Ірина Денисовець
Полтавський
національний педагогічний університету ім. В. Г. Короленка
Інтерпретація
сутності українського у поетичній збірці Олександра Лук’яненка «Філософія
українського серця»
Глобалізаційні
процеси, що охопили сучасний динамічний світ, не можуть зупинити прагнення
нації зберегти свою самобутність, ідентичність, самосвідомість, свою мовну,
культурну та історико-природну унікальність. Що означає бути українцем? Не лише
народженим або стихійним, а свідомим, який розумом і серцем відчуває усю
сутність українства, палко і патріотично сповідує українську національну ідею: «Україно
моя розітнута… / Та, з якою я хрест свій несу… / Заплету ж своє слово розкуте,
/ Наче стрічку, їй в довгу косу» [2, с. 45].
Скільком
синам українським боліла роз’ятреною раною скалічена доля неньки-України, а
скільки їх полягло молодими тілами, відстоюючи волю і соборність Батьківщини.
Та швидкоплинно змінювалися покоління, поставали нові герої, чиї імена навічно
закарбовувалися у пам’яті історії, а український дух не вмирав, з новою силою
спалахувала вогнище любові до рідного материнського краю: «Моя земля з
Дніпром-рікою! / І, хоч багато інших є, / Бентежне серце заспокою, / Коли
побачу знов своє…» [2, с. 53].
Ці та багато
інших одвічних філософських проблем сутності української нації порушує у своїй
поетичній збірці «Філософія українського серця» молодий поет Олександр
Лук’яненко. Що то є серце для кожного з нас? Це не просто життєвоважливий
орган, це та маленька світлиця, яка береже в собі правіковічний досвід дідів,
мудрість і чуйність, мрії і сподівання, таємниці і душевні поривання, пам’ятні
моменти життя, а найголовніше – оті світлі і темні лабіринти ЛЮБОВІ. Саме любов
у всіх можливих своїх інтерпретаціях змальована поетом за допомогою
найрізноманітніших мовних засобів. Образ любові до рідного краю і рідної землі,
до мальовничої природи увиразнюється милозвучними епітетами і порівняннями, що
надає опоетизованим картинам більшої експресивності: «Безмежні далі різнотрав’я
/ І золоті лани хлібів / Всім серцем щиро покохав я / І зберегти Любов зумів» [2,
с. 51].
О. Лук’яненко
у своїх віршах звертається до тих образів української поезії, які ще були
оспівані генієм-титаном Т.Г. Шевченком, і давно стали народними: могутній
Дніпро, лани, тихі зорі, журавлі, материна пісня, садок зелений: «Свої
спокійні, тихі зорі, / І золоті лани хлібів, / І хмари ті, що на дозорі / Пильнують
спокій цих країв» [2, с. 53].
Обертається
Планета, обертається Україна навколо осі світової цивілізації, обертається в
душах мільйонів національна ідея, але вона зазнає змін, що викликані часом,
новими інтересами, прагненнями, пориваннями. А прагненнями досягти чого?
Звичайно, комфортнішого, кращого життєвого устрою. І тоді багато хто з нас
перетворюється на патріотів з полум’яним серцем, наповненим незгасаючою любов’ю
до рідної землі, але вже за мурами кордону, на чужині. У складні часи
реформування і розбудови незалежної держави України важко дати відповідь на
одвічне запитання: що може вирішальним чином вплинути на характер і долю розвою
– нація чи держава: на жаль, у час терору та тотальної взаємовідчуженості й
неможливості стабільного політичного життя, демократія і свобода слова – чи не
єдиний інструмент для збереження своєї національної ідентичності [1,
с. 225]. Це велика опора у прагненні залишитися патріотом і люблячим сином
своєї Батьківщини: «…Знову й знов я думками полину / До цих слів, як покличе
душа, / Бо молюся у них за Вкраїну, / Бо моя це земля – не чужа. / І тобі це
пораджу робити, / Особливо в подібні часи: / Дуже легко ділити, судити, – / Ти
ж х народом цей хрест пронеси» [2, с. 43].
Пронести з
народом його тяжкий хрест на високу Голгофу правди – це не просто слова з
конотацією пафосу та експресивності, це вчинки, це щоденна боротьба, це
гуманність у ставленні один до одного, це поступ усієї нації і кожного
громадянина окремішно. На думку О. Лук’яненка, це можливо і реально, якщо в
серці ти маєш вогнище любові: любові до свого роду, до життя, до рідного краю,
до землі, до природи і, звичайно, умієш кохати. Молодий поет доводить, що
почуття любові сконцентровує в собі величезну і різноманітну яскраву палітру
фарб: це щось загальне, але водночас конкретне та індивідуальне, піднесене,
стихійне і швидкоплинне, це прозріння душі і серця, що окрилює людину. Спробуй
осягнути те кохання, коли воно, як світ, велике і давнє, але завжди нове і
неповторне. Спробуй опиши це почуття, коли люди вклали його в одне-однісіньке
слово – кохання. Та Олександр Лук’яненко дає свою інтерпретація тому
незбагненному для людського розуму почуттю, що спалює до тла і піднімає до
небес: «В до світанковім дивнім безгомінні / Духмяним квітом стежка поросла – /
Це наше свято – диво-Вознесіння, / Бо нас Любов над світом вознесла. / Малий
барвінець в’ється край дороги / І пломеніє мальва лісова, / А ми йдемо, не
дивлячись під ноги, / Бо нам кохання стежку осява» [2, с. 103].
Невипадково
слово Любов у поетичному доробку письменника графічно позначається з великої
літери, це надає певного сакрального, божественного змісту не тільки самій
лексемі, але й її значенню. Адже Любов, це щось живе, яке дається Богом, і тобі
люди мають священну місію викохати це дитя і зберегти його. А коли гине парость
кохання – темніє світ, бо самотність – то присмерк і вічний холод у зневіреній
душі, і ніщо не може розвіяти, розтопити його, хіба що нове, ще сильніше
почуття: «Хай верба не шумить, / Соловей не свистить, / Бо твій голос мені їх
миліше! / Хоч мені посміхнись, / Як сміялась колись, / Я тоді твій садочок
полишу» [2, с. 105].
Кохання
народжується з чистого поруху чорних брів чи ніжного усміху на яснім обличчі,
воно незбагненне для стороннього зору, та завжди чутне для відкритої душі, як
птаство до світанку, як квітка до ранкової роси. І тоді вже немає сенсу
одвертатися від нього чи закривати дверцята душі, бо воно сильніше за всі
кам’яні мури і сталеві замки: «Наші стежки навіки зійшлися / Крізь часи і
простори нелічені, / І уже розійтися зреклися, / Бо ми небом з тобою повінчані»
[2, с. 119].
А любов до
Батьківщини, до свого народу, до рідного міста чи села акумулює у собі любов до
життя, яка починається з материнського теплого молока, промовистого потиску
руки, доброго слова чи відчуття дружнього плеча поруч.
То що ж воно
таке «українське»? Олександр Лук’яненко дає просту й однозначну відповідь на це
багатогранне філософське запитання: це тиха річка і зелені верби, мамині руки,
собор золотоверхий, налиті ягоди червоної калини, волошки блакитні у жовтому
полі, зозуля в діброві, безмежні хвилі Дніпра, козацький могутній і
непереможний рід, солов’їна пісня, що ллється у гаю, зелені покоси, лебедина
вірність, стоголоса вкраїнська пісня, а ще Мати-Земля всеплодюща, яка не
залишає синів своїх у лиху годину. Та найголовніше – це оте українське серце,
сповнене Віри, Надії, Любові і прагнення Волі, бо філософія його проста: «Хай
як там сердита та жадібна доля / Із тебе знущатися враз почала, – / Думкам
завжди сила, надії лиш воля, – / І світло засяє з сумного чола» [2, с. 35].
Література
1. Кононенко П.П. Українці у світовій
цивілізації і культурі / П.П. Кононенко. – К. : НДІУ, 2008. – 400 с.
2. Лук’яненко О.В. Філософія
українського серця. Поетичні роздуми [Текст] / О.В. Лук’яненко. – Полтава : «Друкарська
майстерня», 2010. – 120 с.