Педагогические науки / 5.
Современные методы преподавания
К.пед.н.
Король С. В., к.пед.н. Орловська О.В.
Хмельницький
національний університет, Україна
Ділові
ігри у вивченні іноземної мови
Впровадження інтерактивних
технологій навчання у процес вивчення іноземних мов зростає з кожним роком і не
втрачає своєї актуальності. Активна взаємодія всіх учасників процесу навчання
сприяє підвищенню ефективності опанування іноземною мовою. Яскравим прикладом
використання інтерактивних технологій у навчанні іноземної мови може бути
організація і проведення ділової гри.
Визначаючи поняття ділової гри, О. Штепа стверджує, що «ділова гра
спрямована на розвиток у студентів ділових якостей... Сутність ділової гри
полягає у відтворенні професійних ситуацій, у її стандартизованому вигляді та
пошуку оптимальних напрямів розвитку цієї ситуації... Відбувається накопичення
прийомів здійснення професійних функцій і технічна підготовка до їх реалізації»
[3, с. 68]. П. Щербань трактує
ділову гру як певну імітацію професійної діяльності. У діловій грі відбувається
діалог на професійному рівні, зіткнення різних думок і позицій, взаємна критика
гіпотез і пропозицій, їх обґрунтування і зміцнення, що веде до виникнення нових
знань та уявлень, допомагає набути досвіду професійної діяльності [4, с. 17].
А. Алєксеєв, Н. Дягілєва вважають, що ділову гру можна розглядати як
«моделювання» за реальною дійсністю «фахівця» в тих чи інших спеціально
створених педагогічних чи виробничих умовах. Ділова гра є засобом і методом
підготовки й адаптації до трудової діяльності та соціальних контактів [1]. А. Вербицький визначає ділову гру як знакову модель професійної
діяльності, контекст якої задається знаковими засобами – за допомогою мов
моделювання, імітації та зв’язків, включаючи природу мови [2]. Німецький
розробник ділових ігор D. Ochs
стверджує, що ділова гра є конгломератом різних елементів діяльнісно
спрямованих методів (рольова гра, кейс-метод) і тому – особливо пристосованою
для моделювання комплексних структур і перебігу дій та отримання таким чином
досвіду [5].
Отже аналіз різних
трактувань ділової гри дозволяє констатувати, що в її основі лежить реальна
ситуація або імітаційна модель. Найбільш вдало відображають
феномен ділової гри визначення, в яких акцентується, що у такій грі імітується
модель певної професійної діяльності. Ділові ігри виділяються тим, що
дозволяють студентам, хоча і віртуально, проте все ж таки перенестись у
професійну реальність, відчути й перевірити власні знання з фаху та вміння
підтримувати комунікацію іноземною мовою на професійну тематику, контролювати
свій емоційний стан тощо. Поряд з розвитком іншомовної комунікативної компетентності, ділові
ігри розвивають фантазію, сприяють виникненню творчої ініціативи та прийняттю
неординарних рішень у розв’язанні професійних проблем. Своє розуміння ділової гри ми вбачаємо в
імітації структури функціональних зв’язків процесу виробництва чи діяльності
підприємства, де відображаються основні риси професійної діяльності,
відтворюються реальні ділові ситуації, відпрацьовуються функціональні взаємодії
засобами іноземної мови.
Багатофункціональний характер ділової гри полягає у
тому, що її основними функціями виступають:
-
комунікативна;
-
активізувальна;
-
інформаційно-навчальна;
-
забезпечення
міжпредметних зв’язків;
-
рефлексивно-оцінювальна.
Але ефективність реалізації цих
функцій залежить від багатьох чинників: наскільки гра адекватна наявним іншомовним
знанням студентів, наскільки вміло викладач справляється з організацією гри,
наскільки сприятливою є атмосфера для проведення гри, наскільки успішно
вписується гра у контекст навчального процесу. Враховуючи всі ці чинники, можна
розраховувати на навчальний успіх від проведення ігор на заняттях з іноземної
мови.
Проведення ділової гри вимагає
певного сценарію та дотримання послідовних етапів, серед яких:
-
етап підготовки гравців – ознайомлення з вихідною ситуацією
гри, її змістовими аспектами, основною проблемою гри та позиціями гравців;
інструкції щодо формальних рамок гри; розподіл ролей;
-
етап ігрової фази – взаємодія гравців: обговорення
поставленої проблеми, прийняття рішень, виконання завдань;
-
етап рефлексії – обговорення результатів гри, перебігу
гри та поведінки гравців; критичний аналіз гри, висновки.
У ділових іграх з багатофазовим перебігом дій останні етапи такі як етап
ігрової фази та рефлексії можуть повторюватись.
Використання ділових ігор у навчальному
процесі викликає у студентів як інтерес до оволодіння
знаннями (мотивацію), так і передбачає практичне використання набутих знань і
вмінь у конкретному полі діяльності. Крім того, варто зазначити, що у процесі
гри здійснюється набуття нових знань і навичок.
Література
1.
Алексеев А. А.
Теоретические основы формирования деловой игры [Електронний ресурс] /
А. А. Алексеев, Н. В. Дягилева. – Режим доступу :
http://www.businessgames.ru/osnovi.html. – Заголовок з
екрану.
2.
Вербицький А. А.
Деловая игра как метод активного обучения / А. А. Вербицький //
Современная высшая школа. – 1982. – № 3. – С. 129–142.
3.
Штепа О. Г.
Рольові ігри в системі формування професійної мовленнєвої майстерності педагога
: дис... канд. пед. наук: 13.00.01 / Штепа Олена Григорівна. – К., 1996. –
190 с.
4.
Щербань П. М.
Навчально-педагогічні ігри у вищих навчальних закладах : навч. посіб. для студ.
вищ. навч. закл. / П. М. Щербань. – К. : Вища шк., 2004. – 207,
[1] с.
5. Ochs D. Das Planspiel im Unterricht [Електронний ресурс] / D. Ochs. – Режим доступу : http://www.lehrer-online.de/planspiel-im-unterricht.php. – Заголовок з екрану.