Кравченко О.Б.
Українська інженерно-педагогічна академія, м. Харків,
Україна
Аксіологічний
підхід як підґрунтя формування професійної культури фахівця
В основі формування професійної
культури фахівців закладено теоретико-методологічні положення, що розкривають суть
механізму засвоєння особистістю цінностей загальної й професійної культури, а
також ідея переводу загальнокультурних і соціальних цінностей в особистісно значущі.
А це, в свою чергу, визначило необхідність звернення до аксіологічного підходу
як однієї з методологічних основ формування професійної культури фахівця. Вважаємо,
що в процесі професійної підготовки фахівців значущим є збагачення їхніх знань
про цінності професійної культури, формування до них позитивного ставлення й
готовність діяти відповідно до цих цінностей.
Теоретичні положення, що розкривають суть аксіологічного підходу,
відображено в працях В. Алексєєвої, Н. Аникєєвої, Т. Ахаян, A. Булиніна, С. Вершловського,
О. Лешер, В. Сластьоніна, Є. Шиянова, Г. Щукіної та інших. На думку вчених,
педагогічна аксіологія розглядає цінності в освіті з позиції самоцінності
людини й забезпечує ціннісний підхід до освіти на основі визнання цінності
самої освіти.
Представники аксіологічного підходу розглядають процес
формування професійної культури в межах теорії орієнтації особистості у світі
цінностей; з позиції визнання моральної спрямованості, соціальної цінності й
значущості результатів професійної діяльності, а також включення в професійну
культуру особистості відповідних переваг і орієнтацій та професійну
самореалізацію як найвищу цінність.
Відповідно даного підходу професійна культура
визначається як сукупність отриманих і самостійно сформованих умінь і навичок,
здібності до діяльності й засоби їх реалізації в певних сферах діяльності й
спілкуванні. При цьому, включення в структуру професійної культури цінностей,
потреб особистості у саморозвитку, самоповазі, самореалізації дозволяє стверджувати
те, що потреба в професійній діяльності зумовлюється наявністю в людини певних
загальнолюдських цінностей. При цьому сама професійна діяльність може ставати
цінністю.
У науці існують різноманітні підходи до визначення поняття
«цінність». Так, у філософській літературі поняття «цінність» використовують
при наголошенні на «людському, соціальному й культурному значенні певних явищ
дійсності» [1, с. 431].
Цінність означає «значущість явищ і предметів реальної
дійсності з погляду їх відповідності або невідповідності потребам суспільства,
соціальних груп і особистості» (у широкому сенсі) і «моральні й естетичні імперативи,
вироблені людською культурою, що і є продуктами суспільної свідомості» (у вузькому)
[2, с. 442].
Можна сказати, що ознаками категорії «цінність» є такі
поняття, як користь, значущість, важливість, нормативність, корисність тощо.
Так, Д. Леонтьєв запропонував міждисциплінарне
формулювання категорії «цінність». Учений розглядає їх в просторі можливих і
фактично наявних визначень. Результатом його досліджень є уявлення про три
форми існування даного поняття, їх співвідношення між собою й взаємоперехід
суспільних ідеалів, предметно-втілені цінності, особистісні цінності [3].
Співвідношення понять «цінність» і «сенс» розглядає В.
Франкл, зазначаючи, що цінності це «сенси, які поділяються безліччю людей впродовж
історії...». Цінності виступають як «універсалії сенсу», володіння якими
полегшує для людини пошук власного сенсу [4, с. 288].
Уявлення про цінності як про певні значеннєві універсалії,
що викристалізовані в результаті узагальнення типових ситуацій, що фіксують
найбільш загальні типи відносин між суб'єктами різного рівня, характерно для
досліджень Г. Вижлецова. Учений зазначає, що в цьому полягає один з основних
аспектів духовності цінності, її надситуативність. Цінності можуть мати
самостійний зміст і тому утворюють цілий шар у культурній спадщині, визначаючи
особливості світогляду [5].
Отже, аналіз наукової літератури дозволяє говорити про
те, що поняття «цінність» не зводиться ні до значущості своєї основи, ні до
норми й ідеалу. Вона є не просто необхідною, але й бажаною метою, ідеалом і приймає
участь у нормативно-регулюючому впливі на міжсуб’єктні відносини, а через них і
на всю соціальну практику.
Реалізація аксіологічного підходу знаходить своє втілення
в ціннісних характеристиках професійної культури фахівців. Це збагачує зміст
професійної культури; і виявляється в професійно-ціннісних орієнтаціях
фахівців, що визначають їхню спрямованість на пріоритетні цінності професійної
діяльності.
Література:
1.
Философский словарь [Текст] / Под ред. И.Т. Фролова. – 5-е
изд. – М.: Политиздат, 1987. – 590
с.
2.
Краткий словарь по социологии [Текст] / Под
общей ред. Д.М. Гвишиани, Н.И. Лапина; сост.:
Э.М. Коржева, Н.Ф. Наумова. – М.: Политиздат, 1989. – 479
с.
3.
Леонтьев Д.А. Ценность как междисциплинарное понятие:
опыт многомерной реконструкции [Текст] / Д.А. Леонтьев // Вопросы философии. –
1996. – № 4. – С.
15-26.
4.
Франкл В. Человек в поисках смысла
[Текст] / В. Франкл. – М.: Прогресс, 1990. – 368
с.
5.
Выжлецов Г.П. Духовные ценности и судьба России [Текст] / Г.П. Выжлецов
// Социально-политический журнал. – 1994. – № 3. – С. 16-32.