філософії
К.філософських.н. Павлова
Т.С.
Дніпропетровський
національний університет, Україна
Намір і благо у розумінні Г.В.Ф. Гегеля:
філософський аналіз
Розвиток
права у філософії Г.В.Ф. Гегеля проходить у своєму розвитку три етапи:
абстрактне право, мораль, моральність. Намір і благо є категоріями, які
відносяться до такого етапу розвитку права як мораль. Основною роботою Г.В.Ф.
Гегеля, де розглядаються ці питання є «Філософія права».
У
розділі другому частини другої «Філософії права» Г.В.Ф. Гегель розглядає намір
і благо. Г.В.Ф. Він зазначає, що умисел у якості того, що йде від свідомості
того, хто мислить, містить не тільки одиничність, але і загальну сторону –
намір. Право наміру є у тому, що всезагальна якість вчинку є не лише у собі,
але була відома тому, хто його здійснює, відповідно, вже містилася у його
суб’єктивній волі. І навпаки, право об’єктивності вчинку, як це можна назвати,
є в ствердженні, що суб’єкт у якості такого, що мислить, знав і хотів цього.
Якість вчинку є взагалі його багатообразний зміст, що зведений до простої форми
загальності. Мотив діяння є відповідно, найближчим чином те, що називають
моральним, і воно тим самим має подвійний зміст - загального в умислі і особливого у намірі. Добре і правове
існує не як природне, а як покладений розумністю особи зміст, свобода особи, що
зроблена нею змістом її волі, є чисте визначення самої її свободи. Тому більш
висока моральна точка зору є у тому, щоб знаходити задоволення у вчинку, а не в
тому, щоб зупинятися на розриві між самосвідомістю людини і об’єктивністю
діяння – на способі сприйняття, який, однак, як і у всесвітній історії, так і в
історії індивідів, має свої епохи. Завдяки цьому особливому вчинок має для мене
суб’єктивну цінність, являє для мене інтерес. У порівнянні з цією метою, з
наміром з боку змісту, безпосередній аспект вчинку у його подальшому змісті
зведений до засобу. Оскільки така ціль є дещо кінцеве, вона у свою чергу може
бути зведена до засобу для подальшого наміру і таке далі до безкінечності. На думку
Г.В.Ф. Гегеля, для змісту цих цілей є лише а) сама формальна діяльність –
суб’єкт націлює свою діяльність на те, що він повинен розглядати як свою мету і
чому він повинен сприяти; люди бажають діяти в ім’я того, чим вони цікавляться
як своїм, б) але більш визначеним змістом ще абстрактна і формальна свобода
суб’єктивності володіє тільки у своєму природному, суб’єктивному, наявному
бутті, у своїх потребах,схильностях, пристрастях, думках, фантазіях і таке інше.
Задоволення цього змісту є благо або щастя у їх особливих визначеннях і у
всезагальному, є ціль конечності взагалі [1, 167].
Г.В.Ф.
Гегель висловлює свою думку щодо відношення між наміром і вчинком. Він вважає,
що суб’єкт є ряд його вчинків. Якщо вони є рядом звершень, що не мають
цінності, то не має цінності і суб’єктивність воління; якщо ж навпаки, ряд
діянь індивіда за своє природою є субстанційним, то така і внутрішня воля
індивіда [1, 167-168].
Правомірність
Г.В.Ф. Гегель ставить вище моральності, і наводить приклад зі св. Криспіном,
який крав шкіру, для того, щоб шити з неї взуття бідним, то його вчинок є
моральним, але разом з тим неправомірним і тим самим він не має значення
[1, 170].
При цьому Г.В.Ф. Гегель зазначає, що життя як сукупність цілей має право піти
наперекір абстрактному праву. Нужда безпосередньо теперішнього може виправдати
не правовий вчинок, оскільки у нездійсненні його містилося б здійснення
неправа, причому найвищого, а саме повне заперечення наявного буття свободи.
Дійсно,
розвиток права являє собою поступовий розвиток свободи. Друга сфера, мораль,
являє собою в цілому реальну сторону поняття свободи, і процес, що відбувається
у цій сфері можна вважати таким, що поки залишається суб’єктивним, він тільки
намагається наблизитися до загального [3, 238].
На
думку Г.В.Ф. Гегеля, людина у своїй діяльності керується власними уявленнями
про те, що є благо і добро. Людина не зводиться лише до намірів своєї
діяльності, що можуть коректуватися завдяки її волі, а вона є перш за все те, що
вона робить, тобто благі наміри повинні співпадати з благими діяннями. Суб’єктивна
воля вимагає, щоб те, що у ній міститься, тобто її мета, отримало зовнішнє
наявне буття, щоб, відповідно, добро здійснювалося у зовнішньому існуванні.
Тобто неможна хотіти добра тільки теоретично, воно повинне бути реалізоване у
безпосередній діяльності людини.
Література:
1. Гегель Г.В.Ф.
Философия права. – М.: Мысль, 1990. – 524 с.
2. И.
Кант, Г. Гегель, Ф. Шеллинг. Немецкая классическая философия. Т. 1. Право и
свобода. М.: Эксмо-Пресс. – 784 с.
3. Пушкин
В.Г. Сущность метафизики. От Фомы Аквинского через Гегеля и Ницше к Мартину
Хайдеггеру. СПб.: Лань, 2003. - 480 с.
4. Пушкин
В.Г. Философия Гегеля. Абсолютное в человеке. СПб.: Лань, 2000. – 448 с.