Шабельник С.О.
Українська інженерно-педагогічна академія, м. Харків,
Україна
Художньо-конструкторські
вміння
майбутніх дизайнерів
Суть художньо-конструкторських умінь має пряме відношення до практики
професійної підготовки майбутнього дизайнера. По-перше, воно визначає провідну
роль теоретичних (професійних) знань у становленні професійної готовності
майбутніх дизайнерів, а також єдність їхньої теоретичної й практичної
підготовки. По-друге, націлює на формування в єдності вмінь професійно мислити
й діяти, що виявляються як система ідеальних і системно предметних дій.
По-третє, підкреслює багаторівневий характер художньо-конструкторських умінь
(від репродуктивного до творчого) і можливість їх вдосконалення шляхом
автоматизації окремих практичних дій.
Детальне вивчення окремих підходів до визначення складу педагогічних умінь зумовлює
логіку обґрунтування складу художньо-конструкторських умінь і побудову
загальної моделі їх формування від простих умінь до вмінь середньої складності,
а потім до складних умінь [1].
Досвід показує, що система доцільно підібраних вправ (завдань) у процесі
навчання дизайну, спрямованих на вироблення професійних умінь мислити й діяти,
неминуче призводить до вироблення й формування основного художньо-конструкторського
вміння, що забезпечує успіх у дизайнерській діяльності – уміння вирішувати
дизайнерські (проектні) завдання, закінчений цикл вирішення яких збігається з
компонентами цієї діяльності. У результаті, художньо-конструкторські вміння
можна об'єднати в чотири групи:
1. Уміння ставити дизайнерські завдання, їх конкретизація й визначення
домінуючого завдання.
2. Уміння програмувати спосіб дизайнерської дії з утворенням форм, методів
і засобів її організації.
3. Уміння виконувати дизайнерські дії як у простих, так і в нестандартних,
важких ситуаціях.
4. Уміння вивчати процес й аналізувати результати вирішення дизайнерського
завдання на основі: урахування й оцінки підсумків дизайнерської діяльності;
самоаналізу й аналізу ходу дизайнерського процесу й дії; визначення нового
комплексу домінуючих і підпорядкованих дизайнерських завдань.
Отже, готовність до здійснення дизайн-діяльності визначається тими
властивостями і якостями особистості, які сприяють оволодінню способами й
прийомами практичної діяльності, заснованої на свідомому застосуванні знань,
навичок й умінь. Іншими словами, погоджуючись із думкою В. Орлова, уміння
людини – «це виявлена (доведена) нею готовність до досягнення мети відповідної
діяльності шляхом здійснення її під більш-менш суворим контролем з боку
мислення; усвідомленням всієї (або частини) системи відповідних дій» [2].
Однак, поняття суть «художньо-конструкторські вміння», на наш погляд, необхідно
розглянути більш детально.
Особливістю поняття «художньо-конструкторські вміння» є, на нашу думку те,
що воно являє собою синтез, а точніше, поєднання двох компонентів одночасно: «художніх»
умінь працівників мистецтва (художників) і «конструкторських» умінь
інженерів-конструкторів. Існують і певні особливості у даних фахівців, що
працюють у відповідних галузях мистецтва, науки, техніки тощо.
Художник-конструктор (дизайнер) є широкопрофільним фахівцем, здатним успішно
виконувати професійні завдання на високому рівні майстерності: швидко, точно й
оригінально вирішувати як ординарні, так і неординарні завдання в сфері дизайну.
Таких фахівців (конструкторів) звичайно характеризують, як людей творчих у
своїй професійній сфері, як людей, що сприймають предмет і результат своєї
діяльності по особливому й здатні до відкриття нового, новаторства,
раціоналізаторства, прогнозування.
Отже, художник-конструктор як широкопрофільний фахівець – це новий тип
фахівця, що здійснює дизайн-діяльність із особливим змістом, функціями,
завданнями й, відповідно, який вимагає нового способу організації своєї
пізнавальної діяльності, сформованих знань, умінь й, що дозволяє йому на єдиній
основі вирішувати різнотипні професійні завдання: від проектування до аналізу естетичних
властивостей виробів й їх оцінці.
Такий підхід до фахівця-професіонала вимагає від психології й педагогіки
розробки спеціальної теорії й методики для організації змісту професійного
навчання, тобто передачі системи професійно значущих знань з дизайну й
організації їх засвоєння; створення умов для формування професійного мислення,
необхідних професійних умінь і навичок, що забезпечують суб'єктові навчального
процесу засвоєння всього обсягу матеріалу й успішне його використання у своєї
майбутньої дизайн-діяльності.
Література:
1.
Степанов Р.И. Формирование педагогических умений у учащихся гуманитарной гимназии: Дисс... канд. пед. наук / Р.И. Степанов. – М., 2003. –153 с.
2.
Орлов В.И. Знания,
умения и навыки учащихся / В.И. Орлов // Педагогика. – 1997. – № 2. – С.
33-39.