Філософія/3. Історія філософії
К.філософських.н. Павлова
Т.С.
Дніпропетровський
національний університет, Україна
Добро, совість і обов’язок як
морально-правові категорії у філософії Г.В.Ф. Гегеля
В
сучасній правовій науці такі категорії як добро, совість, обов’язок вивчаються
як практичною філософією так і правом. У філософії Г.В.Ф. Гегеля
морально-правова проблематика розглядається у контексті розвитку свободи.
Зазначені категорії у нього мають філософсько-правовий статус, хоча і
розглядаються у розділі про мораль.
Добро
виступає у філософа як ідея як єдність поняття волі, - єдність, у якій
абстрактне право, як і благо, суб’єктивність знання і випадковість зовнішнього
наявного буття зняті як для себе самостійні, але тим самим по своїй сутності у
ньому містяться і зберігаються, добро – це реалізована свобода, абсолютна
кінцева мета світу. Добро є визначена ідея, єдність поняття волі і особливої
волі. Воно не абстрактно - правове, а наповнене змістом, яке складає як право,
так і благо. Благо без права не є добро. Таким же чином і право не є добро без
блага. Відповідно, добро як необхідність бути дійсним за допомогою особливої
волі і разом з тим як її субстанція володіє абсолютним правом по відношенню до
абстрактного права власності і особливим цілям блага. Кожен з цих моментів,
оскільки його відрізняють від добра, значимий лише у той мірі, в якій він йому
відповідає і підпорядковується. Для суб’єктивної волі добро є також безумовно
суттєвим, і вона має цінність і гідність лише остільки, оскільки у своєму розсуді
і намірі відповідає йому. На думку Г.В.Ф. Гегеля, оскільки тут добро є ще
абстрактна ідея добра, суб’єктивна воля ще не покладена як сприйнята ним і
відповідна йому воля, вона знаходиться тим самим у деякому відношенні до нього,
а саме в такому, що добро є субстанціальне для суб’єктивної волі, вона повинна
зробити його своєю ціллю і здійснити, а добро у свою чергу тільки в
суб’єктивній волі має те опосередкування, через яке воно вступає у дійсність [1,
172].
Визначаючи
добро, Г.В.Ф. Гегель зазначає, що добро є взагалі сутність волі в її
субстанційності і все загальності, воля в її істині; тому воно є тільки у
мисленні і завдяки мислення. Тому твердження, що людина не може пізнати істину,
а має справу тільки з явищами, що мислення шкодить добрій волі, і подібні йому
уявлення позбавляють дух як інтелектуальної, так і всієї моральної цінності і
гідності. Право не визнавати нічого, розумності чого я не вбачаю, є вище право
суб’єкта, але із-за його суб’єктивного визначення воно разом з тим формальне, і
право розумного як того, що є об’єктивним у суб’єкті, залишається по відношенню
до нього непорушним.
Добро
є істина особливої волі, але воля є лише те, до чого вона себе вважає: вона не
є доброю за природою, але може лише завдяки роботі над собою стати тим, що вона
є. З іншого боку, само добро без суб’єктивної волі є лише позбавлена реальності
абстракція, і реальності воно повинне набути лише завдяки суб’єктивній волі. У
розвитку добра міститься три ступені: 1) добро є для мене як особлива воля, і я
її знаю, 2) висловлюється, що є добро, і розвиваються особливі визначення
добра; 3) врешті, визначення добра для себе, особливість добра як нескінченної
для себе сущої суб’єктивності. Це внутрішнє визначення добра є совість [1,
173].
Як зазначає А. Кожев, відомий дослідник філософії Г.В.Ф. Гегеля, людина є
Самосвідомість, вона усвідомлює свою людську реальність і цим людина
піднімається над твариною [2,
59].
На
питання, яке Г.В.Ф. Гегель сам ставить про те, що є обов’язок він відповідає,
що це значить здійснювати праве і піклуватися про благо, як про своє, так і про
благо у всезагальному визначенні, про благо інших [1,
176]. Можна
дуже піднесено говорити про обов’язок, і ці речі піднімають людину і примушують
битися його серце, але якщо вони не приводять до якогось визначення, то в решті
решт стають нудними; їх дух потребує особливості, на яку він має право.
Філософ
протиставляє обов’язок совісті, яка на його думку є глибока внутрішня самота,
перебування з самим собою, у якому зникає все зовнішнє і всяка обмеженість,
повне перебування на одинці у собі самому. В наслідок абстрактного характеру
добра інший момент ідеї, особливість взагалі, попадає в суб’єктивність, яка у
своїй рефлектованій у себе все загальності є абсолютна внутрішня впевненість у
своїй самодостовірності, є те, що визначає особливість, визначає і вирішує, -
совість. Справжня совість є умонастрій воліти те, що у собі і для себе є добро;
тому вона покоїться на непорушних основоположеннях, і такими для неї є
об’єктивні для себе визначення і обов’язки. [1, 178-179]. Совість виражає абсолютне право суб’єктивної
самосвідомості, а саме знати у собі і із себе самого, що є право і обов’язок, і
визнавати добром тільки те, що вона таким знає; разом з тим совість виражає
ствердження, що те, що вона знає і волить таким, істинно є право і обов’язок.
Совість є єдністю суб’єктивного знання і того, що є у собі і для себе, -
святиня, зазіхати на яку було б святотатством. Але чи відповідає совість
визначеного індивіда цій ідеї совісті, чи є те, що він вважає добром чи видає за добро, дійсно добром, це пізнається
лише із змісту цього зобов’язуючого бути добром. Держава не може визнати
совість у властивій їй формі, тобто як суб’єктивне знання, подібно до того як в
науці не має значення суб’єктивна думка, завірення і посилання на суб’єктивну
думку.
Література:
1. Гегель Г.В.Ф.
Философия права. – М.: Мысль, 1990. – 524 с.
2. Кожев А.
Введение в чтение Гегеля // Новое литературное обозрение. – 1995. - № 13. С.
59-77.
3. Мотрошилова Н.В.
Пути Гегеля к науке логике. М: Мысль, 1984. – 351 с.